"הכוכב הבא" כל כך מתעסקת במסביב עד שהמוזיקה כמעט שולית

אוקי, הבנו, פעם הכרתם, עכשיו חזרתם. אפשר לעבור הלאה? רן ונינט, "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12
אוקי, הבנו, פעם הכרתם, עכשיו חזרתם. אפשר לעבור הלאה? רן ונינט, "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12

פרק הפתיחה של "הכוכב הבא" הלך על בטוח ונשאר בין הקווים של חוקי הפורמט - התעסקות מוגזמת בשופטים, התעלמות מוחלטת מהעדות על אסי עזר, יותר סיפורי משפחה ממוזיקה ובלדות פסנתר דרמטיות. כל כך הרבה בלדות פסנתר דרמטיות. הנה לכם הריקאפ שישים אזניות ויתמקד במנגינה

19 ביולי 2022

ברוכים הבאים לעונת "הכוכב הבא", תרתי משמע. גלגל החיים שמתחיל באולפנים קשת וכפי שכבר הוכח, יגמר בהופעות ענק בפני אלפי אנשים, החל את הסיבוב הראשון שלו אתמול בלילה. פרק ראשון, שישה זמרים וזמרות שהם בעצם מתמודדים ומתמודדות, חמישה מתוכם גם הרימו את המסך ופתחו את הדרך לאחד הפורמטים המצליחים בטלוויזיה שלנו.

זו העונה השנייה של "הכוכב הבא" מאז שאיבדה את חלום האירוויזיון. מיכאל בן דוד, נציג ישראל בתחרות האחרונה, הגיע מהיריבה "אקס פקטור" ונועה קירל שתייצג אותנו בשנה הבאה נבחרה על ידי ועדה של התאגיד. מה מציעים במקום? מיליון ש"ח, שיושקעו בקידום הקריירה. זה כבר לא כוכב נולד עם חוזה בחברת תקליטים וסינגל ראשון שיכנס לגלגלצ, הפעם זה הכל בשביל המאני מאני מאני, כסף מזומני.

מה, קרה משהו בזמן שלא היינו פה? אסי עזר ורותם סלע, "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12
מה, קרה משהו בזמן שלא היינו פה? אסי עזר ורותם סלע, "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12

הפנים החדשות הבולטות בשולחן השופטים היו אלה של רן דנקר, שמגיע אחרי ההצלחה המסחררת של "בית משוגעים" ו"השמלה החדשה שלי" – אבל יותר מזה, הגיע כדי לבסס את קו העלילה החדש של העונה: רן ונינט – או אם תרצו, זוהר ונינט – שוב ביחד. צופי "השיר שלנו", ואני ביניהם, בהחלט זיהו את הפוטנציאל – ונדמה שגם ההפקה ביקשה להזכיר לנו טוב טוב את סדרת הקאלט. כמעט בכל חמש דקות צץ רפרנס – מבדיחת חליבה מקרית של דנקר ועד עומר יפת, שממש בחר את הלהיט הגדול "האור בחיי". חברים, הבנו טוב מאוד את הסיפור, אפשר להתקדם.

חוץ מזה, קיבלנו שוב את אסי עזר שחזר באין מפריע לבמת "הכוכב" – למרות העדות הקשה שפרסם עליו השחקן יהודה נהרי. גם אם נורא נרצה להתקדם, יש בזה משהו שקשה לדלג עליו – ועוד יותר קשה להבין איך בתקופה שבה כולם מתלוננים על "תרבות הביטול", עזר חוזר כאילו דבר לא קרה. זה מעורר לא מעט תהיות – ביניהן השאלה האם למישהו שהיה פוגע באישה היו סולחים בצורה הזאת – שיאלצו להישאר ללא מענה. עזבו, בואו נשיר, אה?

בכל מקרה, חלקם של עזר ורותם סלע הוא העדות הטובה ביותר לכיוון של ריאלטי השירה – המשפחה. אם בעבר האודישנים של "כוכב נולד" היו מציגים את המתמודד לבדו, הרי שאחרי כמעט עשרים שנה "הכוכב הבא" מביאה את כל המשפוחה ישר לתוך הפרצוף. האמנים מגיעים כחבילה שלמה, לא רק הם אלא גם כל מה שהם מביאים סביבם. אפשר לדמיין את הליך הבחירה: תביאו לי קיבוצניק אחד, מזרחית אחת (שזכתה להשוואה המטורפת לעפרה חזה ז"ל, כמובן), בת של עורך דין ובעלת עסק לציפורניים. הסיפור האנושי, שפעם היה תוצר לוואי, הפך להיות הדבר עצמו.

הכל נשאר במשפחה. "הכוכב הבא", צילום מסך/ קשת 12
הכל נשאר במשפחה. "הכוכב הבא", צילום מסך/ קשת 12

ונדמה ש"הכוכב הבא" כל כך מתעסקת במסביב – היחסים הבין אישיים בין השופטים, הלבוש שלהם (וספציפית, של אסף אמדורסקי), הרפרנסים ל"שיר שלנו", וההיסטוריה, והעבר, ותמיר גרינברג – שהמוזיקה כמעט נראית כמשהו שולי. מה שהיה אמור להיות המרכז הפך להיות מחשבה בדיעבד. מה שחייבים לעשות, כי כמאמר המערכון הקלאסי מ"הפרלמנט", אלה חוקי הפורמט.

אף על פי כן ולמרות הכל, היתה גם מוזיקה. היו שישה מבצעים לא רעים, חמישה שהמשיכו הלאה באחוזים גבוהים מאוד (כרמי גלסנר, ליבי פנקר, עומר יפת, ליאם בניסטי ומיטב שרמן) – ואריאל שאול אחת, שחזרה הביתה עם ביקורת לא קלה משירי מימון. עם זאת, מה שהכי בלט בביצועים היה חוסר הייחודיות. כל אחד מהמתמודדים הביא מטען משלו, אבל בסופו של דבר, על הבמה התוצאה היתה זהה – בלדת פסנתר דרמטית.

מה יותר מעניין, הגופיה של אמדורסקי או מוזיקה? "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12
מה יותר מעניין, הגופיה של אמדורסקי או מוזיקה? "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12

לא משנה מה נכנס לתוך מטחנת הבשר, בין אם זה להיט קרנבלי כמו "הפרח בגני", שיר אמוציונלי קלאסי כמו "Out Here On My Own" או בלדה מתקתקה כמו "האור בחיי" (ושוב עליי לציין איזו בחירה נהדרת) – בסוף מה שיצא, עם כל הכבוד הראוי, זה שיר של רביב כנר. לא ברור אם זו הדרישה מצד הפורמט, העיבוד הנבחר או סתם הבנה של כללי המשחק במוזיקה הישראלית המיינסטרימית, מה שבטוח הוא זה שהיתה חסרה כאן יציאה מהקופסא. כולם רצים להיות רביב כנר, ואני עדיין מחפש את הנטע ברזילי (או, לחילופין, ה"אלה לי") של העונה הזאת.

מי שכן בלטה מעל השאר היא מיטב שרמן – אם תרצו, "המועדפת" הקלאסית של ההפקה. היא זו שבאה בלי סיפור אנושי קורע לב, בלי משפחה חמה ומחבקת, נטו היא (והבוס שלה, משום מה), שבאה לשחק את דמות "הילדה הרעה", עם אופנוע, שיער שחור ולבוש גותי קלאסי. אבל מעבר לסטיגמה, הבחירה שלה ב"רואה לך בעיניים" של אתי אנקרי היתה בעיניי הברקה, וגם בתוך חוקי הפורמט הנוקשים של בלדה דרמטית, היא הצליחה להביא משהו קצת אחר. ולכן, בכל הנוגע לפרק ראשון, היא המצטיינת.

פויה, ילדה רעה של טיקטוק. מיטב שרמן, "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12
פויה, ילדה רעה של טיקטוק. מיטב שרמן, "הכוכב הבא". צילום מסך/ קשת 12

בסך הכל, הפרק הראשון של "הכוכב הבא" שיחק לפי הכללים: היו שם סיפורים מרגשים, בלדות דרמטיות עם עליות קול מרהיבות שפרצו את הגבולות, החלפות לבוש של אסף אמדורסקי ופאנצ'ים ארסיים של עזר את סלע. זה נחמד בתור בכורה לעונה, אבל כדי להשאיר פה אימפקט – מתישהו "הכוכב הבא" תצטרך לשבור קצת את הכללים שהיא יצרה.