תוכנית הפיכת שוק לוינסקי למדרחוב יוצאת לדרך

זו כבר לא אגדה, אלא חזון שעשוי להתממש באופן צנוע כבר בחודשים הקרובים. איך בדיוק זה אמור להיראות?

שוק לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)
שוק לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)
4 ביולי 2019

נתחיל במובן מאליו – רחוב לוינסקי שוכן בסביבה בעייתית. קצהו האחד נטוע במעמקי הגיהינום שנקרא התחנה המרכזית, וחלקו השני, החוצה את שכונת פלורנטין, מכונה משום מה שוק לוינסקי, אף שבמובן הצר כלל איננו שוק. הרחוב מתהדר במחסור בשטחים ציבוריים וצמחייה, בעומסי תנועה כבדים וברעש בלתי נסבל ממשאיות בבקרים ומברים בלילות. בסופי השבוע התנועה באזור קשה עד בלתי אפשרית לכל כלי תחבורה, ובייחוד להולכי הרגל, שלאחרונה נאלצים להתמודד גם עם גלי סיורים קולינריים המציפים את האזור. בשלב הזה נדמה שכל שינוי יהיה לטובה.

המרכז הקהילתי פלורנטין אירח ביום שני (1.7) פאנל בהשתתפות נציגי העירייה ותושבים מודאגים, שבאו לשמוע על החזון המיועד לשוק הפקוק. כותרת המפגש הייתה "מדרחוב לוינסקי", אך במצגת שהוקרנה כבר נדון רעיון צנוע בהרבה; חסימת הרחוב באמצעות עציצים וביטול כ־35 מקומות חניה, המשמשים בעיקר את בעלי העסקים ברחוב. טרם ברור מה יהיה ייעודו של השטח שיתפנה – ספסלים, מחצלות, שמשיות ופופים היו ברעיונות שנזרקו לאוויר, אך כדאי לצנן את ההתלהבות: הרחובות החוצים את השוק – זבולון, החלוצים, נחלת בנימין ומרחביה – יישארו פתוחים לתנועת רכבים (ללא פנייה לרחוב לוינסקי), כך שיבתרו את המדרחוב המיועד לנתחים קטנים למדי המופרדים זה מזה.

כמעט כמו טיימס סקוור, לא ככה? שוק לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)
כמעט כמו טיימס סקוור, לא ככה? שוק לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)

אדריכל העיר, יואב דוד, נתלה באילנות גבוהים כשהציג את השינוי שעבר טיימס סקוור לפני כשלוש שנים, כשנסגר לתנועת מכוניות. "האנרגיות שהיו כלואות על המדרכות כעת נשפכות", הוא התפייט. נותר לקוות ששינוי כזה אצלנו יניב תוצאות דומות, ואף ייתכן שיש מקום לאופטימיות זהירה. האזור כולו עובר מהלך של רענון משמעותי. בפרויקטים הרבים שנמצאים בשלב התכנון או הביצוע נמצאים שדרוג דרך סלמה, הוספת נתיב לרחוב העלייה וחנוכת מתחם שוק העלייה המחודש, שצפוי להיפתח בתחילת 2021.

במקרה הנוכחי, מדגישים בעירייה, לא מדובר בפרויקט תשתית גדול ואין כוונה להשקיע בו משאבים או כספים רבים. לאחר פיילוט ניסיוני של כחצי שנה, שאמור לצאת בפועל בעוד כמה חודשים (לאחר "פגישות מוצלחות" נוספות עם התושבים), תתקבלנה החלטות משמעותיות יותר לטווח הרחוק.

בעוד שסוחרי הרחוב מרוצים מהמצב הנוכחי ואף הביעו חשש משינוי, התושבים למודי הסבל התנפלו על האוזן הקשבת והתחננו לנקודות פריקה מוגדרות למשאיות, מתקני קשירת אופניים נוספים, פתרונות הצללה, טיפול בדרי הרחוב הרבים בשכונה ועוד ועוד. ראוי לציין לטובה את העירייה שבחרה לשתף את התושבים במהלך כזה, וניכר היה בנציגיה שהם קשובים לבקשות ולשאלות הרבות. למפגש הבא, שייערך בעוד כחודש, הם הבטיחו לחזור עם רעיונות נוספים, ובתקווה גם עם פתרונות.