"סיפורה של שפחה" חוזרת: המדריך שיעשה לכם סדר בעלילה

"סיפורה של שפחה" סוף סוף חוזרת, שנה אחרי שכולנו מלמלנו יחד "יבורך הפרי". מכיוון שאף אחד לא זוכר מה בדיוק היה שם, קבלו תזכורת מושקעת שתכין אתכם לעונה השנייה

"סיפורה של שפחה"
"סיפורה של שפחה"
24 באפריל 2018

ההתחלה

"סיפורה של שפחה" נפתחת בניסיון ההימלטות של גיבורת הסדרה (אליזבת' מוס), בן זוגה לוק ובתם המשותפת, האנה. אחרי שהשלושה נאלצים לנטוש את המכונית שבה נסעו, האם והבת נלכדות ומופרדות. צליל ירייה נשמע כדי לסמן את מותו של האב.

>> "סיפורה של שפחה": הריקאפ השבועי של נעמה רק

קאט להווה. בעתיד בלתי מתוארך אך קרוב למדי חיה אשה שחירותה נגזלה ממנה. שמה האמיתי, ג'ון (June), ייחשף בפנינו רק בסיום הפרק, ובינתיים היא מוצגת בשם Offred – כלומר "של-פרד", על שם המפקד שבביתו היא מתגוררת. תפקידה הוא לשמש אם פונדקאית עבור זוג חשוך ילדים – ווטרפורד, בכיר ברפובליקת גלעד, ואשתו סרינה-ג'וי. ג'ון נאנסת באקט טקסי אחת לחודש על ידי "בעל הבית", כאשר ראשה מונח בין רגליה של אשתו החוקית.

בבית חיים גם נהג שתקן, ניק, ומשרתת האחראית על עבודות הבית (נשים אלה מכונות "מרת'ה", אך אנו יודעים ששם המרת'ה המסוימת הזו הוא ריטה). לשפחות מותר לצאת מהבית בעיקר כדי לערוך קניות בסופרמרקט, ולצורך כך ג'ון מצוותת אל שפחה נוספת מהשכונה, "של-גלן" (אלכסיס בלדל, יעני רורי גילמור).

עוד כתבות מעניינות:
"סיפורה של שפחה": כל מה שצריך לדעת
12 דברים שלא ידעתם על "סיפורה של שפחה"
אליזבת' מוס מספרת למה היה לה קל לשחק ב"סיפורה של שפחה"

גלעד

במקביל להצגת ההווה ברפובליקת גלעד, מתוארת עליית בני יעקב – הקבוצה הדתית הפונדמנטליסטית שהקימה אותה. הקבוצה תפסה את השלטון בכוח בשורה של פעולות טרור והקימה חברה דיקטטורית והיררכית, שערכיה מבוססים, לכאורה, על התנ"ך והמסורת. הטריגר להפיכה הוא ירידה דרסטית בילודה, שבה מאשימה הרפובליקה את חוסר הפוריות של הנשים – אך בהמשך מתגלה כי גברים רבים בחברה עקרים (אבל אסור לדבר על זה, כמובן). כדי לפצות על כך דורשת הקבוצה "חזרה לערכי העבר", לרבות חקלאות טבעית, ערכי משפחה הטרו-נורמטיביים הדוקים וחלוקת התושבים הנותרים לקבוצות ותפקידים חברתיים על בסיס מעמדם, מצבם הכלכלי ו"מוסריותם". ה"חטא" שהוריד את ג'ון למעמד השפחות הוא שקיימה רומן ונישאה לגבר נשוי, שעזב את אשתו למענה. נשים אחרות הפכו לשפחות כי היו נשים בזנות, לסביות, אקטיביסטיות או סתם משוחררות מינית.

בפלאשבקים אל העבר אנו רואים כיצד איבדה ג'ון את עבודתה כשהרפובליקה אסרה על העסקת נשים, את המהומות האלימות ברחובות ולבסוף את הגעתה למרכז האדום, בו עוברות השפחות תהליך של חינוך מחדש. הנשים שיתמרדו שם או יתחצפו ייענשו בחומרה – ג'נין (מדלין בורייר), למשל, מאבדת עין. למרכז הגיעה גם חברתה הטובה של ג'ון, מוירה (סמירה ווילי), והשתיים מנסות להימלט משם. ג'ון נלכדת בתחנת הרכבת, אך מוירה מצליחה לברוח.

ווילי ומוס ב"סיפורה של שפחה"
ווילי ומוס ב"סיפורה של שפחה"

את המרכז מנהלת הדודה לידיה, שתפקידה להדריך את הנשים אל "הגאולה", והיא ממשיכה לפקח על מעשיהן גם כשהן נשלחות לדרכן. כך, למשל, היא מנהלת הוצאות להורג בהן השפחות סוקלות באבנים או מבצעות לינץ' באנשים שחטאו. בפרק הראשון מדובר בגבר שלטענת הדודה אנס שפחה וגרם לה להפיל את תינוקה.

לא כל השפחות כואבות את מעמדן החדש, ויש כאלה הנחושות לבצע את המשימה או סתם שמחות לחיות בביטחון ורווחה יחסית. ג'נין היא אחת מהן – שפחה נחושה שנשאבה למשימת ההיריון והלידה עד כדי כך שהיא מתאהבת בתינוקת שילדה. היא נותנת לה שם ומשכנעת את עצמה שבעל הבית יעזוב את אשתו בשבילה. זה לא קורה.

ג'נין. נחושה לבצע את המשימה (מתוך "סיפורה של שפחה")
ג'נין. נחושה לבצע את המשימה (מתוך "סיפורה של שפחה")

המחתרת

סיפורה של אוף-גלן נחשף בפנינו בשלב מוקדם יחסית. שמה האמיתי הוא אמילי, ובחייה הקודמים היא הייתה אקדמאית עם בת זוג וילד. כשפחה היא יוצרת קשר רומנטי עם מרת'ה ושתיהן נענשות – המרת'ה מוצאת להורג בתלייה ואמילי עוברת כריתת דגדגן כפויה. היא נשלחת לביתו של מפקד חדש, אך מסרבת לחזור לשגרה. היא מזנקת לתוך מכונית ומנסה לנסוע משם, אך נתפסת ונשלחת אל הלא נודע במכונית שחורה.

לפני שכל זה קורה, אמילי מתגלה כחברה במתחתרת Mayday שמנסה להפיל את המשטר בגלעד. היא מנסה לגייס למשימה גם את ג'ון, ומבקשת ממנה להשתמש בקשר האישי והאסור שלה ושל המפקד כדי לבצע משימות עבור המחתרת.

הבית

בטרם הפיכת המשטר לדיקטטורה, סרינה-ג'וי, אשת המפקד, הייתה אשת עסקים ופעילה חברתית. יש לה חלק משמעותי ביצירת החברה החדשה, כבכירה בבני יעקב וכמחברת הספר שהגדיר את הערכים הרצויים לאם, לרעיה ולעקרת הבית בחברה החדשה. בהווה, לסרינה-ג'וי אין כל מעמד בהנהגה ואסור לה אפילו לקרוא. היא לא מסתירה לרגע את תסכולה מכך שלא הצליחה ללדת ילדים לבעלה, ומוציאה את התסכול הזה על ג'ון – גם בדרכים אלימות. המפקד, מצדו, נהנה להרגיש שהקשר שלו ושל השפחות שלו איננו מיני בלבד: הוא מזמין את ג'ון למשחקי שבץ-נא ומרשה לה לקרוא מגזין נשים, ונרמז כי השפחה הקודמת בבית המשפחה התאבדה בגלל "היחס המועדף" שקיבלה ממנו.

בניסיון נואש להחיות את הזוגיות שלה, ובידיעה שבעלה כנראה עקר, סרינה-ג'וי מכריחה את ג'ון וניק הנהג לשכב בסתר כדי להגדיל את הסיכויים להריון. המפגש הכפוי הופך לרומן מלא תשוקה, ומתוך החשד ההדדי צומחת התאהבות של ממש. ניק הוא מרגל ("עין") שתפקידו לאתר בוגדים במשטר, דבר שמתגלה לצופים רק כשג'ון עצמה חושדת בכך. בהמשך הוא מתגלה כסוכן כפול עם קשר למחתרת Mayday.

סרינה-ג'וי (מתוך "סיפורה של שפחה")
סרינה-ג'וי (מתוך "סיפורה של שפחה")

מקסיקו וקנדה

באמצע העונה הראשונה מגיעה משלחת מנהיגים ממקסיקו לגלעד. סרינה-ג'וי ונשות הקפטנים האחרות נחושות לעשות רושם של חברה בריאה וידידותית לתושביה. נשף חגיגי נערך כדי לברך את האורחים, כשבשיאו נכנסים פנימה "ילדי גלעד" – התינוקות שנולדו בעזרתן של השפחות.

המשלחת פוגשת בג'ון, שנדרשת להעמיד פני מאושרת בשל נוכחותה של סרינה-ג'וי, ומנצלת רגע שבו סרינה נעלמת כדי לחשוף את האמת בפני מנהיגת המשלחת. זו מסבירה לג'ון שעם כל ההבנה למצוקתה, היא הגיעה לגלעד לא כדי לחשוף עוולות, אלא כי היא שוקלת לאמץ תוכנית דומה במקסיקו ("ארצי גוססת"). לפני עזיבת האורחים מצליח נציג אחר מהמשלחת להציע עזרה לג'ון – הוא מכיר את בעלה ומציע להעביר לו פתק ממנה. בינתיים, בקנדה, לוק חי חיים חופשיים יחסית ומנסה לאתר את משפחתו ולסייע לפליטים אחרים. הפתק שכתבה ג'ון מגיע לידיו ותוכנו נחשף – ג'ון מבקשת שיציל את הבת שלהם.

המלון הסודי

החזות המשפחתית של גלעד מתפוגגת כשווטרפורד לוקח את ג'ון לבית מלון מרוחק במיקום סודי. המלון הוא למעשה מכון ליווי ענק ומפואר בו מתגוררות ה"איזבליות" (Jezebel's). אלו נשים שלא התאימו לתפקיד השפחה, עברו עיקור ומאולצות לעבוד בזנות – עד שיוצאו להורג או יישלחו לעבודות פרך עד מוות בפינוי פסולת רדיואקטיבית ב"מושבות". באותו מלון פוגשת ג'ון את חברתה מוירה, שהפכה לאיזבל ואיבדה כל תקווה להשתחרר. ג'ון מתעמתת איתה ומציתה בה את יצר המרדנות, ומוירה שוב מנסה לברוח מגלעד – הפעם בהצלחה. היא מגיעה לקנדה ופוגשת את בעלה של ג'ון, לוק.

סיום

בסוף העונה ג'ון נכנסת להריון, ואפשר להניח שהוא מניק ולא מהמפקד. המשפחה נרגשת לקראת התינוק וגם ניק וג'ון חולקים רגע אינטימי של התרגשות ואבל. בינתיים, ג'נין שבורת הלב נשלחת לשמש שפחה בבית אחר. היא מתקשה להתנתק מהתינוקת שילדה, חוטפת אותה ומאיימת לקפוץ איתה מגשר. ג'ון נדרשת להרגיע אותה ומצליחה להציל את התינוקת, אבל ג'נין קופצת בלעדיה. לחוסר מזלה היא לא נהרגת, והדודה לידיה מובילה אותה, בכאב רב, להוצאה להורג. השפחות נדרשות לסקול אותה באבנים, אך אף אחד מהן לא מצליחה לעשות זאת. ג'ון מפילה את האבן שהחזיקה בידה כאות מחאה, והאחרות עושות כמותה. "אם הם לא רצו שנהיה צבא, הם לא היו צריכים לתת לנו מדים", היא מכריזה.

בסיום העונה ג'ון מובלת אל העונש הלא נודע שמצפה לה על מעשיה.

← "סיפורה של שפחה", החל מה-26.4, ימי חמישי ב-07:00 ו-22:00, HOT HBO ו-HOT VOD

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד

[interaction id="5a9ba07fa7bac429f83f19ef"]