התיון לפח: בית תה סיני בלב פלורנטין נותן כבוד למשקה העתיק

פינק לוק והתה. צילום: נדב בירן
פינק לוק והתה. צילום: נדב בירן

שיטות מסורתיות, חליטות קרות או חמות, כלי הגשה ייחודיים והמון קפאין - התארחנו אצל בני הזוג פינק לוק ונדב בירן ברחוב קורדוברו ולמדנו דבר או שניים או עשרים על המסורת העתיקה, המאבקים לשמר אותה אל מול הקדמה ועל התכונות הבריאותיות. לחיים, ליטרלי

23 במאי 2021

תה, כמו יין טוב, מחזיק מאחוריו מסורת עתיקת יומין. ניתן ואף ראוי לדון בזניו, מקורותיו וגם במשך חייו. כמו יין טוב, תה מעולה נארז לפחות כמה שנים לפני שהוא מגיע אלינו לקנקן. במסעדות בסין נהוג ומכובד להביא תה מהבית, בדומה לשיטת דמי החליצה שכולנו מכירים. זנחנו בסופ"ש לערב אחד את התיון הגנרי של ויסוצקי והלכנו ליהנות מתה סיני אותנטי ואמיתי בפלורנטין. כן, מה ששמעתם.

פינק לוק ונדב בירן, זוג שמתגורר ברחוב קורדוברו בשכונה הדרומית, מקיים ערבי תה לפי מיטב המסורת הסינית. היא ילידת הונג קונג, והוא צלם תיעודי שפגש אותה כשעבד על אחד הפרויקטים שלו במזרח. ביחד הם הקימו את העסק המשותף שלהם, Ho yum tea. בחלל שמעוצב למשעי ומדמה חדר תה סיני אותנטי, השניים מארחים טקסי גונג פו צ'ה שהם טקסי תה מסורתיים, וחולקים את אהבתם לתה.

כלי ההגשה המסורתיים. צילום: יעל שטוקמן
כלי ההגשה המסורתיים. צילום: יעל שטוקמן

התה וסגולותיו ידועים בסין כבר אלפי שנים, לאחר שהתגלה צמח הקמיליה הסיני שנחשב למקור התה הראשון בעולם. בסין. התה הוא קודם כל טקסט ומסורת עתיקת יומין שהתחיל כתוספת לארוחת הבוקר הסינית, לרוב – דים סאם. במהלך הערב פירטו לנו בני הזוג על זני תה ייחודיים שהביאו עמם מדרום סין. לפני הקורונה הם נהגו לטוס כמה פעמים בשנה לסין, לסייר בשדות, לשוחח עם חקלאים ואף ללקט בעצמם סוגי תה.

קיבלנו הסברים מאלפים אודות סוגים שונים של תה (לבן, ירוק, אדום ושחור) וטעמנו גם. התה מוגש כפי שנהוג בסין ללא יומרות להתאים אותו לחיך הישראלי וללא תוספות או תערובות מיוחדות, כך שתשכחו למשל מלהוסיף סוכר או ממתיק כלשהו.

במהלך הטקס שאורכו כשעתיים דנים השניים על רזי הרפואה הסינית ויחסה לתה (תה ירוק יצנן כהלכה את גופכם למשל), וגם נוגעים בפילוסופיה הסינית ובשיטות חקלאות מסורתיות שלא משתנות כבר אלפי שנים. לדבריהם, הסינים כה מחוברים למסורת התה שלהם שמחשבות על מעבר לטכנולוגיות חדשניות נדחות על הסף, גם אם האחרונות ימקסמו רווחים. הכבוד הסיני לתה הוא דבר שכמעט אין שני לו.

פינק לוק ונדב בירן והמון תה סיני. צילום: יעל שטוקמן
פינק לוק ונדב בירן והמון תה סיני. צילום: יעל שטוקמן

בהיבט האישי, אני מודה ומתוודה שהגעתי לערב מעט סקפטית, כמו רבים פה אני בכלל אדם של קפה. אבל המרחק בין שקית ויסוצקי לתה אולונוג אמיתי ממחוז יונאן בסין הוא עצום. אפשר אגב להגיש אותו חם או קר, שתי האפשרויות טובות ולמען האמת למדנו שחליטה קרה דווקא מעמיקה את טעמיו של התה. חמה מנגד שומרת על עפיצותו.

התורה שמסופרת על כל סוג של תה ותשוקת בני הזוג לחומר הגלם הזה גורמת לחוויה ייחודית ומהנה. מעין יציאה מהקופסא או אם תרצו, מהתיון. שלא לדבר על כמויות הקפאין שצרכנו במהלך השעתיים שם. לחיים.
במקום ניתן לרכוש מגוון סוגים של תה מסין, כלים ואביזרים וכן נערכות גם סדנאות קולינריות. בלינק הזה וגם בזה תוכלו לרכוש מהחנות שלהם