חולדאי על העימותים ביפו: התעלמות הממשלה משרתת את התסיסה

ראש העיר הגיב לראשונה לאירועים האלימים, התייחס למשבר הדיור של האוכלוסייה הערבית וקרא להרגעת הרוחות. "לא אשתתף בקרקס התקשורתי שצובע בשחור-לבן"

אתמול ביפו. צילום: אורן זיו
אתמול ביפו. צילום: אורן זיו

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי הגיב הערב (ב') לראשונה לעימותים האלימים ביפו ולביקורת המתגברת על דחיקת תושביה הערבים החוצה. חולדאי קרא לסיים את האלימות והטיל את האחריות על משבר הדיור של ערביי יפו על הממשלה. "התעלמות ממשלתית והיעדר טיפול במצוקותיהם של ערביי ישראל בכלל הנושאים – ימשיך לשרת את התסיסה והסכסוך", מסר.

"בחרתי שלא להשתתף בקרקס התקשורתי שצובע הכל בצבעי שחור ולבן – במקום זה נדרש שיח", מסר חולדאי בפתח דבריו. "חשוב לומר – מה שאנחנו רואים הוא לא סכסוך לאומי בין יהודים וערבים. הוא תוצאה של תסכול מתמשך של דור שלם של יפואים שלא יכולים להמשיך להתגורר בה – בגלל מחסור בדיור, בגלל מחירי נדל״ן מאמירים, ולאחרונה – גם בגלל דיירים מוגנים הנדרשים על ידי המדינה לרכוש את הבתים שבהם הם חיים במחירים גבוהים – או לעזוב. הקושי כבד במיוחד בקרב הציבור הערבי-יפואי, שחלופות הדיור שלו מצומצמות במיוחד".

תמונה שהוציאה העירייה בצירוף תגובת חולדאי. ראש העיר מסייר באחרונה ביפו
תמונה שהוציאה העירייה בצירוף תגובת חולדאי. ראש העיר מסייר באחרונה ביפו

חולדאי, תתאפס על עצמך: יפו בוערת 

חולדאי המשיך וטען כי העירייה פועלת באפיקים שונים על מנת לפתור את המצוקות הללו: "אנחנו פועלים בשיתוף עם פעילים מהקהילה כדי להבנות תהליך שקוף ומקצועי מול המדינה על מנת שדיירים מוגנים יוכלו לרכוש את דירותיהם. זוהי מצוקה אמיתית שאני מתכוון לעשות כל מה שניתן כדי להביא אותה לפתרון. במקביל, אנחנו פועלים לבניית דיור בהישג יד לקהילה המקומית וליצירת מעטפת בתחום החינוך, הרווחה והקהילה שתוכל לתת מענה מיטבי לילדים ולבני הנוער". לסיכום מסר כי "נמשיך להיות מחויבים לשימורה של יפו כסמל לחיים משותפים, והעיקר – נעשה הכל על מנת שכולם יוכלו לחיות בה בשלום ולא נשלים עם אף גילוי של אלימות".

העימותים האלימים שפרצו אתמול ביפו בעקבות תקיפת הרב אליהו מאלי המשיכו לגרור היום תגובות נסערות מכל הכיוונים. הערב תתקיים גם הפגנה בכיכר חג' כחיל במחאה על מה שהמארגנים מגדירים כ"אלימות מטורפת" מצד המשטרה נגד התושבים הערבים. בעימותים אתמול בוצעו מספר מעצרים ונזק נגרם לרכוש.

הרב מאלי מישיבת הסדר הממוקמת בלב שכונת עג'מי הותקף לפני כיומיים על ידי שני צעירים מקומיים. האירוע האלים התרחש על רקע מחאה גוברת מצד תושבי יפו הערבים על מכירת נכסי נפקדים – נכסים שהיו בבעלות ערביי העיר שנמלטו עם קום המדינה. שני הצעירים החשודים בתקיפה נעצרו והובאו בפני שופט.