האירוויזיון מתחמם: משלחת יצאה לשוודיה כדי ללמוד מהמומחים

נציגי המשלחת התל אביבית ייפגשו בסוף השבוע עם מקביליהם בעיריית שטוקהולם ויבקרו במתקני שיאנית הזכיות באירוויזיון. השבוע הודיע התאגיד כי הסכים להלוואה מהממשלה במקום תוספת תקציב כפי שסוכם

נטע ברזילי והמשלחת הישראלית באירוויזיון 2018, ליסבון (צילום: אנדרס פוטינג)
נטע ברזילי והמשלחת הישראלית באירוויזיון 2018, ליסבון (צילום: אנדרס פוטינג)
22 בנובמבר 2018

משלחת של עיריית תל אביב-יפו יצאה ביממה האחרונה לסיור מקצועי בבירת האירוויזיונים העולמית, שטוקהולם שבשוודיה, כדי ללמוד מהמומחים איך מפיקים אירוויזיון כהלכה. ביום שלישי האחרון הודיעה מועצת תאגיד השידור הציבורי כי הסכימה לקבל מהמדינה את הסכום הדרוש להפקת האירוע כהלוואה ולא כתוספת לתקציב 2019, כפי שלטענתם סוכם.

נציגי המשלחת התל אביבית הם דובר העירייה גידי שמרלינג, בתפקידו כמנהל כפר האירוויזיון ומנהל שיווק התחרות, ואיתן שוורץ, מנהל "עיר עולם" המופקדת על קליטת נהר התיירים במאי. בסוף השבוע הקרוב ייפגשו השניים עם מקביליהם בעיריית שטוקהולם ויבקרו במתקני העיר שאירחה את האירוויזיון כבר שלוש פעמים (מתוך 6 זכיות של שוודיה). הם צפויים לבקר באריקסון גלובן, הארנה בת 16 אלף מושבים שאירחה את התחרות ב-2016, ברחבת העירייה שבה התקיים טקס הפתיחה של השטיח האדום, בגנים המלכותיים שאירחו את היורו-ווילג' (כפר האירוויזיון), בארמון המלכותי שמולו היורו קלאב והיורו קפה ועוד.

היורו קלאב בשטוקהולם, אירוויזיון 2016 (צילום: עידוא דגן)
היורו קלאב בשטוקהולם, אירוויזיון 2016 (צילום: עידוא דגן)

עוד כתבות מעניינות:
אירוויזיון 2019 בתל אביב: כל מה שצריך לדעת
מחירי המלונות בתל אביב בתקופת האירוויזיון קפצו באלפי שקלים
נצנצים, שתן ודם: נסעתי לסקר את האירוויזיון וככה זה נראה מקרוב

הנציגים התל אביבים יסקרו שלל נושאים לוגיסטיים כגון שיווק, אירוח, תחבורה, ניידות בימי התחרות ועוד. למשל, בדומה לגלובן ארנה בשטוקהולם ולאלטיס ארנה בליסבון, גם למרכז הירידים שלנו ישנה תחנת רכבת צמודה שתצטרך לעמוד בעומסים לא רגילים.

השוודים הגיעו לרמת התמקצעות כל כך גבוהה, שבפעם האחרונה הם השקיעו את הסכום הנמוך ביותר מזה שנים – פחות מ-10 מיליון יורו, הודות לתשתיות המוכנות וליעילות המרשימה. הם אפילו הצליחו לגרוף רווחים מהאירוע – דבר שההפקה הישראלית יכולה רק לחלום עליו.

אולם העיתונות באירוויזיון 2016 בשטוקהולם (צילום: עידוא דגן)
אולם העיתונות באירוויזיון 2016 בשטוקהולם (צילום: עידוא דגן)

העירייה מקדמת פתרון אירוח בר השגה בספינות קרוז, וסביר להניח שהשניים ייתייעצו גם בעניין זה. בדבר אחד אנחנו דווקא מבינים טוב מהם – שבו, שלא תיפלו מתדהמה – תחום אבטחת הסייבר והביטחון. בשנים האחרונות ישראל אף ייעצה להפקות האירוויזיון השונות.

שוודיה היא שיאנית הזכיות באירוויזיון במתכונתו המעודכנת (וסגנית השיאנית אירלנד, שעוקפת אותה בזכייה אחת בכל ההיסטוריה של התחרות), ולא בכדי: הפופ האירוויזיוני הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות הפופולרית השוודית במאה ה-20 וההשקעה הלאומית והעירונית בהתאם. הקדם אירוויזיון השוודי, המלודיפסטיבלן, הוא אירוע טלוויזיוני מרכזי שחוגג השנה 60 ואחראי לנתח ניכר מהפלייליסט השוודי לאורך השנים. המלודי פרוס על פני מספר מופעי טרום גמר הנערכים ברחבי המדינה ומסתיימים באירוע גמר גדול בבירה שטוקהולם.

על המשבר האחרון בסוגיית ההלוואה/תוספת תקציב שהכניסה את התאגיד למלכוד, נמסר ממועצת התאגיד: "הקצאה של 110 מיליון ש"ח מתקציב התאגיד למימון שלושה ערבי שידור בלבד מעמידה קושי של ממש לתאגיד ועלולה לפגוע ביצירה הישראלית, ביוצרים ובעובדים. עם זאת, חברי המועצה מאמינים כי לקיום התחרות בישראל חשיבות רבה בפן התדמיתי והכלכלי של המדינה".

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד