איך היה? היה הצגה: היכונו לבואו של האימרסיב דיינינג

אריאל לייזגולד כמיסטר פנטסטיק (צילום: חיים יוסף)
אריאל לייזגולד כמיסטר פנטסטיק (צילום: חיים יוסף)

אריאל לייזגולד, הברמן מס' 1 בארץ, כבר הבין שלמרות שבעולם האירוח אוכל ושתייה הם העיקר, אם הוא רוצה חוויה בלתי נשכחת - הוא צריך לגבות אותם עם תשתית שלמה. וכאן נכנס לתמונה עולם האימרסיב דיינינג, שמביא לארוחות ערב השפעות מעולם התיאטרון

"בתחום האירוח יש הרבה אלמנטים, אבל רק אחד מהם הוא הכי הכי חשוב. הבעיה היא שאנחנו לא יודעים מהו" – כך, לרוב, אני פותח את ההרצאה שלי אודות עולם האירוח. כמו סוקרטס, אני יודע שאינני יודע, לכן אני נדרש בכל עת לדייק בכל פרט. בר קוקטיילים שכונתי יעניק חוויה שונה לגמרי מזו של מסעדת שף, ועדיין, כדי להעניק חווית אירוח טובה שתיהן נדרשת לאותה דקדקנות בפרטים, החל במנה העיקרית, בשירות, בטמפרטורת המשקה שמגיע לשולחן, וכלה במפית.

הדרינק הוא לא אותו דרינק

העניין הופך מורכב יותר שכן אנשים שונים מבקשים חוויות שונות, וגם אלה שבטוחים שמצאו את המקום בו הם מרגישים "בית", מעוניינים מדי פעם לשבור שגרה עם חוויה שונה. זאת אחת הסיבות שקבוצות חזקות בתחום האירוח מנסות לגוון את פרוטפוליו המקומות שהן מפעילות: בר שכונתי לצד ביסטרו מקומי, מסעדת שף לצד רשת המבורגרים מושקעים. אנחנו תמיד רוצים להיות מוכנים: גם עבור האדם שמבקש לשבת לשעה לבירה עם חבר, וגם לזוג שרוצה לחגוג ערב מיוחד שיותיר זיכרון מתמשך. בשני המקרים נוצרת חוויה. בשניהם מוטל עלינו, המארחים, להפוך אותה למוצלחת ככל האפשר.

>> טרנד הארוחות האימרסיביות מגיע לתל אביב. זמן טוב לברר מה זה
>> ואלו הם המקומות האהובים בעיר על אריאל לייזגולד

ככל שנכנסים עמוק יותר למחילת הארנב שהיא עולם האירוח, אנחנו מגלים שהאוכל והשתייה הם אמנם העיקר, אך הם זקוקים למערך תמיכה רחב כדי לייצר חוויה. עולם המסעדות והברים הפך זה מכבר לחלק אינטגרלי ומשמעותי מתרבות הפנאי, וממש כפי שאנשים הולכים למופע מחול, לקולנוע או לתיאטרון, כדי להתנתק מהשגרה, להישאב לעולם פנטסטי למספר שעות, לחוות את היפה והנשגב (שלא במקרה אנחנו אומרים: "היה הצגה"), כך גם מצופה מאתנו לספק, לאלה שמעוניינים בכך, סיפור רחב יותר וחוויה הוליסטית יותר.

יהיה הצגה. הפסטיבל הקולינרי של בלוודיר (צילום: חיים יוסף)
יהיה הצגה. הפסטיבל הקולינרי של בלוודיר (צילום: חיים יוסף)

המסך עולה

בשני העשורים האחרונים התפתח בעולם "הגל האימרסיבי" (Immersive – סוחף), שעניינו ביצירת חוויה מרובת רבדים הגורמת לתחושת השרייה טוטאלית של המשתמש, עד שהוא מרגיש כחלק בלתי נפרד ממנה. הדוגמה המוכרת ביותר היא הפקת התיאטרון המפורסמת "סליפ נו מור", שעלתה בלונדון בשנת 2003 ומהווה עד היום דוגמא ומופת ליצירת החוויה האימרסיבית. ההצגה מבוססת על "מקבת" של שייקספיר אבל שואבת השראה גם מסרטי נואר שונים, בעיקר של אלפרד היצ'קוק. המופע מזמין את הצופים למלון ישן ששופץ לאחרונה, והצופים מוזמנים להסתובב בחופשיות ברחבי המלון כשהם נפגשים בשלל דמויות ובסצנות מרהיבות אשר ביחד, מייצרות בסופו של דבר את הסיפור והחוויה הכללית.

רגע, אז מה זה סעודה אימרסיבית (או "אימרסיב-דיינינג")? מדובר בשילוב בין חווית האירוח במסעדה או בבר לבין תפאורה והתרחשות הלקוחות מעולם התיאטרון האימרסיבי. ישנן חוויות אימרסיב דיינינג פשוטות – ארוחה המתרחשת בחדר אחד בעל תפאורה מיוחדת, וישנן חוויות מורכבות יותר הכוללות אלמנטים רבים ומגוונים כמו ריקוד, אנימציה, סאונד, תפאורה, שירה, משחק, וחוויות אינטראקטיביות. הטכניקה והסביבה עשויות להשתנות מחוויה לחוויה, אך בכולן אין הפרדה בין האורח כסועד לבין חלל ההצגה. במקרים מסוימים, אורחים גם מוזמנים לחוות חוויות מחוץ לאזור ה"סעודה", בחללים שונים ולעיתים סודיים.

מוכנים למשתה של מר פנטסטיק? (צילום: חיים יוסף)
מוכנים למשתה של מר פנטסטיק? (צילום: חיים יוסף)

מאז פתיחתו של "פנטסטיק", קצת לפני הקורונה, אנחנו מבקשים לייצר חוויות עמוקות, מלאות רבדים והומור, שמתכתבות עם האוכל, השתיה והתפאורה. מהרגע הראשון הצהרנו על חשיבות החוויה הכללית שהאורח חווה, בלי להתפשר על איכות המוצר מהבר או המטבח. המקום, שעוצב בהשראת עולם הספרות הקלאסית כולל מספר חללים שונים, שכל אחד מהם עוצב במטרה לעורר אמוציות שונות. חלל הספרייה הקלאסי בהשראת הרומנים הגדולים של המאה ה-19, חלל הבולרום בסגנון הבארוק, קברט, שייקספיר ומולייר, הגינה ששואבת השראה מאגדות ומסיפורי עם, וכן עוד חללים קטנים, שונים וסודיים שגם בהם נחבאים סיפורים. בימים אלה אנחנו עובדים על יצירת חוויה אימרסיבית חד פעמית: המשתה של מר פנטסטיק – מופע שמעלה "מר פנטסטיק", הדמות הדמיונית מאחורי המקום. אחרי שנים בהן לא נראה בציבור, הוא עורך משתה חגיגי, משונה ומסתורי. ברי המזל שירכשו כרטיס לאירוע הייחודי, יוכלו להנות מסעודה דקדנטית, משקאות מטורפים, מופעים מרהיבים ומפגשים מסתוריים עם שלל הדמויות המשונות, המקיפות את מר פנטסטיק. המוזמנים יוכלו לחקור פינות נסתרות, לגלות סודות נשכחים ולחוות אוסף של רגעים מסקרנים, מיוחדים וטעימים, כחלק מאירוע תיאטרון אימרסיבי וקולינרי.

"Where Is Mr. Fantastic?", העולה במסגרת "פסטיבל ההרפתקאות הקולינריות של בלוודיר", יערך פעמיים, ב-12.9 וב-13.9, בשעות הערב. מלון פורט אנד בלו, צידון 1. כרטיסים לרכישה כאן