הרבה כבוד: לא תאמינו מהו הפורמט המתוסרט המצליח ביותר בעולם

בשביל כבודו צריך לעבודו. "כבודו" (צילום: יחסי ציבור/yes)
בשביל כבודו צריך לעבודו. "כבודו" (צילום: יחסי ציבור/yes)

חברת מחקר המדיה הבריטית K7 Media חושפת: "כבודו" של yes היא הפורמט המתוסרט הכי מצליח בעולם מאז 2020, בעקבות עיבודה והפקתה בשבעה שווקי טלוויזיה מרכזיים בעולם (כולל הגרסה האמריקאית המצוינת של שואוטיים). ישראל אוחזת יחד עם בריטניה בשיא מכירת הפורמטים המתוסרטים בתקופה זו

הנה סיפור הצלחה די מדהים שעף כאן בישראל נמוך מתחת לרדאר: חברת מחקר המדיה הבריטית K7 Media קובעת כי פורמט הטלוויזיה המתוסרט המצליח ביותר בעולם הוא לא אחר מאשר "כבודו", דרמת הפשע של yes (יוצרים: רוני ניניו ושלמה משיח) ששודרה בישראל במשך שתי עונות בין 2017 ל-2019. מאז 2020 זכתה הסדרה לעיבודים בהפקת yes Studios בשבע מדינות בעולם, רובן שווקי טלוויזיה מרכזיים ביותר, כך מפרסם אתר חדשות תעשיית הבידור "וראייטי".

האדפטציה המוכרת ביותר של "כבודו" היא כמובן "Your Honor" של רשת הפרימיום שואוטיים, בכיכובו של בריאן קרנסטון ("שובר שורות") בתפקיד הראשי, שזכתה כבר לשתי עונות שהתקבלו בביקורות מעורבות ובהצלחה מינורית מבחינת מספרי הצופים. ביולי 2022 אמר קרנסטון שהעונה השנייה של הסדרה תהיה האחרונה, אך מאז חזר בו וסיפר ששואוטיים מעוניינת בעונה שלישית שבה ישמש רק כמפיק. פרט לגרסה האמריקאית המוצלחת הופקו גרסאות של "כבודו" בשלוש השנים גם בצרפת, גרמניה, איטליה, הודו, רוסיה וטורקיה.

על פי הדו"ח של K7 Media, שוק העיבודים המתוסרטים זינק מאז 2020 ביותר מ-50 אחוז, ופורמטים מתוסרטים שניתנים לעיבוד בשפות אחרות הולכים והופכים לסחורה חמה בשוק מכירת הפורמטים הגלובלי שהתמקד בשני העשורים האחרונים בעיקר בריאליטי ובשעשועונים, זאת הודות לכך שהפורמטים המצליחים מגיעים עם "הוכחת קונספט" אחרי שסחפו קהל ובאזז בארצות המקור שלהם. התורמות העיקריות למגמה הזאת הן בריטניה וישראל, שאוחזות יחד, כמעט שווה בשווה, ב-35 אחוז מכל אדפטציות הדרמה בעולם, כשדרום קוריאה נושפת חזק בעורפן.

"כבודו", כזכור, עוסקת בשופט מוערך מבית משפט השלום בבאר שבע שבנו הצעיר נאשם בדריסת רוכב אופנוע למוות תוך נהיגה ללא רישיון. רוכב האופנוע מתגלה כבן למשפחת פשע מהדרום שמטפחת שנאה יוקדת לשופט גם כך, והוא מוצא את עצמו הולך ומסתבך בין השאיפה לשמור על החוק ובין הרצון להגן על בנו ועל חייו. בסדרה כיכבו בין היתר יורם חטב הנפלא, הישאם סולימאן, אלמה דישי, לוסי אהריש, יבגניה דודינה ועוד. בשנת 2017 זכתה הסדרה בפסטיבל "סיריסמאניה" בקאן, מה שנתן את האות להצלחתה בשוק הבינלאומי.