עשה לך פסל: ההימורים שלנו לזוכים הגדולים באוסקר 2018

הקטגוריות צפופות במועמדים חזקים ומאחורי הקלעים לוקחים בחשבון את סוגיות הגזע והמגדר. אז מי ייקחו את הפסלונים? אלה ההימורים שלנו לאוסקר ה-90

"תברח"
"תברח"
1 במרץ 2018

שחקנית משנה

ההימור שלנו: אליסון ג'ני ("אני, טוניה")

למה? מרי ג'יי בלייג' מועמדת פעמיים – כשחקנית וככותבת שיר הנושא של “פרחים בבוץ", סרט של נטפליקס שלא הוקרן בבתי הקולנוע. יש לה יותר סיכויים לזכות על השיר. לאליסון ג'ני יש המון פרסי אמי, אבל זו המועמדות הראשונה שלה לאוסקר. היא כבר לקחה את כל הפרסים המקדימים, והיא תשלים את מסע הניצחון עם זכייה על הופעתה כאמא האיומה ב"אני, טוניה".

[tmwdfpad]

אליסון ג'ני ב"אני, טוניה"
אליסון ג'ני ב"אני, טוניה"

שחקן משנה

ההימור שלנו: ריצ'ארד ג'נקינס ("צורת המים")

למה? וודי הרלסון וסם רוקוול מועמדים על תפקידיהם ב"שלושה שלטים" כיין ויאנג – מפקח המשטרה האהוב והשוטר השנוא. רוקוול לקח את רוב הפרסים המקדימים, אבל כמי שדמותו היא זו שמעוררת את רוב הביקורת כנגד הסרט, הוא עלול להפסיד קולות. ריצ'ארד ג'נקינס מגלם את הדמות הכי מרגשת ב"צורת המים" כהומו זקן ובודד שמתגייס לעזרת הגיבורה, ולכן אני חוזה שהוא יחלוף על פני רוקוול בדרך לבמה.

שחקנית

ההימור שלנו: פרנסס מקדורמנד ("שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי")

למה? פרט למרגו רובי (“אני, טוניה"), ארבע האחרות – פרנסס מקדורמנד, סאלי הוקינס, סירשה רונן ומריל סטריפ – מועמדות על הופעותיהן בסרטים שמועמדים גם בקטגוריית הסרט. זאת תופעה די נדירה – עדות לשוליות של סרטים על נשים בדרך כלל (מישהו זוכר את הסרט שעליו זכתה ג'וליאן מור ב־2014?). כולן נהדרות אבל אף אחת לא מאיימת על זכייתה המובטחת של מקדורמנד על הופעתה הפוצעת כאימא זאבה ב"שלושה שלטים".

שחקן

ההימור שלנו: גרי אולדמן ("שעה אפלה")

למה? זאת רק המועמדות השנייה של גרי אולדמן (60), שהרבה לגלם דמויות מאיימות ב־30 שנותיו על המסך. אבל תפקידו כווינסטון צ'רצ'יל הוא מלכודת אוסקרים קלאסית – דמות היסטורית גדולה מהחיים בשעת משבר – והשנה אין לו מתחרים (לדניאל דיי־לואיס יש כבר שלושה אוסקרים, ואת דנזל וושינגטון דחפו לשם בכוח על סרט זניח). גם האשמות מ־2001 שהכה את אשתו לשעבר (שצצו מחדש עם המועמדות) לא ימנעו ממנו את הניצחון.

תסריט מקורי

ההימור שלנו: תברח"

למה? העובדה שארבעה מהתסריטים המועמדים נכתבו על ידי במאי הסרטים מחדדת את היותם יצירות אישיות שחורגות מפס הייצור ההוליוודי. “צורת המים" מתמודד עם האשמות בפלגיאריזם, מה שעלול לפגוע בהגדרתו כמקורי. “שלושה שלטים" עתיר הפיתולים העלילתיים והדיאלוגים החדים אמור להיות ההימור הבטוח, אבל זו הקטגוריה שבה גם לאנדרדוגס יש סיכוי, ולכן אני מהמרת שהפרס יוענק לג'ורדן פיל על “תברח" החתרני והשנון, ולו כדי להימנע מההאשטאג oscarsowhite#

תסריט מעובד

ההימור שלנו:קרא לי בשמך"

למה? “לוגאן" קובע תקדים כסרט גיבור העל הראשון שזוכה במועמדות לתסריט. אבל רק “קרא לי בשמך" מועמד גם בקטגוריית הסרט, כך שאין כאן בכלל תחרות, מה גם שבאופן מסורתי קטגוריית התסריט היא זו שבה ניתנים פרסי ניחומים לתכנים להט"ביים. יהיה מרגש לראות את ג'יימס אייבורי בן ה־89 מקדיש את הפרס לאיסמעיל מרצ'נט, מי שהיה שותפו ליצירה ולחיים ארוכים בארון.

במאי

ההימור שלנו: גיירמו דל טורו ("צורת המים")

למה? גרטה גרוויג (“ליידי בירד") היא בסך הכל האישה החמישית שזוכה במועמדות על בימוי, וג'ורדן פיל (“תברח") רושם הישג זהה כבמאי שחור. לצדם מועמדים הקולנוענים הנערצים כריסטופר נולן (“דנקרק") ופול תומס אנדרסון ("חוטים נסתרים"), אבל הפרס רשום השנה על שמו של גיירמו דל טורו, שיצטרף לחבריו המקסיקנים אלפונסו קוארון ואלחנדרו גונזלס אינייריטו, שזכו לפניו.

צילום

ההימור שלנו: רוג'ר דיקינס ("בלייד ראנר 2049")

למה? התקדים ההיסטורי הבולט ביותר נרשם בקטגוריה זו, עם מועמדות ראשונה לצלמת – רייצ'ל מוריסון על "פרחים בבוץ". חבל שיופיו של הסרט האפי של נטפליקס לא נחשף על המסך הגדול. לכן המועמדים היותר חזקים הם דן לאוסטן על “צורת המים", הויט ואן הויטמה על “דנקרק" ורוג'ר דיקינס על “בלייד ראנר 2049". לדיקינס יש 14 מועמדויות ואף לא זכייה אחת, ומשום שהדבר הכי זכור ב"בלייד ראנר 2049" הוא חזותו המרהיבה, נראה שזו תהיה השנה שלו.

סרט

ההימור שלנו: “שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"

למה? בתחילת המירוץ “שלושה שלטים" נראה כמוביל – זעמה הבוער של הגיבורה מתחבר היטב לרוח הזמן – אבל אז החלו לעלות טענות שהסרט סולח בקלות יתרה לשוטר הגזען. באקלאש דומה מנע את האוסקר מ"לה לה לנד". נוסף לכך, יוצר הסרט מרטין מקדונה לא מועמד בקטגוריית הבימוי. אבל חוסר מועמדות לבן אפלק לא מנע מ"ארגו" לזכות ב־2012 , והפיצול בין פרסי הבמאי והסרט נמשך גם בשנים הבאות. רוב המומחים האמריקאים מהמרים ש“צורת המים" יזכה, אבל אני אשאר עם התחושה המקורית שלי.

סרט בשפה זרה

ההימור שלנו: “אישה פנטסטית"

למה? לקטגוריה הזו התקבצו השנה זוכי הפרסים בפסטיבלי ברלין ("אישה פנטסטית", "על גוף ונפש"), ונציה ("העלבון") וקאן ("אהבה חסרה", "הריבוע"), והיא נראית פתוחה לגמרי. "אישה פנטסטית" מצ'ילה יצא למסכים בארצות הברית בתחילת פברואר לקול תרועת המבקרים ("פוקסטרוט" קיבל ביקורות לא פחות טובות, אבל התזמון שלו היה פחות מוצלח). זאת הפעם הראשונה שסרט על טרנסית בגילומה של טרנסית מתקרב לאוסקר, אבל מעבר לליהוק הוא הכי פחות מאתגר מבין המתחרים. זו דרמה אנושית, עדינה ונוגעת ללב, ואני מאמינה שהיא תסחף את חברי האקדמיה.

פסקול

ההימור שלנו: "צורת המים"

למה? יש לי תאוריה שבפרס הפסקול יזכה הסרט המרגש ביותר, כי למוזיקה יש תרומה מהותית לתגובה הרגשית שלנו לסרט. התאוריה הזאת נסדקה קלות בשנים האחרונות, אבל נראה שהיא תשוב להוכיח את עצמה עם זכייה (שנייה) של אלכסנדר דספלה על המוזיקה המתוקה שהלחין ל"צורת המים". את האוסקר האישי שלי אני נותנת לג'וני גרינווד על הפסקול המיוחד שמציף את "חוטים נסתרים".