שאנן סטריט כבר יותר מדי אולדסקול עבור ספרי אודיו, אבל אתם לא

אפשר להאזין לספר גם עם בירה בצד. שאנן סטריט. צילום מסך מתוך הקליפ: "ערביאתי אלמכסורה"
אפשר להאזין לספר גם עם בירה בצד. שאנן סטריט. צילום מסך מתוך הקליפ: "ערביאתי אלמכסורה"

שאנן סטריט הוא אולי איש ספר, אבל בן אדם שיודע דבר או שניים גם על אודיו. עם הוצאת ספר ביכוריו באודיו, שאלנו את סולן הדג נחש למה לשמוע ספר, וקיבלנו סיפור על נימוס אמריקאי. בואו לקרוא את כל הפרטים. אה סליחה, לשמוע

17 באוגוסט 2022

קודם כל ולפני הכל, לדעתי אין כמו ספרים. אני לא כותב את זה כי הוצאתי ספר משלי בראשית שנה זו, אני כותב את זה כי ככה אני חושב באמת. כל חיי אני קורא ספרים וכל חיי אני נהנה מהם. אחד הדברים הטובים שקרו לי בתקופות הסגר הממושכות שנכפו עלינו ממש לא מזמן היה שהגברתי את קצב הקריאה שלי, ואני עושה כמיטב יכולתי כדי להישאר באותו הקצב (למרות שכל הקקה הרגיל של היומיום נטול הוירוס כבר חזר לתקוף אותנו בלא הפסקה ובלא רחם, עד שאפילו סגר כפוי נראה לנו לעיתים כזיכרון מתוק של תקופה דלת דאגות). בימים אלה, למשל, אני קורא ספר גאוני. אלה אינן חדשות מסעירות שהספר ״למי צלצלו הפעמונים״ של המינגוויי הוא ספר ענק, אבל זה בדיוק הספר שהתגלגל לידיי ואני קורא אותו בהשתאות ובהתמסרות ששמורות רק לקריאת ספרים.

ואני אולדסקול. אני אוהב את הספרים שלי עם דפים. ככה התרגלתי. אם יוצא שאני קורא ספר ישן ומתפרק, והאמינו לי שיצא לי כבר להתעמת עם כמה וכמה שכאלה, אני מנסה לתקן אותו. אני בא עליו עם סלוטייפ, ובמופע הכי עדין שלי, מנסה עם האצבעות לדחוף מפה ולכווץ משם עד שהדפים שביקשו להתנתק מהכריכה בעלת הדבק שכבר לא מסוגל להדביק דבר שבים בעל כורחם לחסות בצל הכריכה הבלויה וחוזרים להיראות פחות או יותר כמו ספר אחד אחיד. אם אני לא מצליח (וגם זה קורה) אני שומר את הספר ודפיו הסוררים בשקית ניילון וקורא אותו עמוד אחר עמוד. אני גם מעלה צילום של כל ספר שאני קורא לאינסטגרם, והחל מ2020 הספרים מופיעים בלשוניות ייעודיות, ומסודרים לפי השנים שבהן קראתי אותם, ומפעם לפעם אנשים אפילו מגיבים לעניין הזה.

אבל אם אתם קצת יותר עכשוויים ודיגיטליים, איזה כיף לכם שיש ספרים דיגיטליים! איזה אליפות שיש בעולם ספרי שמע! לפני קרוב לעשור הזדמנתי לארוחת ערב ביוסטון טקסס ומישהי מהנוכחים סיפרה שהיא קוראת את רוב הספרים שלה בדרכה לעבודה. התעניינתי בנימוס אמריקני באשר לטיב התחבורה הציבורית באזור מגוריה, והיא אמרה שהיא דווקא נוהגת לעבודה ברכבה הפרטי. לקח לי כמה רגעים לקלוט שבארה"ב הפועל Read תקף גם אם שומעים את הספר ולא רק אם רואים אותו. אפשר לקרוא דרך העיניים ואפשר לקרוא דרך האוזניים, ושניהם מצוינים באותה המידה.

ספרו של שאנן סטריט
ספרו של שאנן סטריט

את גרסת השמע של ״רגע נצח״, ספר הביכורים שלי שמספר על חבורת סקייטרים בירושלים של לפני עשרים ומשהו שנה, ויצא בהוצאת ״לוקוס״ בראשית 2022 כאמור, הקלטתי בסטודיו קטן בירושלים. זה היה כיף גדול, ולמען האמת זה היה מעט מאתגר יותר ממה שדמיינתי שיהיה. אשמח אם תקראו אותו באמצעות עיניכם או אוזניכם על גבי דפים או מסכים.

את ספר הביכורים של שאנן, "רגע נצח", ניתן לשמוע בפלטפורמת סטוריטל