דרך ציור, צליל ותנועה, מצאנו דרך לתקשר בין תל אביב למוסקבה

המוזיקאי יהונתן דוד והרקדן יוני רעם. צילום: שירה שטייניץ
המוזיקאי יהונתן דוד והרקדן יוני רעם. צילום: שירה שטייניץ

פרויקט ROLLO מחבר בין קבוצות אמנים בישראל לאלה ברוסיה באמצעות מופעי אלתור - כל ערב באחת הערים (ת"א ומוסקבה). אירוע השיא יתרחש (כאן אצלנו) בסמטת שלוש 19 ליד פארק המסילה ביום ראשון הקרוב

"האמן X מחו״ל (השלימו כאן את שם הלהקה האהובה עליכם עם סולן ישיש, כמובן) – בדרך לישראל!" – זוכרים את הכתבות האלה בימים שלפני הקורונה? את הימים האלה? כבר זמן רב שרוב האמנים ברחבי העולם תקועים במדינה שלהם (אלא אם אתה עומר אדם על יאכטה ביוון), תלויים בשינויים והגבלות של ראשי ממשלות, שיטות רמזור ובדיקות PCR ובקיצור, דיכאון. 

זיו קרטינגר מנגן על חצוצרה ומיכל גיל רוקדת. צילום: יונתן ישראלסתם
זיו קרטינגר מנגן על חצוצרה ומיכל גיל רוקדת. צילום: יונתן ישראלסתם

בתקופה שבה חופש התנועה בעולם עדיין מוגבל, פרויקט האמנות Rollo שנולד בימי הסגר הראשון, מייצר במה שמאפשרת מפגש בין אמנים מרחבי העולם; מפגש שמוליד יצירות אמנות משותפות. במסגרת הפרויקט שמתרחש במקביל בתל אביב (בסמטת שלוש 19) ובמוסקבה (בגלריה ״סוליאנקה״), נפגשים מדי ערב שלושה אמנים: מוזיקאי, רקדנית ואמנית פלסטית, ויוצרים יצירה חדשה. ערב אחד זה קורה בישראל, וערב אחד ברוסיה, כשבמדינה השניה צופים באירוע בשידור ישיר. 

האמנים – זרים מוחלטים – נפגשים לראשונה בערב, ויוצרים על טהרת האימפרוביזציה. בזמן שהמוזיקאי מלחין ומנגן מול הקהל והרקדנית רוקדת, האמן הפלסטי לוכד את התנועה במכחול והציור שלו משמש השראה לקבוצת היוצרים הבאה ביום שלמחרת. הקהל מוזמן לצייר גם כן.

צילום: עודד קישיק
צילום: עודד קישיק

ביום ראשון, ה-10.10, יתקיים ב״שלוש 19״ (הסמטה!) שליד פארק המסילה בתל אביב מופע מסכם עם טעימות מהופעות המחול השונות שנוצרו בשבוע האחרון, ותערוכה של הציורים מרוסיה ומישראל. בין האמנים הישראלים שמשתתפים בפרויקט: המוזיקאים יהונתן דוד, זיו קרטינגר, אסף חנגל; הרקדנים יוני רעם, מיכל גיל, יובל אבירם; והציירות שי עפרון, גיה קסטן וברברה אדלר. את הפרויקט אוצרת נעמי צורף ומפיקה הדר מייזל.

אחד הדברים שאמנות מאפשרת הוא לחצות גבולות של מרחב ושפה. היא עוזרת להכיר ולהבין אנשים שזרים לנו לחלוטין. היא מעבירה רגש ופותחת עבורנו עולמות חדשים. השנה צוינו שלושה עשורים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה. נדמה שרק בשנים האחרונות אנחנו מתחילים להכיר יותר את התרבות של מיליון עולים שהגיעו לכאן משם, ו-Rollo הוא עוד הזדמנות להיחשף לפן אחר בסצינת התרבות הרוסית העכשווית, ולחשוף את הרוסים לנעשה אצלנו. 

מאחורי Rollo עומדת חבורת ׳שיחים׳ – שירה שטייניץ (אנוכי), עודד קישיק, אוריה מידן ואנה בורד – אנשים שאוהבים תרבות והתחברו מתוך רצון ליצור פלטפורמה חדשה לשיחה, ליצירה ולמפגש. בפרויקט נולדו עד כה מעל 200 יצירות אמנות ושני שיתופי פעולה בינלאומיים – בטורקיה ובאנגליה – שמוצגים כולם בגלרייה האינטרנטית שלנו. Rollo ישראל-רוסיה נעשה בתמיכת שגרירות ישראל במוסקבה ונספחת התרבות יאנה קוטליאר גל, בשיתוף המרכז הקהילתי שלוש 19 ובשיתוף הוורקשופ. אנחנו גם באינסטגרם ובפייסבוק, שם אפשר למצוא פרטים על המופעים, ליצור איתנו קשר אם אתם רוצים להשתתף ולצפות באירועים בלייב גם מרחוק.
האירועים הבאים יתקיימו בסמטת שלוש 19 בימים ד' (20:00), ו' (16:00) וא' (18:30). לפרטים נוספים