פסטיבל ישראל 2022: אופרה לסוף העולם וחגיגה טורקית

איזמיר קולינג. ברי סחרוף (צילום: אלדד שושן)
איזמיר קולינג. ברי סחרוף (צילום: אלדד שושן)

ברי סחרוף, דודו טסה ורד אקסס יחלקו במה עם מיטב המוזיקאים של טורקיה; מופע זוכה הביאנלה של ונציה על אפוקליפסה פסטורלית במיוחד על חוף הים; וגם טקס סגידה לעין החסרה של משה דיין (רגע, מה? אה, בסדר, זה גון בן ארי עוד פעם)

10 באוגוסט 2022

פסטיבל ישראל חוזר, והפעם במועד חדש ונעים הרבה יותר: במקום בשיא הקיץ, הוא יתקיים השנה קצת לפני ראש השנה, בין ה-15.9 ל-22.9. השנה הפסטיבל ינוהל על ידי מנהלים אמנותיים חדשים (כפי שפורסם כבר בשנה שעברה), איתי מאוטנר ומיכל ואעקנין. השנה הפסטיבל יפתח עם המופע הבינלאומי המרכזי שלו, Sun and Sea, שהיה הזוכה הגדול של הביאנלה בונציה ב-2019 – ושיהיה פתוח לקהל הרחב בחינם. Sun and Sea, בניגוד לשם האופטימי שלו, הוא חצי אופרה, חצי מופע פרפורמנס אפוקליפטי על משבר האקלים, בו הקהל מוזמן לצפות (ממרפסות בגובה ארבע מטרים, אז זה לא לאנשים שאוהבים את שתי הרגליים חזק על הקרקע) ב"חוף ים: פסיפס של מגבות, בגדי ים, קרם הגנה, ילדים, ארטיקים, כלים חד-פעמיים, צעצועים, הרבה חול". לא יודעים למה, אבל יש לנו תחושה שזה לא ישאר כזה פסטורלי לאורך זמן.

אופרה אפוקליפטית (צילום: אנדרי וסילנקו)
אופרה אפוקליפטית (צילום: אנדרי וסילנקו)

עוד מהשמות המעניינים בפסטיבל: "רכבת לילה לאיזמיר" הוא ערב "חגיגה מוזיקלית טורקית-ישראלית" שמבטיח דיאלוג "בין אנקרה לירושלים, בין איזמיר לתל אביב ובין איסטנבול לשדרות". המופע, בניהולו של שלומי אלון מהדג נחש, יעלה על הבמה את ברי סחרוף, דודו טסה, בלקן ביט בוקס ורד אקסס מהצד הישראלי, וההרכבים קאלבן, ג'נסנט ומוראט ארטל מלהקת באבא זולה מהצד הטורקי. במופע "VHS: ד"ש מהעבר" של רננה רז וניצן כהן, יוצרים נפגשים כדי לחפש רגעים משמעותיים מקלטות ה-VHS המאובקות מהילדות שלהם – בהם טל פרידמן, רוני קובן, יוסי צברי ורננה רז עצמה.

עוד בפסטיבל: סוג של טקס רוחני סאטירי-היסטורי של גון בן ארי ואורן פישר במהלך יוקם בית תפילה "שסוגד לעין החסרה של משה דיין" (כן), "פתרונות נוחים לחיים מאושרים" הוא מופע מחול במהלכו מרכיב המופיע את "יחידת המדפים האיקונית של איקיאה" (אתם יודעים בדיוק על איזו יחידת מדפים מדובר) וגם ערב חשיפה מיוחד לאמנים רוסים ואוקראינים העוסק במושג החופש/חירות (ברוסית ובאוקראינית מדובר באותה מילה, "סבובודה" – Cвобода").

פסטיבל ישראל, 15.9-22.9. כרטיסים ב-www.israel-festival.org