הצל שלי ואני: אין הצללה במרחב הציבורי? אולי זה הפתרון

המערכת של Lumiweave בקריית עתידים (צילום: כפיר סיון)
המערכת של Lumiweave בקריית עתידים (צילום: כפיר סיון)

היזמית אנאי גרין זכתה בתחרות בינלאומית גדולה עם ה-Lumiweave שלה, יריעה חדשנית המשלבת קצירת אנרגיה ותאורה עם אפס פליטות לטובת הצללה ביום ואור בלילה, ועיריית תל אביב-יפו משתפת איתה פעולה כדי להפוך את החלום הירוק למציאות ורודה

לאחרונה נערך אירוע השקה לפיילוט חדשני להצללה ותאורה במרחב הציבורי, המבוסס על אנרגיה סולארית ללא צורך בחיבור לרשת החשמל. עיריית תל אביב-יפו וחברת LumiWeave הציבו בפארק עתידים מערכת גמישה וקלת משקל, המצלה לאורך שעות היום ומאירה בשעות החשיכה. המערכת הוצבה לתקופת ניסוי ובמהלכה יתבצע מעקב וניטור על ידי החברה והעירייה לגבי ביצועיה.

LumiWeave של היזמת אנאי גרין הוא המיזם הזוכה בתחרות הטכנולוגית הבינלאומית של "נשים למען האקלים" (Women4Climate Tech Challenge) מטעם ארגון הערים הבינלאומי C40 בו חברה עיריית תל אביב-יפו. המיזם פותח כמענה ירוק גמיש וזול לצורך בהצללה ותאורה שאינה מזהמת במרחב הציבורי. בלב הפיתוח עומדת יריעה חדשנית המשלבת קצירת אנרגיה ותאורה. היריעה קלת משקל וגמישה ומאפשרת התקנה מיידית בכל מקום ללא צורך בחיבור לרשת החשמל. המערכת  ידידותית לסביבה (0 פליטות), מספקת הצללה ותאורה בהתקנה מיידית ללא צורך בתשתיות חשמל ומאפשרת שליטה של הלקוח במועד, זמן ועוצמת התאורה (עד 300 לוקס).

בשל תכונותיה, המערכת חוסכת לפחות חמישים אחוזים מעלות התקנת התשתיות של תאורה סטנדרטית ומאה אחוז מעלויות החשמל. היא גם עמידה בכל תנאי מזג אוויר וממשיכה לספק תאורה גם לאחר 3 ימים ללא שמש. כהמשך לזכייתו בתחרות, עיריית תל אביב-יפו מסייעת ומאפשרת למיזם ניסוי מעשי בשיתוף פארק עתידים תל אביב ומעבדת החדשנות Cityzone, אשר בשטחה מבוצע הניסוי. המיזם מופעל באמצעות חברת LumiWeave, בהובלת המעצבת והיזמת אנאי גרין שהקימה את המיזם וטל פרנס, יזם הייטק סידרתי. מטרת התחרות שנערכה הייתה לעודד ולתמוך גיוון מגדרי בחדשנות, טכנולוגיה וסביבה. כל הפרויקטים שהשתתפו בתחרות הובלו או נוהלו על ידי נשים, וכולם הציעו פתרונות חדשניים לאתגרים עירוניים שונים בתחום הסביבה והקיימות.

המערכת של Lumiweave בקריית עתידים (צילום: כפיר סיון)
המערכת של Lumiweave בקריית עתידים (צילום: כפיר סיון)

"אנחנו חברים פעילים בארגון המנהיגות C40 יחד עם רשת של ערים מובילות בעולם שפועלות יחד להגנת האקלים", אמר ראש העיר רון חולדאי במעמד השקת הניסוי. "במסגרת זו, קיבלנו על עצמנו התחייבויות ממשיות לשיפור איכות האוויר ומעבר לאנרגיה ירוקה. אלו לא מילים. אנחנו מחויבים למעשים. אנחנו מקדמים תוכניות עירוניות לצמצום פליטות גזי חממה, ובכלל זה, תכנית לנטיעת עצים מסיבית; הרחבת שטחים ירוקים; הסרת כלי רכב מזהמים ומאמצים חינוכיים מתמשכים בבתי הספר ובמרחב הציבורי. הקמנו יחד עם פארק עתידים ואוניברסיטת ת"א את מעבדת החדשנות, CITYZONE, כדי שתקדם יזמים ויוזמות המציעים פתרונות לאתגרים העירוניים ותהווה שדה ניסויים חי להדגמת פתרונות חדשניים. אני מאמין שה-LumiWeave יתגלה כמיזם פורץ דרך וגם במקרה הזה, מתל אביב-יפו תצא הבשורה".

>> מרוצים ממה שקורה בעיר בתחום הקיימות? בואו להצביע במשאל טיים אאוט העולמי – ולהשפיע!