"סיפורה של שפחה" עונה 2 פרק 9: שתי החמצות וכאפת מציאות

הביקור בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, הלא היא קנדה, הציב את הדמויות המרכזיות בנקודת מפנה. עכשיו השאלה היא מי תרים את הכפפה. "סיפורה של שפחה" עונה 2 פרק 9 (ספוילרים)

מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
14 ביוני 2018

אם הווטרפורדים ייפרדו אי פעם, הצעד הראשון של פרד יהיה לברוח למקלט אטומי. סרינה, תופתעו לשמוע, היא נפרדת אכזרית למדי. רק תראו מה היא עושה לג'ון אחרי שהרומן האפלטוני שלהן נקטע באכזריות – מודיעה לה שמיד אחרי הלידה עליה לעזוב את הבית, בניגוד לנוהל המקובל שבו השפחה מניקה את התינוק/ת לפני שהיא מקבלת שיבוץ חדש. סרינה מסבירה את ההחלטה הקשוחה במשפט אחד קצר: "אני חושבת שהיה לנו די והותר אחת מהשנייה. לא ככה?". ג'ון פגועה מאוד ובצדק, בלי לדעת שמדובר במקרה קלאסי של "זו לא את, זו אני".

תזמון ההודעה הדרמטית, רגע לפני שהזוג עוזב לביקור המיוחל בקנדה, מעלה שאלות. יכול להיות שסרינה התעשתה והיא מנסה לעודד את ג'ון להימלט בהיעדרם? כנראה שלא. פרק תשע מוצא את סרינה במצב נפשי רעוע אפילו יותר מזה שבו הייתה אחרי ניסיון הבריחה הכושל של ג'ון, עם התקפי הזעם והאלימות. זו הפעם הראשונה מאז המהפכה שסרינה מבינה כמה נדרש ממנה להקריב בדרך וכמה היא מתגעגעת לדברים כמו עצמאות, חופש ואהבה. כן, אהבה. קל לחשוב שסרינה מאוהבת כל כך בבעלה עד שדעתה נטרפת עליה, אבל זו רק עוד הדחקה לאוסף. כדי לשרוד כל יום בגלעד היא חייבת לשכנע את עצמה שהיא אוהבת אותו, שהיא רוצה לגדל ילד לצידו, שתינוק משלה הוא הדבר היחיד שבאמת חסר לה.

מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)

בפרקים הקודמים של "סיפורה של שפחה":
פרק 8: נגמרה הקייטנה
פרק 7: יש שלישייה חדשה בשכונה
פרק 6: נקמה אחת ומיליון סימני שאלה

כנראה שגם עכשיו היא חושבת שההקרבה הזו היא הדרך היחידה להציל את העולם, אז היא נאחזת בכל הכוח בדיכוי של עצמה, הודפת מעליה כל דבר שמערער אותה. היא רוצה לסלק את ג'ון מהבית בהקדם האפשרי כדי שלא תזכיר לה כמה התינוק הזה לא שלה. אולי היא גם חוששת שהשפחה תוביל אותה שוב למרד. היא מנסה לוותר על הנסיעה לקנדה עם פרד כי היא מפחדת מהדברים שתראה שם, והיא מפחדת גם ממנו. אולי היא מזהה שהקרע ביניהם כל כך עמוק, שאם היא לא תניח אותו בצד לזמן מה, היא תישבר.

מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)

ובכל זאת היא נוסעת, ואנחנו איתה. היא רואה את כל הטוב והרע שיש לעיר להציע לה. חבורות של נשים ברחוב, אפן בתוך הסמארטפון, זוג מאוהב מתנשק, הומלסים בשולי המדרכות. אנחנו נשארים לצידה כשהמארחת הקנדית מנסה לשוחח איתה ברגישות התרבותית הרצויה וגורמת לה להרגיש כמו מוצג מוזיאוני, או כשילדה קטנה שואלת אם היא נסיכה. זאת נסיעת עבודה של פרד, אבל אנחנו לא מקבלים הצצה לדיונים שלו עם הממשלה הקנדית – אלא רק לחווייה האינטנסיבית של סרינה.

רק כמה סצנות קודם היא קיבלה לוח זמנים שנכתב באיורים ולא בטקסט, כי לרעיות אסור לקרוא. והנה, גבר נאה ניגש אליה בבר ומנסה לפתות אותה לכתוב ספר. מדובר בנציג של הממשל האמריקאי, שעודנו פעיל על אף שרוב שטחי ארה"ב הפכו לשטחים של גלעד. הוא מציע לסרינה כרטיס בכיוון אחד להוואי, שם תוכל לקרוא, לכתוב ואולי אפילו ללדת ילד משלה. לגבר האמריקאי יש את כל הטיעונים הנכונים, והוא גם מפלרטט איתה בדיוק במידה הראויה כדי לא להרתיע. ועדיין, סרינה מסרבת מיד ובאלגנטיות מסוימת. זאת נראית כמו בחירה קלה עבורה, אבל שפת הגוף שלה לאורך הפרק, והבעות הפנים שהיא מרשה לעצמה לעטות כשאף אחד לא מסתכל, מסגירות כמה ההצעה מפתה אותה. סביר מאוד שבליל אותו יום הגבר האמריקאי הנאה הופיע בחלומותיה, עם חצאית הולה ומכונת כתיבה. כשהיא חוזרת הביתה היא משליכה אל האח הבוער את המתנה הקטנה שהשאיר לה, קופסת גפרורים של טיקי בר בהונלולו. זה צדק קטן, אבל הוא נראה קשה אפילו יותר מדחיית ההצעה בזמן אמת. אז היא ויתרה על הבריחה, עכשיו היא מוותרת גם על הפנטזיה, על תוכנית ב'.

מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)

בשכונת אמריקה הקטנה, מוירה ולוק בקושי מצליחים להסדיר את נשימתם מאז שראו את ווטרפורד נוחת על אדמת קנדה. די מהר כל אחד מהם זוכה להתעמת איתו עם שלט ביד – לוק מציג תמונה שלו ושל ג'ון עם האנה, מוירה פשוט מכריזה את שמה ("לא רובי", היא מסננת את השם שבו קרא לה כשכפה את עצמו עליה במלון האיזבליות). כל זה בכלל לא נוגע בפרד – הוא כבר תקוע עמוק מדי בתחת של עצמו, אבל סרינה וניק יוצאים מהחוויה נסערים. רק השני עשה עם זה משהו כשהוא נפגש עם לוק בבר, מעדכן אותו במצבה של ג'ון ונותן לו את חבילת המכתבים מנשות גלעד. אותם מכתבים יגיעו מהר מאוד לרשת, יסכלו את הניסיונות של גלעד להציג את עצמה כמדינה נורמטיבית ושותפה אפשרית לסחר. הפגנות זה נחמד, אבל כדי להפיל ממשלות צריך לבעוט איפה שכואב – בכיס.

מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)
מתוך "סיפורה של שפחה" (צילום: באדיבות HOT)

בעוד כל זה קורה, לג'ון יש דיונים ומו"מים משלה. היא מתחילה את הפרק כמעט אסירת תודה, משעשעת את עצמה במחשבות על איך הבית של פרד וסרינה ייראה ב-AirBNB, וכשסרינה מודיעה לה על הגירוש הצפוי היא ממשיכה לשחק על פי אותו הגיון – להפיק את המירב מהמעט שכבר יש לה. מריטה היא מבקשת ללמד את התינוק/ת שלה מהו טוב לב ומדודה לידיה שתשגיח שהבית בטוח עבורה או עבורו. כשניק חוזר מקנדה ומספר לה על הדברים שגילה שם, נראה שהיא זונחת את הרעיון לחלוטין וחוזרת לתוכנית המקורית שלה – להימלט מגלעד עוד לפני הלידה, מה שרק הופך מאתגר יותר מיום ליום.

כמה קטנות

1. בתזמון נחמד, ארה"ב וקנדה בדיוק נמצאות בדיונים דומים על קשרי מסחר, כולל טינופים של טראמפ על טרודו וקנדה. ובלי קשר, צפון-קוריאנים שנמלטו לקנדה מגנים את טראמפ על הפגישה עם קים ג'ונג' און והניסיון לנרמל את הדיקטטורה המרושעת שכנראה יותר מפחידה מבפנים מאשר גלעד הדמיונית.

2. בפרק הקודם לידיה אמרה לג'ון שאם המפגש עם שרלוט ישבור את ג'נין, היא תראה בג'ון את האשמה הבלעדית. היא התכוונה לשבירה נפשית, אבל אחרי שג'נין התחצפה לשומר וקיללה אותו, יש סכנה שהאיום יתגשם במובן פיזי. מכה מקת של רובה בהחלט יכולה לשבור למישהי את האף, בטח אחרי כמה חודשים במושבות.

3. ואגב לידיה, זו הפעם הראשונה בסדרה שאנחנו מקבלים רמז כלשהו לחיים הקודמים שלה. "הייתי הסנדקית של הבן של אחותי. הוא מת אחרי ארבעה ימים", היא מספרת לג'ון ומוסיפה משפט קצת תמוה: "זו לא הייתה אשמתי". טיזר לפלאשבק של לידיה בפרק הבא, או סתם שכנוע עצמי בקול רם?

4. בחלומותיי לוק מקים יחידת גרילה, מתגנב לגלעד וחונק את פרד בשנתו. במציאות מסתבר שצבא ארה"ב עדיין פעיל, הרי מוירה קוראת לממשל האמריקאי לשלוח מארינס לעצר את פרד. מה לעזאזל? איפה המארינס האלה מתאמנים, ונגד איזה איום? וגלעד, יש להם צבא-צבא, או סתם שומרים קשוחים שדופקים רובים לשפחות בפרצוף?

← "סיפורה של שפחה", ימי חמישי בבוקר ב-HOT VOD וב-22:00 ב-HOT HBO

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד