עצומה נגד דיסני: בטלו את הטריידמארק על "האקונה מטטה"

פחות משנה לפני צאת הרימייק של "מלך האריות", יותר מ-70 אלף חתמו על עצומה הקוראת לדיסני לבטל את הסימן המסחרי שקיבלה על הביטוי הסוואהילי. הטיעון: ניכוס תרבותי

האקונה מטטה? (מתוך "מלך האריות")
האקונה מטטה? (מתוך "מלך האריות")

כשנה לפני צאת "מלך האריות" החדש והמדובר, וזמן דומה לפני שהיא משיקה את שירות הסטרימינג שלהדיסני עומדת בלב מתקפה ציבורית: יותר מ-70 אלף אנשים חתמו על עצומה המאשימה את החברה ב"קולוניאליזם ושוד", כיוון שרשמה את הביטוי הסוואהילי "האקונה מטטה" ("אין דאגות") כסימן מסחרי ובכך ביצעה ניכוס לתרבות האפריקאית. מספר החותמים ממשיך לעלות בקצב מסחרר.

הסוואהילי נמצאת בשימוש במזרח אפריקה והיא שפה רשמית בקניה, טנזניה, אוגנדה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הנמצאת במרכז היבשת. העצומה קוראת לדיסני לבטל את רישום הסימן המסחרי שניתן לה בארה"ב כבר ב-2003, וכולל את הזכות הבלעדית (בארה"ב בלבד) להשתמש בו בהדפסים על בגדים, לדוגמא. בעצומה נכתב בין היתר: "הצטרפו אלינו ואמרו לא לדיסני או לכל תאגיד/אינדיבידואל המחפשים לעשות טריידמארק על שפות, מונחים או ביטויים שהם לא המציאו".

עוד כתבות מעניינות:
צייד צבאים חוייב לצפות ב"במבי" פעם בחודש בכלא
איך הפך מיקי מאוס מעכבר חצוף ואלים לדמות הכי מתוקה של דיסני?
20 שנה ל"מולאן": כמה טוב אתם מכירים את הסרט?

הביטוי הפך למוכר בעולם המערבי בעקבות הסרט "מלך האריות" של דיסני שיצא לאקרנים ב-1994. הוא מופיע בסרט בפעם הראשונה כאשר טימון ופומבה מלמדים את סימבה את הפילוסופיה האופטימית שעומדת מאחורי הביטוי, שעיקרה הוא להשאיר מאחור את הבעיות ולהתרכז בהווה. עוד קודם לכן השתמשה בביטוי הלהקה הקנייתית Them Mushrooms, בסינגל "Jambo Bwana" מ-1982.

הרימייק של "מלך האריות" ייצא לאקרנים בקיץ 2019 וידובבו בו ביונסה, דונלד גלובר (צ'יילדיש גמבינו), סת' רוגן, ג'ון אוליבר, אריק אנדרה ועוד.