ממה אתם מפחדים: הומואים יודעים להפגין רק למען הומואים

ממה הם מפחדים? כרזות נגד שונאי תל אביב, מחאת הדמוקרטיה, ינואר 2023 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)
ממה הם מפחדים? כרזות נגד שונאי תל אביב, מחאת הדמוקרטיה, ינואר 2023 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)

"הליינים הגאים מצטרפים למחאה", צהלו באגודה למען זכויות הלהט"ב, אך זו רחוקה מלהיות בשורה של ממש. המקרה הנוכחי הוא רק המחשה לבעיה רחבה יותר: הומואים לא נראו בהמוניהם בהפגנות למען מבקשי מקלט, למען נשים, למען ערבים ואפילו למען טרנסים וטרנסיות. הקהילה הגאה עוד לא הבינה מהי סולידריות

"הליינים הגאים מצטרפים למחאה", כך הכריזה האגודה למען הלהט"ב ברשתות החברתיות. על פניו מדובר בצעד חשוב ביותר של האגודה, שהפכה בשבועות האחרונים לאחד מהארגונים המשמעותיים במחאות להצלת הדמוקרטיה. במבט מעמיק יותר כבר ניתן לאתר כמה ליקויים. 

גוש, תרימו. ההכרזה על הצטרפות הליינים למחאה
גוש, תרימו. ההכרזה על הצטרפות הליינים למחאה

ראשית נשאלת השאלה – מה המשמעות האמיתית של הצטרפות הליינים למחאה? האם כל אותן מסיבות עתירות קהל, אשר הלוגואים שלהם מתנוססים על אותו הפוסט של האגודה, השתמשו גם בפלטפורמות שלהן כדי להמריץ אנשים להפגנה? האם אלה יצאו בהצהרות רשמיות בנושא? האם הוצגו צעדים פרקטיים, כגון הדממה של מסיבות ואירועים? נכון לעכשיו, התשובה לכל השאלות הללו היא שלילית. כפי שנראה כרגע מדובר רק באיזושהי תמיכה עקרונית, וגם היא נוגעת רק לחלק הלהט"בי של המחאה.

"החלטנו להצטרף למחאה ולהתאחד היום כדי שנוכל להרים גם מחר", כך נכתב. ובכן, תמיכה כללית של ליינים להט"בים בזכויות להט"בים רחוקה מלהיות בשורה של ממש. המקרה הנוכחי הוא רק המחשה לבעיה רחבה יותר – הומואים יודעים להפגין רק למען הומואים. הומואים לא נראו בהמוניהם בהפגנות למען מבקשי מקלט, למען נשים, למען ערבים ואפילו למען טרנסים וטרנסיות. הומואים כן ידעו לצאת לרחובות ולשבות כשפונדקאות הייתה מונחת על הכף. ואם יש משהו שהקהילה הגאה טרם השכילה להבין הוא שכולנו תחת אותה המטריה.

הומואים למען הומואים. הפגנת הקהילה הלהט"בית, 2018  (צילום: בן קלמר)
הומואים למען הומואים. הפגנת הקהילה הלהט"בית, 2018  (צילום: בן קלמר)

אותם פוליטיקאים שהתבטאו בגזענות והסתה כלפי האוכלוסיה הערבית, כלפי פליטים, כלפי שמאלנים וכלפי פמיניסטיות – כמובן שיגיעו גם אל הלהט"בים. "מניפה הרבה דגלים, לא חשוב לה מיעוטים, מצביעה למכפישים", שר אילן פלד רק לפני מספר חודשים. הקהילה הגאה שנותרה מנומנמת גם במהלך תקופת הבחירות סופסוף מתחילה להתעורר. עוד אין לדעת אם זה מאוחר מדי, אבל נכון לעכשיו זה עדיין מעט מדי. הגוש הלהט"בי של המחאה עדיין מתייחס רק לעצמו, שומר על סקטוריאליות ומשתמש בז'רגון הרדוד של "הרמות״ ו״עלה לנו".

הגיע הזמן להפנים שמדובר באירוע שהוא הרבה הרבה מעבר לזכויות להט"ב. אנחנו לא מפגינים רק כדי "שנוכל להרים גם מחר". אנחנו מפגינים למען המשך קיומה של הדמוקרטיה המעורערת גם כך, ולמען הזכויות של כל המיעוטים והאוכלוסיות המוחלשות במדינה. הדרך היחידה עבור מיעוטים להפוך לרוב היא סולידריות. רק, ורק אם, כולם יעמדו זה לצד זה, מיעוט יהפוך לרוב – ואז יהיה לנו סיכוי של ממש להציל את המדינה. ואפילו להרים, אם למישהי זה ממש חשוב.