שיאים של ניתוק: הסדרה הכי טובה על המסך חזרה. חבקו אותנו

החל מהשבוע ומדי יום ראשון: הריקאפ שיעשה לכם סדר בטירוף של "ניתוק". והפעם: פרק בכורה מטורלל וכאוטי, מלא ברמזים עסיסיים על מה שהתרחש בעקבות התגליות מסמרות השיער בפרק הסיום של העונה הקודמת, שמצליח להיות אפילו יותר מקריפ ומלחיץ מכל מה שכבר ראינו. אנחנו מפחדים
יצירת המופת הכי גדולה בספריה היוצאת מן הכלל של תאגיד ההייטק המרושע אפל, היא ללא תחרות "ניתוק", שחזרה סוף סוך בסופ"ש לעונה שנייה. הבעיה היחידה היא שאת העונה הקודמת סיימנו אי שם ב-2022, אז אל תתרגשו אם אתם לא זוכרים מה קרה. רק נזכיר: חברת לומון משתמשת בטכנולוגיה כדי לפצל את המוח של עובדיה בין מקום העבודה לחיים מחוץ לו, וכך למעשה מייצרת שתי יישויות שונות – הפנימית, שמתקיימת אך ורק בתוך חלל המשרד, והחיצונית, שיכולה להמשיך בחייה הפרטיים מבלי לסבול את היאוש של יום עבודה משעמם בתאגיד ענק.
>> איך "ניתוק" מנסה – ומצליחה – לחתור תחת המציאות על המסך ומחוץ לו
>> איך הפך בן סטילר מהפרחח הקומי של הניינטיז למוח מאחורי "ניתוק"
במהלך העונה הראשונה היישויות החלו לפתח עצמאות מחשבתית, מודעות למצבן, ובסופו של דבר החלו למרוד ולהפיל את המחיצה בין הבפנים והבחוץ. בסוף העונה הקודמת נחשפו שתי תגליות חשובות שצריך לזכור: 1. גילינו שאשתו של מארק ס' שנהרגה, היא בעצם עדיין בחיים והועסקה כל הזמן הזה בתור המטפלת של המחלקה בלומון מבלי שמארק ס' הפנימי יודע מזה; 2. הלי, שבמשך כל העונה הראשונה ניסתה לברוח ממקום העבודה, היא בעצם נצר למורשת קיגן שייסדה את חברת לומון. עכשיו אפשר לצאת לדרך.
רמזים כמו חול
בפתח העונה השנייה, מארק ס' חוזר אל הגיהנום המשרדי אחרי המרד שתוצאותיו טרם נחשפו במלואן, והוא מגלה צוות חדש לחלוטין, ללא גברת קובל שפוטרה מתפקידה לאור התנהלותה. לתפקיד של קובל מונה מילצ'ק הקריפי. מהרגע הראשון מתרחשים כל מיני דברים מוזרים: הצוות הישן של מארק – דילן, אירווינג והלי – החליטו ככל הנראה שלא לחזור לעבוד. גברת קייסי, הלא היא אשתו המנוחה כביכול של מארק ס', לא נמצאת שם יותר ודלתות המשרד שלה נאטמו. ויש לנו גם את הואן, ילדה בת 12 שמשום מה קיבלה את התפקיד הישן של מילצ'ק.

אנחנו מקבלים הצצה למה שקרה בעקבות המרד דרך עיתון המציג כותרת ובה תמונה של הצוות הישן כשהוא ישוב באוטו עם גג נפתח באמצע תהלוכה לכבודו. חלק מהטקסט מצונזר מסיבה מסוימת, וכל הדברים האלה קורים מבלי שאנחנו יודעים מה הלך בעולם החיצון. זה מתאים להפליא להתנהלות שמזכירה דתות או כתות בעלות אופי דתי, אבל גם לאופן בו חברות גדולות מבצעות בקרת נזקים כשהציבור מגלה על התנהלות לא הולמת של החברה.

כשמארק ס' פוגש את הצוות החדש אנחנו מגלים קצת על התנהלותם של פנימיים אחרים. לדוגמה, אתם זוכרים מהעונה הראשונה את הפסלים של שושלת איגן? אז באגף חדש יותר הפסלים הם אנימטרוניים ויכולים לזוז. אנחנו מגלים גם שבאגף אחר במקום מעלית היה להם חבל. אפשר אולי ללמוד מזה שהפנימיים הם בעצם הניסוי הגדול של החברה ולא בהכרח איסוף הנתונים. זה מזכיר לדוגמה את "המשחק של אנדר", רומן המד"ב של אורסון סקוט קארד שבו ילדים חושבים שהם בסימולציית קרב ומגלים רק אחר כך שהם למעשה השתתפו באופן פעיל במלחמה.
החנינה והבוגדים
אחרי שמארק מנסה להפליל את אחד העובדים ללא הצלחה, במטרה להחזיר את הצוות שלו, הוא מנסה ליצור קשר עם ההנהלה רגע לפני שמילצ'ק תופס אותו – מה שמעיד על תמימות מסויימת שמאפיינת אדם שהרגע יצא מכת. הוא מאמין שההנהלה מעוניינת בטובת "הפנימיים". כזכור ההנהלה פצתה את פיה רק פעם אחת. בכל שאר הזמן הם שימשו כמעיין ישות שלא מדברת באופן ישיר אף פעם. גם הפעם אין תשובה.

למרות שההיסטוריה (והחיים) לימדה אותנו שההנהלה לא מקשיבה, היא מחזירה את מארק ואת שאר הצוות ומאפשרת להם להחליט אם הם רוצים להמשיך בעבודתם או להתפטר. אנחנו עדיין לא יודעים מה קרה בחוץ ומדוע זה גורם לחברה לעשות צעד כזה. הפגישה מתחילה בסרטון אנימציה שמשכתב את ההיסטוריה של מרד הפנימיים, רק שבמקום אטב נייר מדבר כמו בוורד XP, קיבלנו בניין מדבר בדיבוב של קיאנו ריבס (כי למה לא בעצם?), שמספר על פעולותיו של מארק וחבריו.

רגע לפני שהם צפו בסרטון הזה ראינו ציור שמן על קנבס מצמרר שנקרא "קיר חונן את בוגדיו", שמציג את קיר איגן אוחז בחרב וכורע ברך אל עבר "הבוגדים" – מארק, אירווינג, דילן והלי. ידו של קיר מונחת על הראש של מארק בזמן שמאחוריו עומדים חיילים חמושים ושמש זורחת בשמיים האדומים מאחורי הצוות המצויר, שקבור עד הצוואר. הסדרה מנסה להראות שהופעלו המון לחצים מבחוץ על מנת שתאגיד לומון ישנה את דרכיו, ונראה שהחברה עשתה מה שחברות עושות במציאות כדי לשרוד חשיפות מהסוג הזה: לפטר את מי שאחראי – במקרה שלנו, גברת קובל, שהואשמה באובססיה אירוטית כלפי מארק – ולהבטיח שהכל ישתנה. יכול להיות גם שהתאגיד פשוט הצליח להסיט את השיח הציבורי, אך זה היה מספיק קרוב על מנת לנקוט בצעדים.

הלי לא משחקת
כולם להוטים לחזור ולספר על מה שראו בעולם החיצון, חוץ מהלי שמשקרת כמובן לגבי מה שהיא מצאה. השאלה האמיתית היא לא "למה היא משקרת", אלא "האם מדובר בכלל בהלי, או שמא זאת הלנה איגן שירדה בעצמה למרתפים של "המנותקים" עם מניעים מאוד שונים מאלה של הלי? הלנה עצמה שלחה להלי סרטון שמאיים עליה לעזוב מהעונה, ובפעם האחרונה שפגשנו את הלי בערב הגאלה של לומון היא הייתה די נחושה לחשוף את האמת. האם היא נמנעת מלספר להם על הקשר שלה לחברה כדי שחבריה לא יבגדו בה? אולי. האם יכול להיות שהמניעים שלה לחזור מורכבים יותר ולכן הלנה חזרה בתור עצמה? גם זה מסתדר.

תאוריות להמשך העונה
עד סוף הפרק הראשון של העונה השנייה, האמנתי שהמנותקים הם הטכנולוגיה שחברת לומון מוכרת, ושהנתונים שהם מנהלים הם חלק מהניסויים שעושים על המנותקים. הפרק הראשון של העונה השנייה מעיד על כיוון אחר, ממש בשנייה האחרונה של הפרק, כשרואים את מארק מסדר מספרים בתיק שנקרא Cold Harbor על שם קרב ממלחמת האזרחים האמריקאית.

מארק מילא כבר 68% מהפרויקט ואז אנחנו רואים את הפנים של ג'מה או גברת קייסי, כשמעליה שם הפרויקט וגם 68% מה שמקשר את העבודה שלהם לקומה התחתונה, המקום אליו מובילה המעלית החשוכה עם החץ האדום, אותה ראינו בציורים של אירווינג וכמובן – כשגברת קייסי יורדת למטה. התמונה עדיין לא ברורה במלואה, לא בטוח שהיא תהיה עד סוף העונה, אבל יש תחושה חזקה באוויר שנקבל הרבה יותר מידע בעונה הזאת והנקודות סוף סוף יתחילו להתחבר. התאגיד הרי רוצה בטובתנו.
