איך הפך מיקי מאוס מעכבר חצוף ואלים לדמות הכי מתוקה של דיסני?

מיקי מאוס חוגג יום הולדת 90, מה ששלח אותנו לחטט לו באלבומי הילדות. חוץ מהשינויים הוויזואליים, העכבר של דיסני עבר מהפך שכולו העמסת סוכר. למה עכשיו דיסני מנסה להחזיר אותו לשורשים?

מיקי מאוס ב"Steamboat Willie"  מ-1928
מיקי מאוס ב"Steamboat Willie" מ-1928
15 בנובמבר 2018

מזל טוב, מיקי מאוס כבר בן 90. לפני תשעה עשורים נולד רשמית העכבר המפורסם, עם היציאה לאקרנים של סרט האנימציה הקצר "Steamboat Willie" בכיכובו. איזו מתנת יום הולדת נותנים לעכבר שיש לו הכל? כבר היו לו סדרות טלוויזיה, סרטים קצרים וארוכים, בת זוג אוהבת, כלב חמוד, חברים טובים, חברת ענק שהפכה אותו לסמל שלה וכל המרצ'נדייז בדמותו שאפשר להעלות על הדעת. אולי תלושים לזארה?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, מיקי מאוס הוא לא דמות מקורית אלא גרסה חדשה של דמות מצוירת אחרת. אוסוולד הארנב בר המזל, דמות אחרת שיצרו וולט דיסני ושותפו ליצירה דאז, אב אייוורקס, הייתה שייכת באופן חוקי לחברת יוניברסל, וכשהשניים ייסדו חברה משלהם הם לא יכלו עוד להשתמש בה. אחרי קיצור אוזניים ועוד שינויים קלים אוסוולד הפך למיקי העכבר. שתי הדמויות שאבו השראה גם מפליקס החתול, שנוצר כעשור קודם והיה הדמות המצוירת האהובה ביותר באותה התקופה.

עוד כתבות מעניינות:
"חיות הפלא" החדש מביא לקדמת הבמה את ההיטלר של הקוסמים
20 שנה ל"מולאן": כמה טוב אתם מכירים את הסרט?
ההיסטוריה הטעונה של דיסני והקהילה הגאה

הסרט הראשון בכיכובו של מיקי מאוס היה הצלחה מיידית ועצומה, לא מעט בזכות השימוש החדשני שלו בסנכרון של תמונה, מוזיקה ואפקטים קוליים – ומשם הכל היסטוריה. המדבב הקבוע של מיקי במשך כמה עשורים היה וולט דיסני עצמו, שסיפר בכל הזדמנות שהסיפור של המעצמה שלו "התחיל עם עכבר".

העיצוב הבסיסי של מיקי – עכבר שחור מחויך עם מכנס קצר ואוזניים שהן עיגול מושלם מכל זווית – אמנם לא השתנה הרבה מאז 1928 ועד היום, אך הוא עבר אבולוציה אטית בנראות ובעיקר באופי שלו. השינוי המשמעותי הראשון התרחש שנה אחרי לידתו, אז קיבל מיקי את הכפפות הלבנות האיקוניות שלו מסיבות פרקטיות: הסרטים היו בשחור־לבן והיה צריך להבדיל איכשהו בין הגוף והידיים שלו. בעתיד דמויות מצוירות אחרות ילכו בדרכו וילבשו כפפות – גופי, מיני מאוס ודונלד דאק, וגם באגס באני והאחים מריו. שינוי אחר שדיסני לא לגמרי התחייבו אליו הוא העיניים: בתקופות מסוימות לעכבר יש עיני כפתור שחורות קטנות, באחרות יש לו עיניים לבנות עם אישונים שחורים, והגבות שלו נעלמות וחוזרות לסירוגין.

האופי של מיקי השתנה לחלוטין עם השנים שעברו. היום מיקי מזוהה עם אופי חיובי עד כדי שעמום – הוא נחמד, אדיב, מנומס, אהוב על הבריות וחי את הפנטזיה האמריקאית המושלמת, עם חברה אוהבת הלבושה בשמלות מנוקדות ומכינה לו פאי תפוחים בבית הקטן והמתוק שלהם. מיקי גם נחשב לדמות שקורצת יותר לילדים קטנים – הוא מככב בסדרות אנימציה לפעוטות ומופיע על בגדים וצעצועים לילדים. אין לו האדג' של דונלד דאק הזעוף או ההומור והקוליות של באגס באני.

זה לא תמיד היה כך. מיקי המקורי היה חצוף ועקשן, לעתים אפילו אלים. באחת ההופעות המוקדמות והמפורסמות שלו, בסרט "פנטסיה", מיקי משמש כשולייה של קוסם עוצמתי ומפחיד ששמו הוא היפוך אותיות של דיסני. מיקי של הסרטון הזה הוא בלגניסט שרוצה לעבוד ולהתאמץ פחות, אז הוא מנסה לכשף מטאטא שיעבוד בשבילו ונכשל נחרצות. למיקי של שנות ה־20 עד ה־50 היה גם אויב מושבע – חתול גדול בשם פיט שתמיד הצליח להוציא אותו משלוותו.

סיבה אפשרית להמתקה הקיצונית של מיקי היא העובדה שהוא הפך עם השנים לקמע הרשמי של תאגיד דיסני. כל דבר שמיקי עושה מתקשר מיד לאופי המותג כולו, וכשהמותג רוצה להיראות מתוק, ידידותי לילדים ואמריקאי להדהים, גם מיקי חייב להיות הסחיות בהתגלמותה. עם זאת, בשנים האחרונות דיסני מנסה למתג מחדש את מיקי כדמות אנושית יותר ולחבר אותו קצת לשורשים המרדניים והקוליים שלו. ב־2013 הציגו בדיסני סדרת סרטונים חדשה בכיכובם של מיקי וחבריו שבה הוא מפגין אנושיות עם רגשות שונים ומגוונים, גם שליליים. באותה שנה הופק גם סרטון בשם "השג לך סוס!", שהוקרן לפני הסרט "לשבור את הקרח", שמשלב אנימציה קלאסית ידנית בסגנון שנות ה־20 ואנימציה תלת ממדית חדשה, ובמחווה לסרטים ההם הוא סלפסטיקי אבל גם אלים ועוין יותר מהדמות המזוהה עם מיקי בשנים האחרונות. זאת ועוד, אוסוולד הארנב מופיע בו לכמה רגעים בהופעת אורח ראשונה בסרט דיסני זה 85 שנים. סגירת מעגל. כמחווה האולטימטיבית להיסטוריה של מיקי מאוס ושל האולפן עצמו, חתיכה מ"ספינת הקיטור ווילי" משמשת בעשור האחרון כלוגו לאולפן האנימציה שלהם: כל סרט אנימציה ארוך של הסדרה מתחיל בדמותו החמודה של מיקי שורקת להנאתה על הספינה, אי אז לפני 90 שנה.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד