דם בעיניים: 15 סדרות וסרטי פשע אמיתי טובים ומחרידים

מתוך "אוהבת אותך, עכשיו תמות"
מתוך "אוהבת אותך, עכשיו תמות"

פסיכופתים מחופשים, כמרים סדיסטים, רודפי שלום רצחניים וכל מה שעושה לנו טוב לפני השינה: הנה 15 סדרות וסרטי פשע אמיתי שאסור לכם לפספס

מי שצלל בחייו לסדרת פשע אמיתי טובה באמת, יודע שכמו ברצח, גם מההתמכרות לז'אנר אין דרך חזרה. רק סיימנו רצח אחד והנה אנחנו מוכנים לאחר, עד שהמלאי אוזל ואין ברירה אלא לתור אחר הקרבן הבא. כדי שלא תאלצו לסבול את הריק הנוראי, הנה כמה סדרות וסרטים הופכי קרביים ששווה לשריין ברשימת הצפייה.

היעלמותה של מדלן מקאן

מדלן בת' מקאן, פעוטה בריטית בת שלוש, נעלמה בקיץ 2007 במהלך חופשה משפחתית בפורטוגל. סיפור היעלמותה של מקאן, שנעדרת עד היום, עורר הדים ברחבי בריטניה ואלו התפשטו לעולם כולו – וזכה לסיקור תקשורתי נרחב של החקירה המטלטלת. בין החשודים בחטיפה עלו הוריה של מקאן עצמם, שהפכו בן לילה לדמויות השנויות ביותר במחלוקת בבריטניה, כאשר היחס הציבורי כלפיהם נע בין הזדהות עמוקה לשנאה תהומית. הפרשה נותרה בגדר חידה ומעלה שאלות קשות בנוגע לתפקודם של אוכפי החוק.

(נטפליקס)

Abducted in Plain Sight

זה הטרו קריים הכי מטריד שתראו בחיים שלכם. בשנת 1972 נופלת ג'ן בת ה־9 קרבן להתעללות רגשית ומינית ממושכת בידי בוב ברצ'טולד, ידיד המשפחה. בשנים הללו מפעיל ברצ'טולד את קסמיו על ההורים במטרה להסיט את תשומת לבם מהמתרחש בחדר של בתם, ומצליח בכך. במניפולציות מחוכמות וקרות, תוך שהוא נכנס ללב המשפחה והופך לבן בית, ברצ'טולד משתיק את הוריה של ג'ן ומנטרל את איומי התביעה שלהם בזמן שהוא חוטף אותה לנגד עיניהם – פעמיים. כן, כל המבוגרים בסרט הזה דפוקים לגמרי. הפדופיל משדל את הילדה להיכנס למערכת יחסים אקסקלוסיבית באמצעות תאוריית חייזרים ורוקם במקביל קשרים מיניים הרסניים עם כל אחד מהוריה. מטריד כבר אמרנו?

(נטפליקס)

מי הרג את גארת פיליפס

גארת פיליפס בן ה־12, תושב העיירה האמריקאית השקטה פוטסדאם, נמצא חבול ממכות שהובילו למותו. הסרט מתחקה אחר עקבות הילד הנרצח ואחר גזענותה של מערכת המשפט האמריקאית, שהביאה להגשת כתב אישום נגד ניק הילרי, בן זוגה לשעבר של אמו של גארת הצעיר. הילרי, מאמן כדורגל שחור, בלט מתוקף מגוריו בקהילה לבנה ועורר את חשדנותה הראשונית של המשטרה, שתמרנה את האמא להאמין כי הוא האשם המתבקש ברצח בנה.

(סלקום TV)

אוהבת אותך, עכשיו תמות

מישל קרטר בת ה־17 לא נכחה פיזית במקום ובזמן מותו של בן זוגה רוי קונרד, ואף על פי כן הואשמה בהריגתו. הפרשה טלטלה את ארה"ב מאז פרסום המוות ב־2014 ולאורך כל המשפט בשל הסיפור יוצא הדופן: קרטר גרמה לבן זוגה להתאבד בכך ששלחה לו עשרות הודעות הדוחקות בו לעשות זאת, בנוסח "אתה תהיה בגן עדן בקרוב" ו"אל תדאג, המשפחה שלך תתגבר על זה".

(סלקום TV)

Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes

תיאודור רוברט בנדי, "רוצח הקמפוסים", היה – בדומה לפסיכופתים רבים – נאה וצ'ארמר מכדי שמישהו יחשוד בהיותו רוצח סדרתי ונקרופיל, שנוהג גם לערוף את ראשי קרבנותיו למזכרת. מלבד קסמו, בנדי גם ניחן ביכולות שכנוע מופלאות שנודעו עוד בהיותו סטודנט מבריק למשפטים. בנדי עשה שימוש בידע שצבר בלימודיו כדי לתמרן את קרוביו, את החוק ואת מערכת המשפט, עד שצפו הראיות החותכות שהביאו להרשעתו. אף שנשפט ונענש, המקרה של טד בנדי ממשיך להדהד עד היום בהיותו דוגמה מצמררת למקרה שבו כריזמה ומראית עין נוצצת מאפשרות לפשעים הנתעבים ביותר לעבור מתחת לרדאר האנושי. בין השנים 1978־1974 אנס ורצח באנדי עשרות נשים צעירות, ורק שנים ספורות לפני הוצאתו להורג הודה ברצח כ־30 מהן.

(נטפליקס)

הקו הכחול הדק

בשנת 1988 יצא לאקרנים סרטו החלוצי של ארול מוריס, מהבמאים החשובים בתולדות הקולנוע הדוקומנטרי, המתחקה אחר פרשת רצח של שוטר, בה הואשם אדם בשם רנדל דייל אדאמס. על אדאמס נגזר עונש מוות, אך מוריס האמין כי הרוצח היה מישהו אחר לגמרי, ויצא לחקירה משלו. התוצאות הוצגו בסרט בעזרת שחזורים, ראיונות עם מעורבים בפרשה ואילוסטרציות מלחיצות, כמקובל בז'אנר, וההצלחה הייתה כבירה: מלבד העובדה שהסרט הצליח להוכיח את חפותו של אדאמס ולהביא לשחרורו, הוא השפיע על קולנוענים רבים מאז ועד היום ונכנס לסילבוס של כל קורס על קולנוע דוקומנטרי שמכבד את עצמו. אחרי שתצפו בסרט, אל תשכחו לראות את "The Eye Doesn't Lie", פרק הפרודיה המעולה עליו ב-"!Documentary Now" של פרד ארמיסן וביל היידר.

המתחזה

אחד הסרטים הדוקומנטריים המדוברים של העשור האחרון מציג סיפור בלתי ייאמן בצורה מקריפה במיוחד. מול המצלמה ובמבט ישיר אל הצופים, מגולל פרדריק בורדין, שקרן פתולוגי שהתחזה לבני נוער שונים, סיפור אחד ובלתי ייאמן: איך ולמה החליט להתחזות לנער צעיר ממנו שנעלם כמה שנים קודם לכן מביתו בטקסס. לאורך הסרט הוא מסביר איך שיכנע את המשפחה שהוא-הוא הנער החטוף, למרות הבדלים ברורים בין השניים (צבע עיניים שונה, למשל), איך רימה בדרכו את המשטרה והרשויות ומתי התגלתה בסופו של דבר האמת. נוסף אליו משתתפים בסרט מרואיינים נוספים וחלק מהאירועים זוכים לשחזור דרמטי, אבל אפילו לא חצי דרמטי כמו הסיפור האמיתי בעל פה.

אמא נרצחה לי

גל הדוקו-פשע הנוכחי תרם לאדישות היחסית כלפי סיפורי רצח, אבל זה לא העיקר ב-"Mommy Dead and Dearest". ג'יפסי רוז, נערה נכה וחולה בת 19, חשודה ברצח אמה. הסיפור הזה טלטל את העיירה הקטנה שבה הן חיו, שכן האם המסורה ובתה היו מוכרות ואהובות – אבל זאת הייתה רק ההתחלה. כאשר השוטרים החלו לחקור את המקרה, הם גילו כי האם התעללה בה כל השנים האלה: היא הצליחה לשכנע את הרופאים – ואת בתה – שג'יפסי נכה, לוקה בנפשה וחולה באינספור מחלות, היא גילחה את ראשה והזינה אותה באמצעות צינור, הגבילה את האינטרקציה שלה עם העולם החיצוני והאביסה אותה בתרופות פסיכיאטריות שהסבו לה נזק. למעשה, ג'יפסי הייתה אישה בת 26 ובריאה לחלוטין. הסיפור המטורף הזה מלווה בעדות של ג'יפסי עצמה, שהיום נראית ונשמעת אחרת לגמרי, ומתמודדת עם המציאות החדשה והמשפט המתנהל נגדה.

(HOT VOD ,yesVOD וסלקום TV)

גן עדן האבוד: רצח הילדים בגבעת רובין הוד

החלק הראשון בטרילוגיה הזאת יצא ב-1996, והסיפור מתחיל עם היעלמותם של שלושה ילדים בני שמונה מעיירה קטנה בארקנסו. אחרי 20 שעות גופותיהם נמצאו כבולות וחבולות בתעלת ניקוז. במעשה הורשעו שלושה נערים המכונים "שלישיית מערב ממפיס", שהרבה האמינו כי ביצעו את המעשה כחלק מריטואל שטני. את הסרט מלווים שירים של מטאליקה – זו הפעם הראשונה שבה אישרה הלהקה שימוש במוזיקה שלה בסרט – והוא זכה להצלחה גדולה. הסרטים הבאים הם "Paradise Lost 2: Revelations" (שנת 2000) ו-"Paradise Lost 3: Purgatory" (שנת 2000).

The Keepers

מורתן האהובה של ג'מה הוסקינס ואמה פיצג'רלד נרצחה אי אז בשלהי שנות ה-60 ומאז לא התגלה דבר באשר לרוצחיה או סיבת הירצחה. המורה, נזירה צעירה בשם קתי סזניק, לא השאירה מאחוריה ולו רמז אחד לאנשים שעשויים להיות אויביה. אט אט מתגלה כי העניין בסדרה איננו הרצח עצמו, כי אם גילויה של רשת הכוחות האפלים שניהלו את בית הספר הקתולי והיוקרתי לכאורה באותה התקופה. בד בבד עם חקר סיפורה של סזניק צפות על פני השטח עדויות מזעזעות על התנהגותם משולחת הרסן של הכמרים באותו מוסד, הכוללים התעללות רגשית, מינית ומערכת אונס שיטתית של התלמידות. שימו לב: מדובר בסדרה איטית יחסית, כך שהיא פחות מתאימה למי שזקוק לתהפוכות דרמטיות בקצב מסחרר.

(נטפליקס)

גאון מרושע

ב-2003 התרחשה בארה"ב אחת מפרשיות הרצח היצירתיות והמבעיתות ביותר למראה. אנחנו אומרים "מבעיתות למראה" כי את האירוע עצמו אפשר ממש לראות לעיני המצלמה: בריאן וויליאמס בן ה-46 התפוצץ באמצע הרחוב, כאשר לצווארו קשור קולר נפץ ולגופו חולצה עם הכיתוב החולני "נחשו". הסצנה המצלקת הזאת פותחת את הסדרה שחוקרת את המניעים והגורמים שהביאו למותו של שליח פיצה חביב לבריות וחף מכל פשע. ואם זה לא מספיק מטריד, קבלו פרט נוסף (שאיננו ספוילר): בדרך למותו האכזרי, בריאן רץ בעקבות המפתח לפתיחת הקולר שעל צווארו, במסגרת משחק "חפש את המטמון" מעוות, אותו כפו עליו חוטפיו.

(נטפליקס)

הג'ינקס

לא לעתים קרובות הופכת סדרת דוקו לקלאסיקה, והג'ינקס היא בהחלט כזאת. רוברט דורסט, תמהוני עשיר כקורח ושקרן ששם את שיפרי שפירא בכיס הקטן, נמלט מעונש על סדרת הרציחות שביצע באמצעות החלפת אינספור זהויות ותלבושות, בהן תלבושות נשים שזיכו אותו בכינוי המקריפ "הרוצח הקרוס-דרסר". נוסף לסיפור עצמו מקפיצים את חוויית הצפייה קטעי הארכיון המטלטלים והעריכה המוקפדת שישאירו אתכם מתוחים לכל אורכה של הסדרה, עד לחשיפתו של דורסט כרוצח, באופן ביזארי בהתאם לדמותו.

(HOT VOD ,yesVOD וסלקום TV)

Making a Murderer

מה שנהדר ב"לעשות רוצח" (חוץ מהתרגום האפי) הוא העובדה שהפרשה לא הסתיימה. זה אומר שבערך אחת לחצי שנה יש עדכוני חדשות מאולמות בית המשפט, ואם תצלחו את כל הפרקים – תגלו שאין מרגש מזה. הדבר השני שנהדר בדוקו הזה הוא שכל פרק זורק את הצופים למסקנות הפוכות מאלה שהצטברו בפרק הקודם, ומדובר במיינדפאק משובח במיוחד. ייקח לכם קצת זמן להיכנס לעניינים – הפרק הראשון קצת קשוח, אבל מבטיחים שתתמכרו.

במרכז הסדרה עומד סטיבן אייברי, תושב חור קטן ורדנקי בארה"ב, שריצה 18 שנות מאסר אחרי שהורשע בתקיפה מינית וניסיון לרצח של תושבת המחוז שבו הוא גר. הוא השתחרר אחרי שבדיקת DNA הוכיחה שלא היה לו קשר לאירועים, אבל שנתיים לאחר מכן נעצר שוב בגין מקרה רצח אחר. במקביל נעצר ומורשע גם אחיינו באותו מקרה רצח – והמשפט בעניינו ממשיך להתנהל בימים אלה. יאללה, תנו לנו עונת המשך.

(נטפליקס)

המדרגות

הסופר האמריקאי הליברלי מייקל פיטרסון מואשם ברצח אשתו, שלטענתו – כפי שהשמיע באזני המשטרה כבר בערב פטירתה – פשוט נחבלה בראשה כתוצאה מנפילה במדרגות. אלא שכמות הדם האימתנית עליה נחה הגופה וצירוף מקרים מטריד בעברו של פיטרסון, מעלים ספקות רבים בצופה ובבית המשפט באשר לחפותו. דמותו מעוררת האמפתיה של הסופר מחד גיסא וגדושת הסודות מאידך גיסא, בתוספות ריבוי הראיות הסותרות בבית המשפט ושיבוש ההליכים מצד התובע, ישאירו אתכם מבולבלים מאוד במהלך הצפייה. אל תצפו להבין בצד של מי אתם עומדים.

(נטפליקס)

"המדרגות"
"המדרגות"

חוליגן אמריקאי

עם כל אהבתנו לפסיכופתים, הבה נסיים בנימה מבודחת. סדרת המוקו-פשע המשובחת "אמריקן ונדל" שמה ללעג את הקלישאות המוכרות בז'אנר הפשע האמיתי. במרכזה עומדת התקרית המביכה של הופעת ריסוסי גרפיטי בצורת זרגים על גבי מכוניות המורים בתיכון, ומה שנראה כקונספט מטופש וקל למיצוי איכשהו מצליח לסחוף את הצופה לבינג' חסר מעצורים. אחת הסיבות להצלחה היא דמויותיהן מכמירות הלב של חוקרי הפרשה, שני תלמידים חדורי מוטיבציה שעבודתם החרוצה גוררת התעלמות במקרה הטוב והדיפה כואבת במקרה הרע. בשילוב עם שאר הדמויות המרהיבות בעליבותן, הפארודיה המתוחכמת ופרטי המקרה הכה מטופשים שנחשפים בדרך, כל מה שקורה שם פשוט קורע מצחוק.

(נטפליקס)

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"