מופע הבשרים של איאד: אמריקה נחתה בכפר קאסם. כדאי גם לכם

איאד (במרכז). צילום: ספי קרופסקי
איאד (במרכז). צילום: ספי קרופסקי

הגרסה המקומית ל"סולט בי" פועלת ביישוב הערבי צמוד לאטליז "הגליל העליון", רק שבמקום מלח תמצאו פה להבות וחיתוכים מהירים וכוכב טיק טוק בהתהוות. אה, והכי חשוב: את הבשרים המעושנים הכי טובים בארץ

7 באוקטובר 2021

המקום הכי טוב לאכול בו בשרים מעושנים בארץ נמצא בתוך מבנה חצי ארעי צמוד לחצר אחורית ולאטליז בכפר קאסם. זו לא בדיוק מסעדה. גם לא דוכן אוכל. יותר כמו מופע תאוות בשרים שלשמחתנו גם אנחנו הוזמנו להיות בו חלק. מי שניצב מאחורי המופע הקרניבורי (עוד על זה בהמשך) הוא אחד, איאד אבו אלחסן, שף איאד בשבילכם.

את מלאכת עישון הבשרים הוא למד בארה"ב, את מלאכת הטיק טוק הוא ככל הנראה כבר למד כאן. לאחר שהוציא את מופע הבשרים המעושנים שלו לדרך, צמוד לאטליז "הגליל העליון" (כי משם מגיעים הבשרים), הפך במהירות לכוכב ברשת החברתית הפופולרית. גם סרטונים ביוטיוב יש. כשמגיעים לזירת ההתרחשות מבינים למה. יש הרבה מה לראות, אבל חשוב מכך – לטעום. סליחה – לבלוס ולזלול ולטרוף בשניות.

התופעה החלה לפני כמה שנים טובות. לך תנסה להבין בדיוק כמה. בתחילה השמועה עברה דרך חברים ובפורומים של קולינריה וקרניבוריה. נכתבו גם כמה כתבות ופוסטים בבלוג, אבל רובם הציבו את האטליז במוקד, או אף יותר גרוע – ניגשו לעניין מתוך נקודת מבט אנתרופלוגית, תרבותית, גבוהה כזו, במקום להתרכז בבשר של איאד שהוא מסוג טעים. מתעקשים ממש על רובד מסוים של תרבות? סבבה, מדובר בתרבות אוכל אמריקאית.

חותכים ומחלקים. אטליז הגליל העליון. צילום: ספי קרופסקי
חותכים ומחלקים. אטליז הגליל העליון. צילום: ספי קרופסקי

מבחינת כל מה שמסביב, מדובר במופע של פירוטכניקה ושל אותות ומופתים. איאד וצוותו, כולם לבושים בשחור כשכובע מסוגנן לראשם, משחקים באש ובסכינים, חותכים ומקצצים ומסדרים ומחלקים טעימות ישירות לפיותיהם של הצופים הנלהבים. רוצים לקרוא לאיאד סולט בי הישראלי? לכו על זה, שיהיה. רק תחליפו את המלח באש.

מבחינת כל מה שנוגע לאוכל, כלומר לאקט של רכישתו ואכילתו, הפורמט פה דווקא חסר גינונים או קשקושים מיותרים וטוב שכך. הסבר קצר, כדי שלא תדרשו לשאול כמו הטירון שהייתי: עוברים ורואים מה יש כרגע במצאי, מסבירים עם תנועות ידיים (כמובן) כמה אתם רוצים וממה, ובתוך האטליז הצמוד שוקלים את השלל ולפי זה משלמים. במקרר הסמוך בתוך האטליז ישנם גם סלטים לאלה שמתעקשים, והתברר לי בשלב מאוחר יותר שיש גם פיתות. למה שנרצה פיתות? מה הן משרתות בשלב זה?

בחרנו לצאת עם השלל לרחבה שנמצאת מחוץ למקום. אפשר גם לאכול בפנים אבל האוויר היה יותר מזמין והקורונה באופן כללי קצת פחות. בשר האסאדו שהזמנו היה כל מה שחלמנו עליו. סליחה, הרבה יותר מזה: חוטים שומניים של בשר עשיר בטעמים עמוקים שיצא מהמעשנות לאחר שעות רבות. לא בדקתי מה היה המשקל, אבל אני מנחש שבין 600 ל-700 גרם. לצדו קנינו גם חמוצים וסלט קולסלאו. לא היה צורך ביותר מזה. התענוג עלה לנו 70 שקל, ואם אתם עדיין קוראים כאן זו בעיה שלכם.

סוף היום באטליז הגליל העליון. צילום: ספי קרופסקי
סוף היום באטליז הגליל העליון. צילום: ספי קרופסקי

להבנתי באחרונה עברו איאד וצוותו לעבוד גם במהלך השבוע, ולא רק בסופי השבוע כפי שהיה נהוג עד כה. זו בשורה משמחת כי המחשבה שאפשר ליהנות מהמקום הזה רק בסופי שבוע מעט מבאסת. כמובן שבדרך קניתי בשר יוקרתי באטליז הסמוך. בבית גיליתי שהוא מעוטר בזהב, זהב אכיל, שלא מוסיף לו כלום. אצל איאד יש פירוטכניקה וזהב ואותות ומופתים. אפשר לאהוב את זה ואפשר שלא, אבל זה לא ממש משנה שטעים שם. לשם כך התכנסנו, בגלל זה גם נשוב.
כפר קאסם. אין כתובת מדויקת. באמת. מס': 03-6348181. מצ"ב מפה: