מנו, וינו, יאמי: רשת "מנו וינו" מסתעפת למעדניה חדשה
עדי קייזרמן ועמנואל אמינוף, האנשים שמאחורי רשת חנויות היין האהובה, מתכנסים לריאיון קצר לרגל פתיחתה של "עדינה", המקום החדש שלהם ברחוב שינקין המתעורר. התחזית: יהיה טעים ומקומי
אחרי שכבר הוכתר כרחוב מת, מתעורר לפתע קצהו המזרחי של רחוב שינקין לחיים חדשים. עם הקצבייה של ישראל אהרוני, חנות הדגים fish store וכעת גם מעדנייה חדשה מבית היוצר של מנו וינו – עדינה – נראה שבין חנויות המעדנים, הלחם של תושיה, המאפים של לה סנטרל וחנות הפרחים בסמוך לסופרפארם כבר נוצר ספוט הצטיידות מושלם לפודי באשר הוא.
"יש קצת דריכות על האצבעות", מודה עמנואל אמינוף, הבעלים של מנו וינו ועדינה, "אבל בסוף הערך שמתקבל הוא גבוה, וזה קרה באופן אורגני בגלל צורך שיש באיזור ולא כיוזמה מסחרית כמו בשרונה שאז זה יוצא עקום".
האבולוציה של רשת חנויות היין הקטנה אף היא התרחשה באופן טבעי ומדורג. אמינוף ושותפתו עדי קייזרמן פלד נפגשו כשעבדו בבית הספר לברמנים זמן אמיתי. "מנו, שגר אז בפיירברג, אמר שאין לו איפה לקנות יין הביתה באיזור. מצאנו נכס בשינקין ופתחנו את החנות הראשונה במרץ 2016", מספרת עדי.
אחרי כמעט שנתיים פתחו השניים ברחוב דיזנגוף את הסניף השני, וב-2019 את הסניף בלוינסקי. כיום, מחזיקה הרשת כ-500 לייבלים של יינות, בירות ומשקאות אלכוהוליים יחודיים. האג׳נדה שלהם מבחינת ההיצע רחבה – הם מחזיקים יינות מכל רחבי העולם – עם דגש על יקבי בוטיק שאי אפשר להשיג ברשתות הגדולות.
הקורונה תפסה את מנו וינו במצב אופטימלי לעידן החדש של משלוחי אלכוהול עד הבית. "ב-2020 תוכנית העבודה שלנו הייתה להעלות לאוויר את אתר האינטרנט החדש שמאפשר הזמנה נוחה ושינוע מהיר. זה אתר שעבדנו עליו במשך כל 2019, ובמזל העלינו אותו חודשיים לפני פרוץ הקורונה". אומר עמנואל.
יש הרבה רשתות למכירת משקאות, איך הצלחתם בכל זאת להתברג כאופציה פופולרית במיוחד אצל צעירים?
עדי: "אני חושבת שזה בגלל שהאג׳נדה שלנו שונה. אני הייתי המון שנים הבעלים של בר המינרווה, וכשהקמנו את מנו וינו אני זוכרת איך ישבנו ואמרתי למנו – הדבר הכי חשוב זה שכשלקוח נכנס לא נראה אותו כשטר כסף אלא כמישהו שבא להתעניין ולשמוע. מבחינתנו הוא יכול גם לא לקנות".
עמנואל: "כל ישיבת צוות שלנו נפתחת בזה שלא רוצים הגדלה במכירות, אנחנו לא נותנים לצוותים יעדים. אנחנו רוצים שלקוח שנכנס ייצא עם מה שהוא צריך, לאו דווקא עם בקבוק יקר, והוא יבוא שוב. אנחנו לא עושים את זה כי אנחנו חסידי אומות עולם אלא כי לקוח חוזר זה פרייסלס. מבחינתנו הלקוחות הם המשקיעים של העסק – הכי חשוב זה לשמור אותם מרוצים".
וגם זה מותאם למשבר הנוכחי.
עדי: "אנחנו מסתכלים גם על המציאות הנוכחית שבה אנשים צורכים יין. אם אנשים היו נכנסים לחנות בחשש מתוך ידיעה שהם הולכים להשכיב אצלנו בוחטה, הם לא היו באים אלינו. אנחנו מאפשרים להם להוציא גם 35 שקלים על בקבוק יין אם זה מה שמתאים להם באותו הרגע. זה נותן להם את הביטחון שגם אם יש בידם תקציב מצומצם הם לא חייבים ללכת לקיוסק לקנות יין נחות, הם יכולים להיכנס אלינו לחנות מעוצבת ולקבל את השירות הטוב ביותר ולצאת עם בקבוק לא יקר".
על ההתחלה הבנתם שאנשים עומדים להזמין המון המון יין הביתה?
עדי: "זה דבר ידוע שבמשברים אנשים צורכים יותר אלכוהול, קפה וסיגריות. אז אולי יכולנו לצפות את זה, אבל האמת שאף אחד לא הבין את המשמעות של מה שהולך לקרות. אנחנו, כמו כולם, נערכנו לתוכנית קיצוצים. בסוף לא היינו צריכים לקצץ בכח אדם, למרות שהייתה תקופה מאוד מבלבלת. שלוש פעמים סגרו לנו את החנות בדיזנגוף כי השוטרים בעצמם לא הבינו את התקנות".
הקורונה פיתחה את תרבות היין?
עדי: "התפתחה תרבות יין והיא התפתחה יחד עם השינויים. טעימות יין דרך הזום, משלוחי יינות, אנשים פותחים קבוצות וואטסאפ ומספרים בהן מה הם קנו ואיפה וממליצים. מלא דברים קורים בתוך הסגר הזה".
עמנואל: "מה שמועצת הגפן לא הצליחה לעשות בעשור, הקורונה עשתה בחודשיים".
פתיחת המעדניה נולדה באופן טבעי מפעילות השניים בתחום היין. "בסיורים שלנו ביקבים אנחנו נתקלים בהמון יצרנים קטנים שעושים עוד דברים מעניינים חוץ מיין", אומר עמנואל. "בא לי שאנשים יטעמו עוד דברים, ואלו מוצרים משלימים שהולכים ביחד".
עדי: "נתקלתי בזה גם כמארחת. הכי כיף זה לארח על גבינות ויין, אבל המוצרים האלה נורא יקרים. האג׳נדה שלנו גם במעדניה היא להיות הכי וואליו פור מאני שאפשר".
המעדניה הנקראת עדינה – מחווה לשמה של עדי וכפל משמעות נחמד (באנגלית: דליקט) – שוכנת לא רחוק מהסניף בשינקין ומציעה מבחר של מוצרים כגון גבינות של מחלבות בוטיק ישראליות, שמני זית, דבש, ומוצרי מעדנייה נוספים כגון רטבים, זיתים ועוד. "הדגש יהיה על תוצרת מקומית אבל יהיו גם מוצרים מיובאים", אומר עמנואל. בנוסף תציע המעדנייה גם תפריט יין שאותו אוצרת הסומלייה שירה צידון (הסומלייה של מלון נורמן המושבת לעת עתה), שבנתה תפריט מיוחד של יצרנים קטנים, ועדיין חלקו יהיה במחיר נגיש של עד מאה שקלים לבקבוק, מבטיחים במעדניה.
מוצרים בולטים נוספים יהיו שמן זית של מגל שיימכר במילוי חוזר ישירות מברזים במחיר תחרותי, קפה בקלייה מקומית של בית הקלייה אלג׳יר, ובימי שישי יהיו הלחמים של מותג הלחמים מחיטה מקומית עתיקה – חגי והלחם. מדי חודש יוצעו ארבעה יינות מתחלפים לטעימה במכשיר האנומטיק כך שהלקוחות יוכלו לטעום את היין לפני שהם רוכשים אותו. "המטרה היא שאנשים יוכלו להגיע ולהרגיש כאילו הם מתארחים אצלנו בבית", מדגישה עדי.
תהיה גם ישיבה במקום?
"על הספסלים בחוץ. תרבות הספסלים לא פסחה גם עלינו. אנשים קונים בקבוק ויכולים לקנות צנצנת בשלושה שקלים, יושבים על הספסלים ממול ושותים יין. עכשיו יהיו להם גם גבינות".
מעדניית עדינה, שנקין 43 (פינת מלצ׳ט) תל אביב. שעות פתיחה בתקופת ההרצה: ראשון-חמישי 20:00-08:00, שישי 16:00-08:00. בהמשך יורחבו שעות הפעילות והמעדנייה תיפתח גם במוצ״ש