הראפר שרקד עם השטן: מה שליל נאז X עושה זה לא פחות ממהפכה

מתוך הקליפ של ליל נאז X
מתוך הקליפ של ליל נאז X

בקליפ חדש וחסר תקדים, הראפר הגיי והמצליח ליל נאז X רוקד על עמוד ומתחכך בשטן. האינטרנט כבר נשבר והשמרנים רותחים - אבל עבור קהילת הלהט"ב מדובר בעניין גדול, אפילו גדול מאוד. הלוואי שזו רק ההתחלה

ליל נאז X, ראפר אמריקאי בן 21, פרץ לתודעה בשנת 2018 עם סינגל הראפ-קאנטרי Old Town Road, שאליו הצטרף בהמשך גם זמר הקאנטרי הוותיק בילי ריי סיירוס, שמוכר היום יותר בתור אביה של מיילי סיירוס. הסינגל שבר שיאים ובילה לא פחות מ-19 שבועות במקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי – יותר מכל שיר אחר אי פעם. לאחר תקופה ארוכה של שמועות, יצא נאז באופן רשמי מהארון לרגל חודש הגאווה, ביוני 2019.

בעוד שהמיינסטרים האמריקאי פתוח כיום יותר מאי פעם לקבלה וייצוג של להט"ב – עולם הראפ נשאר כמה צעדים מאחור. תעשיית הראפ מבוססת כבר שנים ארוכות על הקצנה של גבריות, כאשר תוכנם של השירים והקליפים מדבר על בחורות (או ליתר דיוק – "ביצ'ז"), כסף, מכוניות ולעיתים קרובות אלימות. המאזן החל להשתנות בשנים האחרונות כאשר ראפריות כמו ניקי מינאז' וקארדי בי נכנסו חזק למיינסטרים. לאחר שהתרגלנו לשמוע בעיקר ראפרים גברים שרים על גודל איברי המין שלהם, הגיעו קארדי בי ומייגן דה סטליון וטרפו את הקלפים, כאשר החליטו לשים במרכז את איבר המין (הרטוב) שלהן. על אף התחזקותן של הנשים בתעשייה, הלהט"בים ממשיכים להתקיים בעיקר כמתבוננים מהצד. 

כעת, ליל נאז X מרעיד את התעשייה ומנצל את הבמה שלו בלב המיינסטריים ונוקט גישה בוטה ולא מתנצלת. השיר החדש שלו שיצא בסוף השבוע האחרון נקרא "Montero (Call Me By Your Name)". שם השיר מרפרר לסרט "קרא לי בשמך" שיצא בשנת 2017, בעוד ש"מונטרו" הוא שמו הפרטי האמיתי של ליל נאז. הסרט "קרא לי בשמך" מגולל סיפור אהבה בין שני גברים בכפר באיטליה בשנות השמונים, ובמהלכו מצהיר אחד מהגברים כלפי מושא אהבתו: "קרא לי בשמך, ואני אקרא לך בשמי". כך למעשה מאמץ נאז את התמה והשיר שקרוי על שמו למעשה מספר על גבר אחר שהוא התאהב בו.

בפוסט אינסטגרם שעלה לפני מספר ימים, כתב הראפר מכתב פתוח לעצמו בגיל 14: "כתבתי שיר עם השם שלנו. הוא מספר על בחור שפגשנו בקיץ האחרון. אני יודע שהבטחנו לעצמנו לא לצאת בצורה כזאת פומבית, ולמות עם הסוד, אבל זה יפתח דלתות עבור קווירים רבים ויאפשר להם פשוט להתקיים". בהמשך המכתב הוא גם הכין את עצמו לתגובה הציבורית הצפויה: "אני יודע שאנשים יכעסו, יגידו שאני מנסה לקדם אג'נדה – וכן, אני מקדם אג'נדה. האג'נדה לגרום לאנשים לא להתערב בחיים של אחרים ולהפסיק להכתיב לאנשים מי הם צריכים להיות". 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lil Nas X (@lilnasx)

שיר האהבה ההומוסקסואלי מכיל תכנים מילוליים בועטים ולא מתנצלים: "אני רוצה להרגיש את התחת שלך בהוואי/להשפריץ לך ילדים לתוך הפה בזמן שאני רוכב". בראיון על השורות האלה הוא אמר: "בואו ננרמל תוכן כזה בשירים. גברים שרים על סקס עם נשים ולהפך. גם הייצוג הזה חשוב". 

הקליפ שיצא עבור השיר עושה עוד יותר רעש מהשיר עצמו. הקליפ מציג את גן עדן וגיהנום ומכיל דימויים דתיים רבים, כאשר כל הדמויות מגולמות על ידי נאז עצמו וכל הלוקים קווירים במיוחד. בתחילת הקליפ נראה נאז מתחת לעץ בגן עדן, עם ציפורניים עשויות לעילא ולעילא כאשר הנחש מופיע ומתחיל לרדוף אחריו. הנחש מצליח לתפוס את נאז והשניים מתנשקים ומתעלסים. נאז נלקח למעין משפט ראווה שבו הוא נידון לגיהנום, אליו הוא יורד עם עקבים גבוהים באמצעות ריקוד חושני על עמוד.

רגע השיא והשערורייתי בקליפ מגיע כאשר נאז פוגש את השטן ומבצע עליו לאפ-דאנס הומו-אירוטי במיוחד, כאשר בסופו הוא הורג את השטן והופך לשטן בעצמו. הקליפ למעשה עוקץ את התפיסה הנוצרית לפיה דינם של הומואים הוא גיהנום, ומיישם את הגישה החדשה ולא מתנצלת של נאז כאשר המסר הוא "אם את אומרים שהמוסקסואליות זה חטא, אז אני חוטא ולא מתבייש בזה".

הקהל הנוצרי והמאוד שמרן בארה"ב יצא כצפוי נגד הקליפ והתכנים "השטניסטים" שלו, לדברו. הצביעות הציבורית נחשפת כאשר רואים את הזעזוע העמוק מהגסות כאשר היא מגיעה מזווית הומוסקסואלית, אבל עוברת חלק בגרון כשמדובר בתכנים הטרוסקסואליים – גם אם הם גסים בהרבה. עולם הממים והרשתות חברתיות אינו זר לליל נאז X, שבעברו ניהל דף מעריצים בטוויטר לראפרית ניקי מינאז'. ניכר שנאז נהנה מהתרעומת הציבורית ומהשיח שנוצר, ועושה מהלימונים לימונדה. הוא דוחף את סצנת הריקוד עם השטן לפרצופם של כל המצקצקים, משתף ממים על עצמו ואף הוציא מהדורה מוגבלת של נעלי נייקי שטניסטיות שלדבריו מכילים דם אנושי אמיתי. 

הגיי אייקונס שהקהילה הגאה רגילה לראות במיינסטרים הם בדרך כלל כוכבות פופ סטרייטיות – דוגמת מדונה, ביונסה ובריטני ספירס. כעת, אנחנו עדים למהפכה המתרחשת מול עינינו כאשר הגיי אייקון בהתהוות הוא ראפר שחור בלב המיינסטרים, שדוחף את האג'נדה שלו ולא מתבייש בה. נותר רק לקוות שילדים וילדות ובני ובנות נוער מקהילת הלהט"ב, ובמיוחד השחורים שביניהם, ייצפו במתרחש – וישאבו כוחות והשראה מהראפר הצעיר.