זאק וויילד התקבל ללהקה של אוזי אוסבורן בגיל 18 ועדיין מתרגש

עם 300 הופעות בשנה, זאק וויילד, שיופיע בישראל עם אוזי אוסבורן, הוא שריד לעידן שבו לגיטריסטים היה מעמד של אלים. אז מה אם הוא החליף את האלכוהול בבילויים משפחתיים

זאק וויילד (צילום: ג'סטין רייך)
זאק וויילד (צילום: ג'סטין רייך)
29 במאי 2018

זהו סיפור אמיתי המגובה בעובדות ובראיות, גם אם הוא כנראה לא התרחש בדיוק כמו שזאק וויילד מספר אותו כיום: כשוויילד היה בן 19, באמצע שנות ה־80, הוא נכנס לחדר, ניגן בגיטרה שלו והתקבל ללהקה של אוזי אוסבורן. אלו הן העובדות, שילוב של כישרון מטורף ומזל שלא ייאמן. בגיל שבו אנשים רק מתחילים לבנות משהו שמזכיר במעורפל אישיות בוגרת, מתחילים לחשוב מדי פעם על העתיד, זאק וויילד היה הגיטריסט של זמר המטאל הגדול ביותר בכל הזמנים שייסד את הז'אנר פחות או יותר במו ידיו המקועקעות והרועדות (פעם מחרדה, אחר כך מאלכוהול, היום כבר מפרקינסון). בחודש יולי הוא יגבה את האליל שלו בהופעה אחת בישראל, במסגרת מה שאמור להיות, לפחות בתיאוריה, סיבוב הפרישה של אוזי. הוא נקרא "No More Tours 2", כלומר סיבוב ההמשך לסיבוב הקודם שבו הוא הבטיח שהוא מקפל את העסק.

"אוזי היה החיים שלי מאז שהייתי בן 11, מאז שגיליתי את בלאק סאבאת'", הוא מספר היום במבטא דרומי שלא לגמרי ברור איך דבק בחך של ילד מבייון, ניו ג'רזי (הראשון לציון של ניו ג'רזי, שהיא בתורה הראשון לציון של מדינות ארצות הברית). "הערצתי את רנדי (רודס, הגיטריסט של אוסבורן שנהרג בתאונת מטוס ב-1982 – ע"ק), הערצתי את ג'ייק (לי, הגיטריסט שאותו הוא החליף), ולפני שהבנתי מה קורה בכלל הייתי בלהקה. חבר'ה אחרים באו לאודישנים כי הם חיפשו לעשות קריירה, לקבל ג'וב שמשלם אחלה כסף, אבל אני הייתי פשוט מעריץ מאז שהייתי ילד קטן. תחשוב על זה ככה, אני ואתה ('אני ואתה' הוא צורת דיבור ייחודית של וויילד שמסמלת יציאה לדימוי כזה או אחר – דבר שהוא עושה בערך פעמיים במשפט) אוהדים קבוצת בייסבול, מעריצים אותה, יודעים את כל הנתונים על כל השחקנים ועל כל המשחקים בכל העונות. ופתאום, בום! אני ואתה משחקים בקבוצה. אי אפשר היה לכתוב את זה בתסריט".

אוזי זה החיים. זאק וויילד (צילום: ג'סטין רייך)
אוזי זה החיים. זאק וויילד (צילום: ג'סטין רייך)

עוד כתבות מעניינות:
מדריך ההופעות המלא לקיץ 2018
לורי אנדרסון צוללת לתוך הייצוגים הווירטואליים שלנו
דונלד גלובר הוא הכוכב הכי חשוב בארה"ב, אבל הוא עלול להשתעמם

הוא ידע שאתה מעריץ או שניסית לשחק אותה קול?

"בטח, בטח שהוא ידע, לא יכולתי להסתיר את זה, אני חרבנתי במכנסיים. הוא היה הכי נחמד, פשוט אמר לי: 'נעים מאוד, זאק, אני אוזי, עכשיו פשוט תנגן מהלב ותעשה לי סנדוויץ' עם נקניק. בלי חרדל. ותחליף את המכנסיים'. וזה בדיוק מה שאני עושה מאז ואני עדיין מחרבן במכנסיים".

להביא ביד ולבדוק את הפרוסטטה

לנקודת הפתיחה המטורפת הזאת הצטרף מוסר עבודה של ילד מעיר פועלים בניו ג'רזי. במקביל לעבודה עם אוסבורן וויילד הוציא פחות או יותר 20 אלבומים, רובם במסגרת להקת המטאל שלו Black Label Society. ברגע שהוא ישלים סיבוב הופעות בן שלושה חודשים עם אוסבורן, הוא ייצא לטור בן חודשיים עם להקת הבית. "בזמן האחרון אני מופיע 300 פעמים בשנה, אבל זו הסיבה למה כשאני ואתה היינו ילדים אהבנו לנגן. זה מה שאנחנו עושים. החופשה שלי היא להיות בבית, עם המשפחה".

ואז אתה מקליט עוד אלבום. את האחרון, "Grimmest Hits", כתבת והקלטת בחופשה בין טורים, במשהו כמו חודש ימים.

"לו היית המנהל שלי, היינו מסתכלים במפה ובלוח שנה והיינו אומרים – זה מה שקורה פה, זה מה שקורה פה, אוקיי – יש לנו זמן חופשי בינואר, אז זה מתי שעושים את האלבום. כל יום לקום, לשתות שתי כוסות ג'אווה ולהתחיל לטחון ריפים. לכתוב אלבום זה כמו להיות פליאונתולוג שמחפש עצמות דינוזאור. בוא נחפור פה היום. אוקיי, לא מצאנו כלום, נחפור שם מחר. אני שמח כשיש לי דדליין. צריך גם השראה, כמובן. לא קורה כלום? אוקיי, לך תראה סרט, לך תבלה עם המשפחה. חייבים לחבק את התהליך".

טוב, עוד מעט אמור להתפנות לך קצת זמן. זאת אומרת, אם אוזי יעמוד במילה שלו ובאמת ייצא לפנסיה.

"מה שהולך לקרות זה כזה דבר: אנחנו נעשה סיבוב פרידה בן שנתיים וזהו, אוזי אוסבורן לא יופיע יותר ואז הוא יצטרף לזאק סאבאת'" (זו לא בדיחה, לזאק וויילד יש להקת קאברים לבלאק סאבאת' שנקראת זאק סאבאת', שזה בערך כמו לבנות אצלך בבית העתק מדויק של המשרד שלך בעבודה), "ואנחנו נהיה זאק סאבאת' בהשתתפות אוזי אוסבורן, ואז אנחנו נשנה את השם לזאק סאבאת' בהשתתפות אוזי אוסבורן בהשתתפות זאק וויילד".

נראה לי שאפשר לקצר את זה ל"אוזי אוסבורן".

"בדיוק".

לחיים של וויילד בעולם המטאל היה בשלב מסוים מחיר: לפני עשר שנים הוא הפסיק לשתות אלכוהול לצמיתות בעקבות משבר בריאות. "קל לי לדבר על זה בפומבי כי אני מנסה לדבר כמו שהייתי מדבר עם חבר שיש לו בעיה. לא הייתי אלכוהוליסט באופי שלי אבל שתיתי כל יום מאז שהצטרפתי ללהקה של אוזי. כל לילה הייתי הולך לישון שיכור, משהו בין באזז קל של בירה לשפוך לגמרי, ותחזקתי את ההרגל הזה במשך 20 שנה עד שרופא אמר לי: זאק, יש לך קרישי דם כמו של זקן בן 70; זאק, אתה לא הולך למות מחר אבל בקצב הזה אתה תצטרך השתלת כבד לפני שתהיה בן 45 ולא יעבור הרבה זמן עד שתצטרך גם השתלת לבלב, ורוב האנשים שנכנסים להשתלת לבלב לא יוצאים מזה. כך הבנתי שהאפשרויות שלי הן להמשיך לשתות ולהתמודד עם זה, או להגיד: מעכשיו כל מה שיש לי זה לשמוע לד זפלין, להביא ביד, לבדוק את מצב הפרוסטטה, לבלות עם האישה והילדים. אני אוהב את לד זפלין, אני אוהב להביא ביד, אני אוהב לדחוף לעצמי אצבעות ואני אוהב את המשפחה שלי. אז הפסקתי לשתות באותו יום ולא נגעתי בזה מאז".

אבל המשכת לנגן בבלאק לייבל סוסייטי, שנקראת על שם וויסקי. חשבת לשנות את השם?

"עם כל הדבק שאני מסניף עכשיו, אפשר היה לקרוא ללהקה אלמר'ס סוסייטי (אלמר'ס הוא מותג דבק נפוץ בארצות הברית – ע"ק)", הוא אומר ונשפך מצחוק.

← אוזי אוסבורן יופיע בלייב פארק ראשון לציון, ראשון (8.7) 18:30, 294־666 ש"ח