אתם שכחתם מהי תל אביב. אתם שכחתם מה זה להיות בני אדם

תקועים ב-6.10. קמפיין הליכוד-עוצמה-יהודית (צילום: פיייסבוק/הליכוד תל אביב-יפו)
תקועים ב-6.10. קמפיין הליכוד-עוצמה-יהודית (צילום: פיייסבוק/הליכוד תל אביב-יפו)

כאילו לא היה שבעה באוקטובר, הליכוד-עוצמה-יהודית מריצים בתל אביב קמפיין שכל אות בו מלאה בשנאה וברצון להרס ופילוג. המטרה שלהם הייתה תל אביב-יפו והיא נשארה כזאת גם אחרי האסון שמדינת ישראל חוותה. סגנית ראש העיר מיטל להבי לא מתכוונת לתת להם // טור דעה

5 בפברואר 2024

"חבל שאי אפשר לחוקק חוק שאנשים יהיו בני אדם", אמר חבר הכנסת אילן גילאון ז"ל בעבר. הקמפיין של הליכוד ועוצמה יהודית בתל אביב מהימים האחרונים גורם גם לי להצטער שאין חוק כזה. במהלך הסופ"ש הגיעו אלינו תמונות של מיניבוס ממותג בשלטים של רשימת הליכוד ועוצמה יהודית למועצת העיר, עם משפט שהחזיר אותנו לתחושות של לפני המלחמה: "שכחתם מה זה להיות יהודים". ציטוט של נתניהו על השמאל בישראל. משפט שכל אות ואות בו מלאות בשנאה ורצון להרס ופילוג. כאילו לא היה שבעה באוקטובר.

>> ניצחון מוחלט: הדיקטטורה של נתניהו כבר כאן // טור דעה

בחודשים האחרונים, אותם קיצוניים דאגו לומר מעל כל במה ובכל אולפן ש"חייבים להיות מאוחדים" וש"זה לא הזמן לפוליטיקה". הם חזרו מהר מאוד לסורם. הקיצוניים הם אותם הקיצוניים, האלימות וההסתה נשארה אותו הדבר, השנאה, הפילוג וההסתה נשארו גם עכשיו, בזמן שהמדינה שלנו נלחמת והחיילים שלנו, ימנים ושמאלנים, בשדה הקרב.

גועל ברחובות העיר. פוסט ההסתה בעמוד הפייסבוק של הליכוד (צילום מסך)
גועל ברחובות העיר. פוסט ההסתה בעמוד הפייסבוק של הליכוד (צילום מסך)

המחנה הליברלי מעולם לא שכח מה זה להיות יהודים. יותר מכולם, הוא העלה על נס דרכים רבות להיות יהודים, להיות מחוברים, להרגיש שאנחנו עם אחד. אנחנו לא שכחנו שלהיות יהודים להט"בים, זה להיות יהודים. להיות יהודים חילוניים זה להיות יהודים. להיות יהודים רפורמים, מסורתיים, אורתודוקסים וחרדים זה להיות יהודים.

כיהודים שהם גם ישראלים, אנחנו לא שוכחים שכדי לשמור על המדינה והחברה שלנו, אנחנו חייבים לקדש את הדמוקרטיה ואת המגוון היפה שמרכיב את העם שלנו. אנחנו לא שוכחים להגן מפני קיצוניים על מערכת משפט עצמאית וחזקה, על הזכויות שלנו כבני אדם בישראל, כישראלים וכן גם כיהודים – הזכות לגיור, זכויות להט"בים, שוויון וחופש ביטוי.

 

סביבנו ובתוכנו פועלים קיצונים ששוללים את קיומנו כמדינה דמוקרטית ושוויונית ורוצים להפוך אותה ליהודית-דתית וגזענית. מי שבוחר בגזענות יהודית, שכח מלהיות בן אדם ושכח בעצמו מה זה להיות יהודי

 

אנחנו גם זוכרים שהיהדות מקדשת את ערך ההכלה, ושהבית השני נחרב "מפני שהייתה בו שנאת חינם" (יומא, ט:ב), אותה שנאת חינם שמנסים ללבות עכשיו, בשביל רווח פוליטי. אותם אנשים שחרדים כל כך ליהדות – משתמשים בה כנשק פוליטי ציני נגד חלקים נרחבים בעם שלנו. אחים אנחנו? כנראה שלא לדעתם.
בשבילנו, המשמעות של להיות יהודים זה בראש ובראשונה להיות בני אדם. השבוע הבאנו למנוחות את סדריק גרין, ילד ממוצא פיליפיני שגדל וחונך בעיר, והיה אחד מ-21 החיילים שנהרגו באסון קריסת הבניינים בעזה. בהלוויה היו רב צה"לי וכומר, מפגן ערכי שמאיר את היהדות באור הכי יפה שלה, שמאחד אותנו, שהולך יד ביד עם סט הערכים שלנו כעם. לא שכחנו להכיר שלכל בן אדם מגיע יחס של כבוד והערכה.

לא פחות יהודים, ואולי יותר. ערב יום כיפור בכיכר דיזנגוף (צילום: שאול גרינפלד)
לא פחות יהודים, ואולי יותר. ערב יום כיפור בכיכר דיזנגוף (צילום: שאול גרינפלד)

סביבנו ובתוכנו פועלים קיצונים ששוללים את קיומנו כמדינה דמוקרטית ושוויונית ורוצים להפוך אותה ליהודית-דתית וגזענית. איפה היהדות המסורתית שמגשרת בין עולמות ולא מפוצצת גשרים? איפה קבלת האחר והשונה, יהודי ושאינו יהודי? מי שבוחר בגזענות יהודית, שכח מלהיות בן אדם ושכח בעצמו מה זה להיות יהודי.

יהדות שמייצגים אותה גזענים, משיחיים, מושחתים, משתמטים, נצלנים והומופובים שמקדמים יוזמות לחיסול מערכת המשפט ולחיסול שומרי הסף, כדי שיוכלו להשחית את המדינה במרמה, תוך הפרת אמונים וללא עילת הסבירות – היא לא יהדות. היא תחפושת שהם מלבישים על האידיאולוגיה המטורפת שלהם. הם חותרים לכוח בלתי מוגבל, בלי שום ריסונים ובלי שום הגנה על זכויות המיעוט. אנחנו לא ניתן להם. אנחנו נהיה שומרי הסף.

מיטל להבי (צילום: אלדד רפאלי)
מיטל להבי (צילום: אלדד רפאלי)

המתח שמגיע לרתיחה בהגדרת זהותה החוקתית של ישראל כ"מדינה יהודית ודמוקרטית", שולח גרורות גם לתל אביב-יפו ולכל הערים במדינה. יש קשר ישיר בין מה שקורה במקומי לבין מה שקורה בארצי, וההיפך. יש מי שרוצה להכתיב את צביונה של תל אביב-יפו, אבל הקמפיין שכותרתו "שכחתם מה זה יהדות" רק מראה שהם שכחו מהי תל אביב, והאמת? מהי אנושות.

המטרה שלהם הייתה תל אביב-יפו והיא נשארה כזאת גם אחרי האסון שמדינת ישראל חוותה. הסיסמאות שהם הפיצו בדמות אחדות מעולם לא היו כנות ואמיתיות. כאימרתו של מקיאוולי: "תן לי מכונת תעמולה מספיק טובה, ואהפוך שחיתות לטוהר, שקר לאמת, ועם לאספסוף". אבל אנחנו הישראלים של תל אביב-יפו, לא אספסוף ולא ניתן להם. אנחנו, אנשי מרצ וחוזה חדש, נסתער על הבחירות כדי לבלום אותם, לשמור על העיר, ולהחזיר את הממשלה והמדינה לידיים אחראיות.
>> מיטל להבי היא סגנית ראש עיריית ת"א-יפו ויו"ר רשימת מרצ-חוזה חדש-ירוק במרכז