סופה במדבר: למה כולם נפטרים מכרטיסים למידברן?

התמסחרות, מזג האוויר, יותר מדי כרטיסים או חג השבועות – מה גורם לכל כך הרבה אנשים להיפטר מהכרטיסים למידברן? 

מידברן (צילום: מיכל אביב)
מידברן (צילום: מיכל אביב)
9 במאי 2018

 

כמו סופת חול שכיסתה את רחובות העיר, הפך המידברן למונח שגור ברחוב התל אביבי, שכל אחד מכיר, בין אם הוא מתחבר לקונספט ומחפש לעצמו קמפ ובין אם הוא סולד מכל הקונספט שרק גורם לו לרצות מקלחת. הגרסה המקומית לברנינג מן האמריקאי הפכה לאחד האירועים התרבותיים-אמנותיים החשובים במרחב המקומי. בשבוע הבא הוא יתקיים בפעם החמישית, והוא יהיה גדול מאי פעם – כ-12 אלף איש צפויים להשתתף בו, לטענת המארגנים. אלא שמה שמרגיש לכם כמו תחושה רק בקרב הפיד הסובייקטיבי שלכם הוא כבר הרבה יותר מזה: הרבה מאוד אנשים, הרבה יותר מאי פעם, מחפשים להיפטר מהכרטיס שלהם. מה פשר הדאמפינג ההמוני הזה, ואיך התהפכה המגמה, שגם בעמותה שמארגנת את האירוע מכירים בה?

>> ברנינג מה? מדריך המידברן למתחילים
>> האם הכניסה של המידברן למיינטסרים תהרוג אותנו? 

"זו מדינה קטנה, בכל פעם שמשהו אלטרנטיבי מגיע למיינסטרים, הוא נבלע והופך למשהו אחר", אומר אודי וולקוב, תושב תל אביב שמכר את הכרטיס שלו בגלל ניחוח ההתמסחרות. "כבר בשנה שעברה, הרבה מהאנשים 'הקבועים' אמרו לי באירוע שהם לא מתכוונים לבוא שוב ". גם יעל לוי, שנאלצה למכור את הכרטיס שלה במחיר נמוך יחסית – כ-600 ש"ח, 200 פחות מהמחיר הנקוב, טוענת שוויתרה מאותה הסיבה. "הייתי לפני שנתיים ובשנה שעברה. זו חוויה מטורפת, אבל ככל שזה גדל זה הופך להיות מפלצתי ומנותק מהערכים שעליהם האירוע הזה מושתת. פשוט לא בא לי לקחת בזה חלק, אז אני והחברים שאיתם תכננתי להגיע החלטנו למכור את הכרטיסים".

המידברן מתיימר לייצג ערכים משמעותיים, ולא להיות רק פאן. הוא מבוסס על עשרה עקרונות שנכתבו בידי מייסד הברנינג מן המקורי – לרבות שלילת דעות קדומות והכלת השונה, הענקת מתנות בלי ציפייה לקבל אותן בחזרה, אי-מסחריות, עשייה משותפת, אחריות אזרחית ושמירה על הסביבה. האם הוא כבר לא מייצג את הערכים האלה, או שהבאים התלהבו מההייפ ועכשיו זה כבד עליהם?

מידברן. צילום: אלעד מלכה
מידברן. צילום: אלעד מלכה

המידברן אכן מצריך עבודה מקדימה רבה מהבאים אליו, במדות הכנת המיצגים והמרחבים התרבותיים, הרבה לפני האירוע עצמו. לא לכולם זה מתאים, גם אם האירוע עצמו נשמע להם מגניב. כזו היא סיון ששון, שמנסה כעת להיפטר מהכרטיס שלה. "קניתי כרטיס בשנייה שנפתחה המכירה הראשונה, כי התבאסתי שבשנה שעברה לא הספקתי ולא הצלחתי להשיג כרטיס", היא מספרת. "עם הזמן הבנתי שההשקעה הרבה יותר גדולה ממה שציפיתי. האווירה מעצבנת אותי, לא מתחשק לי להכין תלבושות רק בשביל שאנשים אחרים יסתכלו. אני לא צריכה הקמות מטורפות ובטח שלא מלא אנשים כדי סך הכל להנות מכמה ימים במדבר".

זוגות, זוגות, מכרו את כרטיסיהם למידברן (צילום: מיקי שאודר)
זוגות, זוגות, מכרו את כרטיסיהם למידברן (צילום: מיקי שאודר)

אבל האם יכול להיות שהסיבות לדאמפינג היא פשוט… טכנית? כבר בספטמבר 2017, כשהתפרסמו התאריכים של מידברן השנה, התפרסמה ברשת עצומה להזזת התאריכים. "התאריך מאלץ את המשתתפים לקחת יום חופש נוסף במקום לנצל את חופשת חג השבועות", נכתב בה. "מכיוון שלא ניתן להחזיר את הציוד בערב החג שיוצא ביום ראשון, תהיה עלות נוספת של יום נוסף ומיותר להשכרה, וחברים ששומרים שבת יאלצו לעזוב יום קודם. העצומה ההיא אמנם לא ממש זכתה להצלחה מספרית, אבל דומה שהבעיה שהציפה מפריעה לרוכשי הכרטיסים. מתן קויפמן הוא אחד מהם. "בניגוד לשנים הקודמות, המידברן ארוך יותר ודורש הרבה יותר ימי חופש בגלל שחג השבועות נחגג בסוף השבוע. נורא קל קל להתחייב בינואר, אבל כשמגיעים למאני טיים – העבודה, המשפחה והמציאות מורכבים יותר".

ויש אפשרות שהבעיה היא לא באמת בעיה, כלומר – שהמידברן גדל, כמות הכרטיסים שהוצעו למכירה גדלה משמעותית – כנראה יותר מכמות האנשים שהאירוע הזה באמת מדבר אליהם. בכל זאת, כ-1,100 כרטיסים הוצעו השנה יותר משנה קודמת. במעמד המכירה נמסר לרוכשים שניתן לבטל את הכרטיס רק עד שבועיים מיום הקנייה, והלחץ להיתקע בלי כרטיס, כמו שאירע בשנים קודמות, דחף לטענת קונים מסוימים אותם לרכוש מהר כרטיס, "ליתר ביטחון". אולי עכשיו הם גילו שיותר משנחשב מגניב ללכת למידברן – נחשב מגניב לא ללכת למידברן.

פעם זה היה מוצלח יותר? מידברן 2015 (צילום: אימג'בנק / gettyimages)
פעם זה היה מוצלח יותר? מידברן 2015 (צילום: אימג'בנק / gettyimages)
מידברן 2016 (צילום: אופיר אייב)
מידברן 2016 (צילום: אופיר אייב)

מעמותת מידברן וקהילת מידברן נמסר בתגובה: "אנחנו גאים להפיק זו שנה חמישית את ארוע האומנות והתרבות הקהילתי הגדול ביותר בישראל תחת כיפת השמיים. בארוע יקחו חלק למעלה מ-11,000 איש, ביניהם 900 אורחים מחו"ל. בארוע יהיו 100 מיצבי אומנות ולמעלה מ-150 מחנות נושא עליהם עמלים חברי הקהילה כבר חודשים רבים. הארוע חווה בשנים האחרונות גדילה מואצת ונחשף לקהלים רחבים, לפיכך הפך להיות לא פעם אבן שואבת גם להצעות גורמים מסחריים שאין לעמותה קשר אליהם. אנחנו ערים כמוכם לשיח הער של מכירת כרטיסים ברגע האחרון, רבים מהמשתתפים החזיקו יותר מכרטיס אחד מספר חודשים והמכירה התנקזה לשבועיים האחרונים. אלפי אנשים עובדים מזה מספר חודשים ללא לאות ובהתנדבות על הקמת של למעלה ממאה מחנות נושא ועשרות מיצבי אמנות. יהיה אירוע מדהים".

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!