כדי לחזור לתעלומת רצח מ-1937 נעזרנו בשני דברים: קולנוע ו-AI

תל אביב נראתה אחרת ב-1937. "רצח במגדל המים". צילום: באדיבות כאן 11, נו דרמה סטודיו
תל אביב נראתה אחרת ב-1937. "רצח במגדל המים". צילום: באדיבות כאן 11, נו דרמה סטודיו

"רצח במגדל המים" הוא סרט דוקו יוצא דופן, שנעזר בטכנולוגיה דרך כדי לבנות מחדש את "תל אביב הקטנה", ולהטיל אור על פרשייה מרתקת שבליבה רצח של מהנדס מסתורי, סחר בנשק, וגם אייכמן. רגע לפני שידורו בכאן 11 (16.11) היוצרים דניאל נחנסון ועודד פרבר כותבים טור מיוחד על אובססיות יצירתיות

שמי דניאל, ואני אובססיבי. האובססיה שלי היא דמותו של דוד תדהר, הבלש הפרטי הראשון בארץ. הוא היה חוקר במשטרת המנדט, סלב של שנות ה-30 וה-40, מעורב בכל הפרשיות הגדולות – ואף אחד לא מכיר אותו היום. זה מה שמטריף אותי. אחרי קריאה מעמיקה בספרים עליו, יצירת פודקאסטים והרצאות, גיליתי את החקירה האחרונה שלו – פרשה מסובכת סביב רצח של מהנדס מסתורי, סכסוכי קרקעות, סחר בנשק, וגם אייכמן. כך, עם שלל מסמכים ועדויות, עלה הרצון שלי לעשות סרט שיספר את הפרשה דרך עיניו של תדהר. התקשרתי לעודד ואמרתי לו: בוא, יש אתגר.

>> דעה לא פופולרית: "קופה ראשית" מחזירה לסיטקום את כבודו האבוד

שמי עודד, וגם אני אובססיבי. אבל האובססיה שלי היא לאתגרים, לחדשנות, לצלילה לעומק, ולעשייה קולנועית שונה. כשדניאל פנה אלי בערב שקט עם הצעה לשתף פעולה על סיפור מורכב ועשיר, הבנתי את הפוטנציאל. כשהתחלנו להפיק את הסרט, שני דברים היו ברורים: אנחנו רוצים להקים לתחייה את "תל אביב הקטנה" של פעם, ואין לנו תקציב לכך. הפתרון היה בינה מלאכותית, שבדיוק התחילה לפרוץ. עוד לפני שנתיים ראינו את הפוטנציאל שלה עבור מספרי סיפורים, ואנחנו, כאוהבי אקסטרים, קפצנו על ההזדמנות ונכנסנו לאט לאט לים הזה.

דניאל: לאט לאט? ממש לא. זה היה "בקפיצות ענקיות ובמהירות מסחררת". הטכנולוגיה התקדמה בקצב מטורף – כל יום כלי חדש. האתגר הגדול היה לשלב בין יכולות השחקנים המופלאים שלנו, כמו יחזקאל לזרוב, טלי שרון ומיקי לאון, ולשמור על הניואנסים של המשחק. להחיות אותם כדמויות קומיקס בסגנון שנות ה-40 של תדהר, מבלי לאבד את הרגש והעומק של המשחק. יתרה מזאת, הבינה המלאכותית סיפקה לנו כלים נוספים לשיפור סאונד, תמונה, ואפילו יצירת שוטים מסוימים לחלוטין בבינה מלאכותית.

בלש נואר אמרתם? "רצח במגדל המים". צילום: באדיבות כאן 11, נו דרמה סטודיו
בלש נואר אמרתם? "רצח במגדל המים". צילום: באדיבות כאן 11, נו דרמה סטודיו

עודד: האתגר לא נגמר רק בעיצוב שפה קולנועית ייחודית, אלא גם במציאת דרך לספר סיפור שהחל ב-1937 ונמשך עד היום. על ידי חיפוש בארכיונים נידחים וכותרות עיתונים מצהיבות הצלחנו לחבר רצף אירועים מלא שכבות של חקירה, משפט, ותיאוריות. כך נשזרו שתי התעלומות המרכזיות — "מי רצח את המהנדס?" ו"לאן נעלם דוד תדהר?".

דניאל: כדי להעביר את הסיפור המורכב הזה באופן שיהיה מובן, מעניין ומהנה לצפייה, פיתחנו שפה קולנועית שמשלבת בין המסע האישי שלי לחקור את הפרשה, ראיונות עם מומחים, ארכיונים, וסצנות דרמטיות שמחזירות את התקופה לחיים. עם זאת, דווקא הסצנות העלילתיות הן בעצם הדוקומנטריות ביותר — הן מבוססות על פרוטוקולים, דוחות משטרה, יומנים אישיים וכותרות בעיתונים. אנחנו נשארים נאמנים לטקסט ההיסטורי ומשלבים את המילים האותנטיות של הגיבורים מפיהם של שחקנים בני זמננו.

"רצח במגדל המים". צילום: באדיבות כאן 11, נו דרמה סטודיו
"רצח במגדל המים". צילום: באדיבות כאן 11, נו דרמה סטודיו

עודד: ברצוני לסיים בנימה אישית. בעבודה עם בינה מלאכותית על יצירת תוכן דוקומנטרי, נחשפנו למתח המובנה בין רצון לדוקומנטציה נאמנה לבין הדרמטיזציה. השאלות שעלו סביב השימוש בטכנולוגיה היו רבות. בסופו של דבר, אני שלם עם הבחירות שלנו, כולל הוויתורים הקולנועיים שעשינו למען תחושת האותנטיות, לצד המחזת סצנות שלמות לטובת הדרמה. והכי חשוב, הצלחנו לספר סיפור מורכב, מסקרן וחשוב ללא התערבות בפרשה, כפי שקרתה אי שם ב-1937. או כפי שדוד תדהר היה אומר "הלוואי ותגיע השעה בו אוכל לחשוף את אשר הסתרתי כעת".
"רצח במגדל המים" ישודר בכאן 11 במוצ"ש, 16.11, אחרי "פגישה עם רוני קובן"