אחרי 83 אודישנים כבר מותר לומר: אוי ואבוי לכוכב הבא

סיכום עונה מדויק של סטטיק ובן אל. הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
סיכום עונה מדויק של סטטיק ובן אל. הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

עם סיום שלב האודישנים אפשר לקבוע ש"הכוכב הבא" לא נערכה היטב למציאות החדשה של אובדן האירוויזיון ויצרה עיסה אחידה של מתמודדים שדבר אינו מאתגר אותם. בהפקה האנמית שכחו: אי אפשר להיות שמרן כשמנסים לייצר כוכב

13 ביולי 2021

עכשיו כשהסתיימו 16 פרקי האודישן הראשוניים של "הכוכב הבא", שהלכה למעשה חשפו את מה שיש להם בקנה העונה, אני חייב להודות שזה מרגיש קצת כמו כדורי סרק. זו הרי עונת המבחן גם לפורמט שכמעט ולא עבר מתיחת פנים (למעט תוספות שופטים), ועדיין צריך ליצר כוכב יש מאין, ממש כמו בימי "כוכב נולד". אם האירוויזיוון עזר לתת ל"כוכב הבא" זהות, היעדרו אמור בהכרח לייצר משבר זהות. עצם העובדה שהדבר היחיד שבאמת השתנה הוא הפרס מעיד על כך שקברניטי הספינה לא באמת התאימו את עצמם למציאות החדשה.

הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

 83 אודישנים שודרו, 62 מהם הצליחו להרים את המסך, מתוכם יצטרכו להעיף כ-40 בשלב הסינון הקרוב ליצירת הנבחרת, וקשה בשלב הזה לראות מישהו שבולט מעל לשאר. זה לא רק התחושה שהכל נמרח ומתאחד לאודישן (בהפתעה) אחד ארוך, אלא גם בחירת מתמודדים שלא השאירו חותם יותר גדול מאשר "שרו יפה". העונה התחילה רק לפני חודש וחצי, אבל כבר שכחתם את רוב הזמרים. עברתי עכשיו על רשימת השמות שהופיעו מתחילת העונה, שניים אני זוכר כי הם שמות מוכרים (נאור אורמיה, אודליה רנד) ושניים כי לצד ביצוע מצוין הביאו גם סיפור יוצא דופן (בנג'מין בוזגלו, שי המבר). כל השאר הפכו בראשי לעיסה אחידה של מודולציה.

הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

זה כמובן עוד עשוי להשתנות בהתאם לביצועי העונה, ובטח ככל שהנבחרת תצומצם, אבל מה שכנראה ישאר זהה ואפילו יהפוך לגרוע בהמשך הוא חוסר היכולת של התוכנית להתמודד עם ז'אנרים. המתחם המוזיקלי של התוכנית נשאר די מגודר סביב אזורי הפופ-ארנ'בי-מזרחית-לייט-ארצישראלי של גלגל"ץ, מבלי לשאול את השאלה שאולי מפחידה אותם יותר מהכל – האם אנחנו זקנים? התשובה היא כן, כי עם כל הרצון למצוא עוד כוכבת פופ כמו אלה לי, שמצליחה לדלג בין הפופ הישראלי לעולמות צעירים, פרועים ועדכניים יותר, סביר להניח שהכוכב הבא של הכוכב הבא יהיה עוד רביב כנר. כלומר, זמר/ת ישראלי/ת שבאותה המידה יכלו להצליח בניינטיז.

הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

עוד דבר שנעדר לגמרי מהתוכנית הפעם הוא להקות. בעונות האחרונות הן היו כמה מההפתעות המוזיקליות היותר משמעותיות, בין אם אלו להקת שלווה (שאישית לא התחברתי אליה מוזיקלית, אבל אין ספק שהביאה משהו אחר) או מועדון הקצב של אביהו פנחסוב (שהביאו פרעות מהנות), ופתאום היעדר הרכיב המוזיקלי הזה, בדומה להיעדר של אפילו שארית היפ הופ (למעט פסנתראפר אחד, בערך), מעיד בעיקר על אנמיות מסוימת בהפקה. באמת, לא היתה אפילו להקה אחת להזמין לאודישן? משהו שיאתגר את קו המוזיקאים האחיד שיצרתם? שום אס בשרוול? 

הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

אוקי, אם ככה בחרתם, אז כדאי שהקו הזה ישתלם. כי אם הבשורה הגדולה שלכם היא נועם בנאי (וואלה, עוד בן בנאי, בחירה מקורית ואמיצה) אז הוא בדיוק פרש. תבדקו, אולי מישהו ממשפחת גפן-דיין פנוי. האמת שפארסת נועם בנאי מייצגת יותר מהכל את המאמץ המיוזע של הכוכב הבא ללכת בתלם, ואת האופן שבו זה מתפוצץ להם בפנים. מהשניה שהוא הופיע על המסך לא הפסיקו להמטיר עליו מחמאות, כשהשופטים ראו אותו הם כמעט התפוגגו עד שאמדורסקי ופלס שכחו אפילו להעמיד פני שופטים חסרי פניות. פעם, לפני שב"כוכב הבא" שכחו שהם תחרות, שופט שהיה מכיר מתמודד היה פוסל את עצמו מהצבעה. אני מניח שזה עף מהחלון יחד עם האירוויזיון. 

הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

בנאי, בכל אופן, הוא אותו הבנאי. קצת אבא שלו מאיר, קצת הרבה דוד שלו אביתר, הרבה ממה שכבר ראינו כל כך הרבה. זה לא היה רע, זה פשוט היה מאוד בנאי. השופטים התמוגגו, דפקו חמישה כחולים והתייחסו אליו כאל קסם טהור שעומד לנצח את העונה, אבל האמת היא שללא הצבעות השופטים, נועם בנאי פשוט לא היה עובר. מכל המתמודדים שקיבלו 5 כחולים העונה, בנאי היה המתמודד עם הציון הכי נמוך בהצבעת הקהל (רק 19 מתוך 40 אחוז), כך שרוב הסיכויים שלא היה שורד עד סופה, וכנראה שבחר נכון לפרוש. 

הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)
הכוכב הבא (צילום מסך: קשת 12)

עכשיו כשנשארנו עם דבוקת זמרים די הומוגנית, זה יהיה על גבם של יוצרי התוכנית לבדל בינהם ולגבש נבחרת של 22 אינדיבידואליסטים, אלא אם בעצם מתכננים להחזיר לחיינו את קונספט מקהלות הזמר ואז יכול להיות שיש לכם פיצוח. אי אפשר להיות שמרן כשמנסים לייצר כוכב, אחרת מה שיוצא זה עוד זמר שיחזיק שנתיים-שלוש בתעשיה ועד 2030 יככב ב-"21 שאלות" בתור קוריוז. נכון, מדי פעם יש איזה מרגי שהוא תופעת פופ טהורה, אבל כדי לאתר את האלה-לי, הנטע ברזילי ולעזאזל, אפילו את הנינט טייב לתקופתה, צריך קצת יותר הרפתקנות מאשר להביא לנו עוד בנאי אחד.