זה לא הסרט שמעריצי "הג'וקר" רצו. אבל זה הסרט שמגיע להם

"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)
"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)

"הג'וקר: טירוף בשניים" אינו דומה בשום אופן למה שמקובל בסרטי המשך. חלקים נרחבים ממנו מתרחשים בתוך מוחו של הגיבור המעורער, ומדובר למעשה במיוזיקל כמעט במלוא מובן המילה. זהו סרט על הצופים ועל תגובתם לסרט הקודם, והוא מהורהר, רלוונטי ועצוב נורא

3 באוקטובר 2024

ב-2019 "ג'וקר" הימם את העולם. טוד פיליפס כתב וביים אותו כסרט שעומד בפני עצמו, ולא כפתיח לסדרה קולנועית, והקהל נענה לו בהמוניו. והנה, כמקובל בהוליווד, חמש שנים אחרי כן אנחנו מקבלים סרט המשך. אבל לא רק שהוא אינו דומה בשום אופן למה שמקובל בסרטי המשך, הוא גם מבהיר באופן ברור שכאן זה נגמר. פיליפס, שהיה מזוהה בעיקר עם קומדיות שטותיות על מסעות גבריים, מתגלה שוב כיוצר אמיץ ונבון שמעז לנתץ ציפיות. קשה להאמין ש"ג'וקר: טירוף בשניים" יזכה להצלחה קופתית דומה, ויש להניח שאף יאכזב לא מעט אוהדים של הסרט הקודם, שלא יקבלו כאן את מנות הדם והאדרנלין שהם מחכים להן (יש רק שתי רציחות, ואחת מהם מתרחשת מחוץ למסך). יש להוסיף שחלקים נרחבים ממנו מתרחשים בתוך מוחו המעורער של גיבורו.

>> ג'ורג' קלוני ובראד פיט התאחדו לסרט. וזה כיף כאילו זו שנת 2005
>> הסנדק של הקולנוע: דירגנו את הסרטים הכי גדולים של פרנסיס פורד קופולה

"ג'וקר" סיפר על ארתור פלק, גבר שפוף ומוכה עם היסטוריה של ילד מעונה שיום אחד מתפוצץ, ורואה כי טוב – מה שעורר לא מעט טענות שהסרט פונה לרגשות מסוכנים של גברים לבנים. כשארתור אימץ את דמות הג'וקר שעושה מה שבא לו ורוצח את מי שבא לו, הוא יצא לרקוד על גרם המדרגות שהפך מאז לאתר תיירות. הסצנה האייקונית הזאת היא הבסיס לסרט החדש, שהוא מיוזיקל כמעט במלוא מובן המילה (פרט לפתיח שהוא בז'אנר מפתיע אחר). וזה למה ליידי גאגא נמצאת שם.

ארתור (חואקין פניקס שב לתפקיד שזיכה אותו באוסקר) הוא עכשיו אסיר/מאושפז בארקהם, או בשמו המלא "המוסד לפושעים בלתי שפויים על שם אליזבת׳ ארקהם". לאורך רוב עלילת הסרט הוא נע בין המוסד לבין בית המשפט, שם הוא נתבע על ידי התובע המחוזי החדש הארווי דנט (הארי לוטי מ"התעשיה") באשמת רצח חמישה אנשים. אף אחד, פרט לצופים, לא יודע שהוא רצח את גם אמו.

"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)
"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)

עורכת הדין של ארתור (קתרין קינר) מקווה להשיג את זיכויו בטענה שהוא סובל מפיצול אישיות, ושלא הוא ביצע את הרציחות אלא הג'וקר שהשתלט עליו. אבל מעריציו של הג'וקר לא אוהבים את התאוריה הזאת, שבעיניהם הופכת אותו מגיבור לשבר כלי. זה כולל את הארלין קווינזל (ליידי גאגא), מאושפזת נוספת בארקהם, שדלוקה על הג'וקר מאז שצפתה בסרט שעשו עליו, ובחברתו היא מפתחת אלטר אגו משל עצמה – הארלי קווין.

באופן סמלי, ארתור והארלין נפגשים במהלך הקרנה בארקהם של המחזמר הקלאסי "קרון הלהקה", והיא מנצלת את ההזדמנות להבעיר את המקום ואת ארתור. "קרון הלהקה" מ-1953 הוא הסרט שעבורו נכתב השיר "That's Entertainment!". מאוחר יותר הארלי תחזור על המילים "העולם הוא במה, הבמה היא עולם של בידור" – כשהפעם הדגש הוא על העולם שמחוץ לבמה, ויחסו לרצח כסוג של בידור.

"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)
"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)

גם ארתור שר שירים מוכרים שמייצגים את מה שמתחולל בעולמו הפנימי. את "For Once in My Life" (הזכור כשיר של סטיבי וונדר אף שהוא לא היה הראשון שביצע אותו) הוא מבצע כשהוא טועה לחשוב שסוף סוף מישהי אוהבת אותו כמו שהוא, ואת "If You Go Away" (במקור של ז'ק ברל) הוא שר כשהוא חושש שהיא עומדת לעזוב אותו. ארתור, או שמא הג'וקר, שר גם דואטים עם הארלי, ואילו היא מגישה בעוצמה הולכת וגדלה כמה קלאסיקות של מיוזיקלס, בהן "Get Happy" של ג'ודי גרלנד, ולהיט מתוק של הקרפנטרס שהיא מתבלת בפלפל. השירים בביצועם הישן לצד זה החדש הועלו לספוטיפיי, ואני מאזינה להם בהנאה תוך כדי הכתיבה.

"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)
"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)

חלק מהשירים מסומנים באופן ברור כהזיות של ארתור, וחלקם נדמים לחלק מהמציאות המרה שבה הוא כלוא, בזמן שתומכיו מפגינים מחוץ לארקהם (ורוב הזמן גם מחוץ לפריים). כמעט כולם מבוצעים בשלמותם, והכל מצולם ומבוים לעילא. מתחתם זוחלת המוזיקה המעולה והלא משמחת לב של הילדור גות'נאדורטיר, שזכתה באוסקר על הפסקול שהלחינה לסרט הקודם. כחובבת מיוזיקלס אהבתי את הכיוון שאליו הלך הסרט, אבל אפילו אני הרגשתי שהוא קצת התאהב ברעיון יותר מדי, ושאפשר היה לקצץ שיר או שניים לטובת העמקת הדרמה. ועדיין, ליידי גאגא מצדיקה לגמרי את הליהוק שלה בכל רגע שהיא על המסך. פניקס מצוין בהופעה טיפל'ה יותר מאופקת מאשר בסרט הקודם (הוא עדיין צוחק ללא שליטה), והשניים נהדרים יחד.

"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)
"ג'וקר: טירוף בשניים" (צילום: יחסי ציבור)

לפני שבועיים כתבתי כאן על "הסנדק 2" שהוא מפרק בהדרגה את כל מה שהסרט הראשון בנה. זה גם מה שעושה "ג'וקר: טירוף בשניים", שבוחן את ההתמודדות של ארתור עם מה שחולל בסרט הקודם (בהקשר זה מהותית ההופעה הקצרה והנוגעת ללב של לי גיל בתפקיד קולגה לשעבר). לא פחות מכך זה סרט על הצופים, ועל תגובתם לסרט הוא, בלי לאזכר ישירות את ההסתערות על הקפיטול ב-2021. זה מתבטא באופן סמלי בסצנה שבה הארלי מנפצת חלון ראווה של חנות וגונבת טלוויזיה שבה משודר המשפט של ארתור. וזה מה שהופך את "ג'וקר: טירוף בשניים" לסרט מהורהר, רלוונטי ובסופו של דבר נורא עצוב.

4 כוכבים
Joker: Folie à Deux בימוי: טוד פיליפס. עם חואקין פניקס, ליידי גאגא, ברנדן גליסון, קתרין קינר. ארה"ב 2024, 138 דק'