אמנות קווירית תלמד אותנו להתחרמן מהשרירים של היהודי החדש

עבודה של עדי נס
עבודה של עדי נס

קורס חדש יספר לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על אמנות הומו-אירוטית ישראלית - מה שהיא עושה לגבריות, לאתוס הצה"לי ולמיתוס של היהודי החדש. זה הולך להיות גם מאוד חינוכי, וגם, איך נאמר, כיף לעיניים

6 באוקטובר 2022

אם אתם מסתובבים ומעורים בסצנת האמנות המקומית העכשווית, בטח גם אתם שמתם לב שבשנים האחרונות יש המון עיסוק באמנות הומו-אירוטית בארץ. אנחנו אולי קצת באיחור ביחס לשאר העולם (בכל זאת, לבנט), אבל הז'אנר כבר מזמן צלח את מחסום המיינסטרים ואפשר לראות את זה בתערוכות מוזיאליות גדולות, ביניהן תערוכת הצילום של שי איגנץ שמוצגת בימים אלה ממש במוזיאון תל אביב או תערוכת הציורים של ישראל דרור חמד שהוצגה באותו המוזיאון בשנה שעברה. בשנתיים האחרונות פועלת בעיר גם גלריה PAN לאמנות גאה, שאוצר ארז ביאלר ושמוקדשת אך ורק לנושאים הללו, עם מציגה תערוכות מתחלפות של אמנים מהארץ ומהעולם. לצד כל אלה פועלים בשוטף עוד נציגים.ות בולטים.ות שמתעסקים בתכנים האלה כמו מיכאל ליאני שכבר כמה שנים עובד על ארכיון צילום להט"בי; וגם גיל יפמן, יעל מאירי, לילה קלינגר, אביב קלר וג'ייסון דנינו הולט.

אמנות ורודה, תחתונים ורודים. עבודה ללא שם של דוד עדיקא
אמנות ורודה, תחתונים ורודים. עבודה ללא שם של דוד עדיקא

גם עיריית תל אביב כבר הכירה בז'אנר המתהווה ובפתיחת אירועי הגאווה במאי האחרון הקדישה פסטיבל שלם בבית אריאלה לאמנות להט"בית תחת השם "זאתרבות", בה השתתפו גם חלק מהאמנים.ות הנ"ל. עכשיו מגיעה הבשורה גם לאקדמיה, עם קורס ראשון שעוסק באמנות להט"בית, ולא נותר אלא לשאול: סנוב, על שריריו ההומו-אירוטיים של היהודי החדש כבר למדת? הקורס "אמנות ורודה – אמנות, צילום וקולנוע קווירי בישראל" בבית לאמנות ישראלית במכללה האקדמית תל אביב-יפו הוא קורס ייחודי שדן לראשונה באמנות קווירית, קולנוע קווירי וצילום קווירי בישראל, תוך השוואה בין העשייה המקומית ותחנות משמעותיות בהתפתחות היצירה הלהט”בית המקורית בעולם.

את הקורס יעבירו ורדי כהנא – צלמת ואוצרת, זכתה בפרס משרד התרבות, פרס סוקולוב ופרס מוזיאון ישראל למפעל חיים בצילום וד"ר גלעד פדבה – מרצה וחוקר תרבות, תקשורת חזותית, לימודי גברים, פמיניזם ותיאוריה קווירית. הרעיון לקורס עלה במוחו של פדבה בעת שביקר בתערוכה של אמנות קווירית במוזיאון הטייט בלונדון לפני 10 שנים – ועכשיו הוא יוצא לפועל פה בישראל.

הילדים כבר לא מתרגשים מפלואידיות. יוהאנס ומארק, עבודה של אורי גרשוני
הילדים כבר לא מתרגשים מפלואידיות. יוהאנס ומארק, עבודה של אורי גרשוני

"הצילום מוביל את העיסוק האמנותי בנושא המגדר והמיניות", אומרת ורדי כהנא. "ישנם גם כלי ביטוי אמנותיים נוספים, אלא שבצילום התיעודי וגם בצילום האישי העיסוק במגדר הוא טבעי למדיום. חיפוש ה'אני' בעידן של פוליטיקת הזהויות מגדיל ומעשיר את הארכיון בדימויים, שפעם היו נעשים במחתרת . דור הילדים שלנו כבר לא מתרגש מפלואידיות מגדרית וזהו תהליך חברתי מתמשך שבא לביטוי גם באמנות. הפער הדורי הזה ניכר בצילום האמנותי, האישי והתיעודי, ומעניין לבחון ולחקור אותו".

בקורס, שייפתח לקהל הרחב ב-25.10 (12 מפגשים, אחת לשבוע בימי שלישי, הרצאות מקוונות בזום) תוכלו להכיר את אבני הדרך בתולדות הצילום הקווירי ואת הליכי השינוי והתמורה של דימוי הגבורה והגבריות בצילום הישראלי. באמצעות עבודות של אמנים כמו עדי נס, דוד עדיקא, אורי גרשוני, דניאל צאל ואחרים, יעסקו המרצים באנדרוגיניות ושבירת גבולות מגדריים באמנות, בקולנוע ובצילום הישראליים, ובאופן בה משתקפת הקהילה הגאה בתקשורת הישראלית. "כשעדי נס פרסם בשלהי שנות ה-90 את סדרת החיילים שלו, היה זה אגרוף בבטן של האתוס הצה"לי", אומרת כהנא. "בצילומיו המבוימים הוא הציג דימויים שחלקם מתכתבים עם צילומי ניצחון איקוניים, וחלקם מדמים תעסוקה צבאית שוטפת. האווירה ההומו-ארוטית שנשקפה מצילומי הסדרה, החליפה את האידאל המצ'ואיסטי שלאורו גדלנו והתחנכנו כולנו. עדי נס הצליח לנער את האבק הקדוש שדבק ב'חיילינו המצויינים' מכיוון לא צפוי".

פרטים, הרשמה וכל השאר באתר הבית לאמנות ישראלית