06:29 בניו יורק: תערוכת הענק של פסטיבל נובה נפתחה במנהטן
בעיתוי מדויק, כשבצד השני של מנהטן הופכת אוניברסיטת קולומביה לסניף של חמאס, נפתחה בוול סטריט התערוכה "06:29" שהוצגה באקספו TLV בדצמבר האחרון. איש תעשיית המוזיקה האמריקאית סקוטר בראון, מיוזמי הבאתה לניו יורק: "המוזיקה חייבת להישאר מקום בטוח"
בזמן שניו יורק סוערת וגועשת סביב ההפגנה הפרו-פלסטינית שכבשה את הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה, נפתחה בקצה השני של מנהטן תערוכת המיצב "06:29: הרגע שבו הפסיקה המוזיקה", הידועה גם כ"מיצב פסטיבל נובה" שהוצג באקספו TLV בחודש דצמבר שעבר לעיניי עשרות אלפי מבקרים.
>> יש הרבה סיבות להפגין. שום דבר לא קריטי כמו החזרת החטופים
התערוכה הועברה לניו יורק בהשקעה כספית ניכרת, בין היתר בסיועו של איש תעשיית המוזיקה היהודי סקוטר בראון (המוכר בארה"ב כמי שגילה את ג'סטין ביבר וניהל את קניה ווסט, אריאנה גראנדה ודמי לובאטו), ונפתחה בוול סטריט על פני שטח של כ-5,000 מ"ר. כזכור, התערוכה המצמררת משחזרת את האימה של הטבח באמצעות הצבתם של חפצים שנאספו בזירת הפסטיבל בימים שאחרי שבעה באוקטובר, ביניהם מכוניות שרופות, תאי שירותים מחוררים בכדורים, אוהלי קמפינג עם הציוד שננטש בתוכם וחפצים אישיים של הנרצחים והחטופים.
פתיחת התערוכה זכתה לסיקור נרחב בתקשורת הניו-יורקית, וגם החברים שלנו ב"טיים אאוט ניו יורק" הקדישו מאמר נרחב לתערוכה וציינו כי "מה שמוסיף משקל לתערוכה האימרסיבית הוא נוכחותם של שורדי פסטיבל נובה, הנמצאים במקום כדי לשתף בעדויותיהם את הקהל". הדיווחים על התערוכה נפתחו בתזכורת חשובה לציבור הניו יורקי: 360 מבלייני הפסטיבל נרצחו ו-44 נחטפו. הזוועה לא יכולה להיות ברורה יותר.
"השבעה באוקטובר נחרט בהיסטוריה שלנו באופן טראגי", אמר בראון בהודעה לתקשורת האמריקאית, "הבאתה של תערוכת פסטיבל נובה לניו יורק נועדה לתת כבוד לאלה שנלקחו מאיתנו בטרם עת, ומשמשת תזכורת לדרך שעוד צריך לעשות כדי להחזיר את השבויים הביתה. המסר של הפסטיבל – שלום לכל הצדדים – ימשיך לחיות למרות הסכסוך המתמשך מעבר לים, ובוודאי כל עוד אזרחים חפים מפשע מוחזקים כשבויים בתנאים מחרידים בעזה. אסור לנו לשכוח אותם, אנחנו חייבים להחזיר את אוהבי המוזיקה התמימים הביתה למשפחותיהם. המוזיקה חייבת להישאר מקום בטוח".
בתקשורת האמריקאית ציינו את הדימיון בין התערוכה לבין זו שמוצגת במוזיאון הזיכרון לפיגוע של ה-11 בספטמבר 2001 במגדלי התאומים, תערוכה שגם היא מבוססת על חפצים אישיים שנמצאו באתר האסון. יוני פיינגולד, ממארגני התערוכה, אמר למגזין "The Art Newspaper" שהבחירה הזאת לא הייתה מקרית: "רצינו וכיוונו להציב את התעורכה קרוב ככל האפשר לאתר הזיכרון של ה-9.11, כי זה בדיוק החיבור שאנחנו רוצים שהצופים יעשו".
ב"טיים אאוט ניו יורק" מציינים כי "בהתחשב במצב הדברים הנוכחי ובעלייה בפשעים האנטישמיים ברחבי ארצות הברית, באי התערוכה צריכים לצפות לאמצעי אבטחה מוגברים סביב מקום התערוכה, כולל בדיקות ביטחוניות בכניסה, שתתאפשר רק למי שיזמינו כרטיסים מראש" (אם אתם בניו יורק או בדרך לשם, אז אפשר להירשם כאן). כל ההכנסות והתרומות מהתערוכה יוקדשו לתמיכה נפשית בנפגעים ובמשפחותיהם, והיא תישאר פתוחה עד ל-23.5.