"בית הקלפים": נטפליקס עשתה את המעשה המוסרי, האם זה השתלם לה?

למרות שציפינו לראות את קלייר אנדרווד משתלטת על העניינים, רוחו של בעלה עדיין יותר דומיננטית ממנה

קלייר אנדרווד. בית הקלפים
קלייר אנדרווד. בית הקלפים
5 בנובמבר 2018

לעונה האחרונה של ״בית הקלפים״ ממש חשוב להדגיש שהיא פיקציה. לא קשה להבין מדוע. במציאות בה נשיא ארה״ב מתהדר במעשים שאפילו פרנק אנדרווד היה מתאמץ להסתיר, כשפוסטים בפייסבוק אוהבים לצעוק על אירועים פוליטיים שהם ״ממש כמו 'בית הקלפים׳״, ובעיקר כשהשחקן הראשי שלה ניצל את כוחו על מנת לנצל נערים צעירים, ״בית הקלפים״ חייבת להזכיר לנו, ולעצמה, שהיא, אחרי הכל, פנטזיה דמיונית.

בגלל זה הסדרה צוללת אל תוך הבדיה בעונתה השישית. כבר אין לה מה להפסיד, היא רק רוצה לגמור את זה יפה. קלייר (רובין רייט), כעת אלמנתו של פרנק ונשיאת ארצות הברית המכהנת, מנסה לנווט את דרכה הנשיאותית תוך התמודדות עם מותו של בעלה ומי שפינה לה את כס הנשיאות עם פרישתו מהתפקיד בעונה הקודמת.

קווי העלילה לא מהססים להיות מוגזמים, ובראשם מערכת היחסים של קלייר עם משפחת שפרד  המיליארדרית, בראשות האחים ביל (גרג קיניר) ואנט (דיאן ליין). למרות שקיימת סברה לפיה האחים שפרד מבוססים על האחים קוק (Koch), הידועים בחיבתם לאקטיביזם פוליטי, ״בית הקלפים״ לא מחפשת להידמות למציאות אלא להפך, היא פונה אל המופרך, לפעמים אף אל הפנטסטי. סצינות שלמות מבוימות בצורה מועמדת מדי, תיאטרלית, כאילו צועקות ״כל מה שקורה כאן לא אמיתי״. סוגיות פמיניסטיות שהיו יכולות לקבל נפח גדול יותר זזות הצידה לטובת עיסוק במורשתו של פרנק, הבלאגן שהותיר אחריו ותעלומת מותו, שנפתרת רק ברגעיה האחרונים של העונה.

מה לעשות, גם כשהוא לא שם, חייבים לדבר על קווין. ספייסי פוטר מהסדרה לאחר שלמעלה מ-15 האשמות על תקיפה מינית עלו נגדו, רבות מהן מגברים שהיו קטינים בזמן האירועים. נטפליקס ניתקה כל קשר עם ספייסי, ו״בית הקלפים״, שעוד לפני הגילויים היתה אמורה עונתה זו להיות האחרונה, המשיכה בלעדיו. בנטפליקס יישרו קו עם הנורמות המתחדשות בעולמות התעסוקה והבהירו: למעשים של ספייסי יש השלכות.

עוד כתבות מעניינות:
למה בוטלה אחת הקומדיות המרעננות על המסך?
מה חשבנו על "מטורף"?
סדרות מומלצות: 29 הסדרות הכי טובות שאולי לא ראיתם

ומה לגבי המעשים של פרנק אנדרווד? אנדרווד מת. אנחנו לא רואים אותו ולא שומעים אותו, אבל דמותו היא זו שמניעה את כל קווי העלילה. כמצופה מעונת סיום, ל״בית הקלפים״ יש הרבה קצוות לסגור, ומי שהשאיר אותם פרומים לא נמצא שם להתמודד עם החטאים שלו. הוא לא שם כשמגדל הקלפים מתמוטט. ״בית הקלפים״ יודעת שהיא מפרה בכך כל הבטחה שהבטיחה לצופיה אי פעם, אבל בעונה השישית שלה, הסדרה יוצאת לדרך כשחשוב לה יותר לדרוש צדק עבור הקורבנות של ספייסי מאשר אלו של אנדרווד.

שולט מהקבר. "בית הקלפים"
שולט מהקבר. "בית הקלפים"

 

למרות שציפינו לראות את קלייר משתלטת על העניינים – רוחו של פרנק עדיין יותר דומיננטית ממנה. כל מהלך שלה נעשה כתגובה או כהמשך למעשיו הקודמים של פרנק, שאפילו מהקבר מצליח להיות כמה צעדים לפני כולם. מגיע לה יותר, לקלייר, אבל זה המחיר של החיים לצד פרנק אנדרווד-  גם כשאת בטוחה שהבסת אותו, הוא יזקוף את ראשו שוב ושוב, יותיר אותך להתמודד עם דברים שחשבת שנשארו מאחוריך.

קלייר שמה לעצמה למטרה להיות האנטיתזה של בעלה, אבל מוצאת את עצמה שוב ושוב, לפעמים בלית ברירה, משכפלת דפוסים התנהגותיים שלו או מסיימת עבודות שהשאיר בלתי גמורות. גם אם טוהר כוונותיה של קלייר מוטל לפעמים בספק, אנחנו נוטים להאמין בה וברצונה הטוב. בסיומה, הסדרה מותירה תחושות קשות של פסימיות, כי ב״בית הקלפים״ גם כשמנסים להיות טובים, הרוע מנצח.

"בית הקלפים", נטפליקס וסלקום TV; HOT HBO, כל ערב ב־22:50

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד