ההפיכה כבר כאן: המשטרה נותנת אור ירוק לאלימות אנטי-להט"בית

בואו, צועדות. צעדת הלהט"ב לקראת ההפגנה בקפלן, 15.4.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
בואו, צועדות. צעדת הלהט"ב לקראת ההפגנה בקפלן, 15.4.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

במהלך חודש מרץ זינקו הדיווחים על אלימות נגד להט"בים ב-400 אחוז לעומת החודש הקודם, המשטרה אדישה למקרי אלימות להט"בופובית, והממשלה עם ערוץ התעמולה שלה לא מפסיקים להסית נגד להט"ב כאג'נדה. אנחנו לא צריכים לקרוא דו"חות כדי להבין שהמצב הורע. אנחנו מרגישים את זה ברחוב // טור דעה

"תחזרו לגרמניה, לא סובל גייז" – זו האלימות המילולית אליה קמו אתמול בבוקר (שני) זוג הומואים בדירתם ברחוב צ'לנוב בתל אביב. עודד, אחד מבני הזוג, מספר שהתקרית החלה זמן קצר לפני שהשניים יצאו לעבודתם. בהמשך האלימות החריפה כאשר התוקף שלח ידו אל המרפסת של הזוג ופירק תריס. הזוג הגיש תלונה למשטרה והשכן נעצר, אך הביקורת על אוזלת היד של המשטרה מול הלהט"בופוביה מתעצמת, כשבתחילת השבוע פורסם כי חקירת יידוי האבנים על דירה עם דגל גאווה נסגרה על אף שהמשתתפים תועדו במספר צילומים. כזכור, בתחילת החודש מספר פעילי ימין יידו אבנים לעבר דירה בשדרות יהודית שבחלונה נתלה דגל גאווה, אותו גם ניסו הפעילים לתלוש. החקירה נסגרה בתוך עשרה ימים בלבד בשל "קושי לזהות את החשודים" לטענת המשטרה. 

המקרים הללו מצטרפים לשורה של מקרים מטרידים שהלכו והתגברו מאז הקמת הממשלה הנוכחית וביתר שאת בשבועות האחרונים. מקרה חמור נוסף אירע בתחילת החודש כאשר כתובות "כהנא חי" רוססו על קיר וחלון תצוגה של המרכז הגאה ברחוב אלוף אלברט מנדלר בשרונה בתל אביב. בחודש מרץ האחרון נרשמה עלייה של 400 אחוז במקרי האלימות נגד להט"ב במרחב הציבורי במרכז הדיווח באגודה למען הלהט"ב בהשוואה לחודש שלפניו. עדויות על סירוב להשכרת דירות להומואים בתל אביב ואפליה בקבלת שירות בבתי עסק הולכות ונערמות גם הן מאז הפרסומים של תיקון חוק האפליה שנכנס להסכמים הקואליציוניים.

המציאות הזו נכתבה עוד ביום בו הוכרזו הבחירות האחרונות והחלה להתממש עם היוודע התוצאות. בעוד במהלך הקמפיינים מפלגות הימין השתדלו להתבטא באופן מתון בנושא הלהט"בי או לכל הפחות להימנע ממנו, בשבוע שאחרי הבחירות הקהילה כבר הפכה לשק החבטות הראשי. חברי קואליציה רבים הביעו תמיכה בתיקון חוק האפליה וסירוב שירות ואף טיפול רפואי ללהט"בים. בראיון לנריה קראוס בערוץ 13 חברת הכנסת אורית סטרוק דווקא הבטיחה שהממשלה תדאג ללהט"בים ותסייע להם לקבל את "הטיפולים שהם צריכים" – כשהכוונה כמובן הייתה לטיפולי המרה.

רק לפני פחות מארבע שנים, בשלהי 2019, כאשר שר החינוך לשעבר הרב רפי פרץ טען כי "אפשר לבצע טיפולי המרה" בהומואים ולסביות, התעוררה סערה ציבורית ופרץ ספג גינויים משלל חברי הקואליציה עד שהסתייג מדבריו. כיום, התבטאויות הומופוביות של חברי קואליציה הפכו לעניין שבשגרה. מרבית ממשלות ישראל לאורך העשורים האחרונים לא היו תומכות נלהבות של הקהילה, בלשון המעטה, ונמנעו מלעסוק בנושא עד כמה שניתן. לעומתן, הממשלה הנוכחית היא הראשונה שהפכה את הלהט"בופוביה לאחת מהאג'נדות העיקריות שלה ונלחמת בקהילה באופן אקטיבי.

האיום על הרשות השופטת גם הוא אנטי-להט"בי מיסודו, מאחר ולאורך ההיסטוריה בג"ץ היה זה ששמר על הקהילה הגאה והעניק לה את מרבית הזכויות שיש לה כיום. בראיון לדנה ויס הודה שר התקשורת קרעי כי המהפכה המשפטית תיתן את המילה האחרונה בנושאי חקיקה לקואליציה. הוא טען כי "קהילת הלהט״ב צריכה לסמוך על נבחרי ציבור" בכל הנוגע לזכויותיהם, ובאותה נשימה גם טען כי הוא חושב שמצעדי גאווה אינם צריכים לצעוד במדינת ישראל.

לא ידוע אם ההפיכה המשפטית אכן תבוצע ואילו חוקים הומופובים יעברו, אך הנזק כבר נעשה. הממשלה הצליחה להפוך הומופוביה לעמדה לגיטימית שניתן לנופף בה ללא בושה. מושגים כמו "טרור להט"בי" נזרקים לאוויר כעניין של מה בכך וערוץ 14 המקושר האינפוזיה לממשלה מנחיל ביטויים כמו "להט"ביסטן" ומסית באופן שיטתי כנגד להט"בים באמצעות פייק ניוז ותחקירים מפוקפקים.

בתחילת החודש הוציאו מספר חברי אופוזיציה, ביניהם הח"כים יוראי להב הרצנו, מירב כהן, נעמה לזימי ואפרת רייטן, פנייה ליו"ר הוועדה לביטחון לאומי על מנת לכנס דיון דחוף בנושא האלימות נגד להט"בים. אתמול הוציאה גם האגודה למען הלהט״ב פנייה דחופה למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי נוכח העלייה המדאיגה במקרי הלהט"בופוביה וסגירת התיק נגד מיידי האבנים. כצעד נוסף במאבק הכריזה האגודה על הפגנה אשר תתרחש מחר (רביעי) בשעה 19:00 מול תחנת המשטרה בסלמה. "לא נסבול סיטואציה בה אנחנו  לא בטוחים ובטוחות בתוך המדינה שלנו", כך נמסר. "לא נאפשר מצב בו המשטרה מיישרת קו עם הממשלה הלהט"בופובית בתולדות המדינה ומאמצת את רוח המפקד. דורשים ביטחון מלא ברחובות לכל אחד ואחת מאיתנו. דורשות מהמשטרה לפעול מול כל תקיפה להט"בופובית ולא להפקיר את דמנו".

כעת גם המשטרה מעבירה מסר בעייתי, כשהיא נוהגת באדישות, משיכת כתף וגרירת רגליים כלפי האלימות המחריפה. כל אלו גרמו להומופוביה להרים את ראשה בקרב חלקים נרחבים בציבור והפכו להט"ביות ולהט"בים למטרה. חברות וחברי הקהילה לא צריכים לשמוע חדשות ולקרוא דו"חות כדי לדעת שהמצב הורע. מרביתנו כבר חשים את העוינות הגוברת במרחב הציבורי.