אמנות התקופה: מתחם חדש ומרהיב לקבוצת "מקודשת" הירושלמית

ב"נמל התרבות" של קבוצת התרבות תוקם תחנת שידור, מתקיימת כבר עתה תערוכה המותאמת לרוח התקופה ובעתיד צפויות הפתעות נוספות. הנוף מהמרפסת שווה הכל

המרפסת עם הנוף המהמם בירושלים. צילום: גיל רוביו
המרפסת עם הנוף המהמם בירושלים. צילום: גיל רוביו
9 בפברואר 2021

דווקא בתקופה הסבוכה והמאתגרת הזו, קבוצת התרבות והאמנות הירושלמית "מקודשת" פותחת מתחם חדש לפעילויותיה בשכונת אבו-תור. ל"נמל התרבות" החדש הם קוראים FEEL ביית, והוא, כמו סביבתו, הותאמו למציאות החדשה כך שניתן יהיה לצרוך בו מעט ממה שיש לאנשי הקבוצה להציע בימים אלה. ימי קורונה.

במקום ישנו חלל מרווח ונעים ומחוצה לו מרפסת רחבה שניתן לקיים בה אירועים שונים. סמוך למתחם החדש, סליחה, נמל התרבות, נמצאת גם טיילת גבריאל שרובר שבה מתעתדים אנשי הקבוצה לקיים פעילויות אמנות מיד לאחר החורף. מהחלל הפנימי תופעל תחנת שידור שתפיק פודקאסטים, פינות מוקלטות, מגזינים חדשניים ועוד פורמטים "בלתי שגרתיים" – כולם בשלוש השפות ששולטות בבירה – ערבית, עברית ואנגלית.

החלל הפנימי. צילום: שניר קציר
החלל הפנימי. צילום: שניר קציר

כך למשל, מספרים ב"מקודשת", "תוכלו להאזין למגזין תרבות בהגשת סער גמזו, שמציע מבט רענן ועירני על סצנת האמנות בהקשרים רחבים, לזוהדי נג'יב ולרימאן ברקת שמפרקים ומרכיבים מחדש את הטאבו בחברה הפלסטינית או ליובל בן עמי ששוזר רגעים מחייו כירושלמי גולה ברגעים הגדולים בהיסטוריה של העיר".

כבר עתה מוצבת במקום תערוכה של האמן גיא זגורסקי בשם "מעגל פתוח סגור". בתערוכה "מדליק האמן את האור", והיא כוללת עבודת ענק המוצגת על גג המבנה, עבודות המוצגות על קירותיו החיצוניים ועבודות שמוצבות בתוכו, וניתן לראותן מבחוץ דרך חלונות הזכוכית. "כאשר מדליקים את האור חושפים את הלכלוכים של החיים, שאינם יכולים עוד להסתתר בחשיכה", מסביר האמן בעצמו.

כל הפעילויות במתחם החדש נעשות בהתאם להנחיות ולפי המגבלות של משרד הבריאות. בדברי ההסבר, מציינים בקבוצה כי "כולנו אל מול מציאות אחרת. כזו שדורשת לשחרר תפיסות מקובעות ולחפש הנחות יסוד חדשות. אנחנו משייטים בסביבת עבודה אחרת. כזו שמבקשת מכולנו לגלות אומץ, חמלה ותנופה. אנחנו צועדים על חופי מרחב אחר. כזה שמזמין את כולנו להתקרב לאמיתות פנימיות, מפתיעות ומרגשות, תוך שמירה על מרחק פיזי מובחן".

לפרטים נוספים באתר של "מקודשת"