ביי ביי אלנבי: חסימת הרחוב הראשי לארבע שנים מתחילה הערב

הרכבת הקלה חוצה את צומת אלנבי-רוטשילד (הדמייה באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
הרכבת הקלה חוצה את צומת אלנבי-רוטשילד (הדמייה באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

עבודות הקו הסגול ברחוב אלנבי יוצאות לדרך מחר (שישי), והחל מהערב בשעה 20:00 יהיה הרחוב המפויח חסום חלקית עד 2027 לפחות, אז יגיח מהשיפוצים כמדרחוב מחודש ונעים. שינויים דרמטיים צפויים בקווי התחבורה הציבורית, המפה מחכה לכם פה בפנים

10 באוגוסט 2023

אוי אלנבי, אלנבי. איזה רחוב מוזר ומפויח אתה. במשך עשורים הוזנח והידרדר מה שהיה פעם רחובה הראשי של תל אביב, עד שהפך למקבץ מקרי של חנויות מרופטות, בתי אוכל מגניבים ובזארים עממיים. למדנו לאהוב אותו כמו שהוא, על פקקי התנועה, הצפיפות האנושית והאוטובוסים המזהמים בהמוניהם, אבל הערב (חמישי 20:00), כפי שדיווחנו לפני יותר מחודש, כל זה ייגמר: רחוב אלנבי ייסגר לתנועת כלי רכב בין מונטיפיורי לקינג ג'ורג', מקטע ראשון מתוך שלושה שצפויים להיחסם בשלבים במסגרת עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה לתקופה של ארבע שנים לכל הפחות.

בהצלחה לכולנו. מפת קווי האוטובוס החדשה של אזור אלנבי (מיפוי: נת"ע)
בהצלחה לכולנו. מפת קווי האוטובוס החדשה של אזור אלנבי (מיפוי: נת"ע)

>> מי בכלל אוהב את רחוב אלנבי? ובכן, רות אלבז למשל
>> רחוב אלנבי חוגג 100: מה עבר עליו לאורך השנים? (ארכיון)

​סגירתו של רחוב אלנבי צפויה לייצר כאוס לא קטן בתחבורה הציבורית עקב היותו ציר מרכזי מאוד לתנועת אוטובוסים, והשינויים יורגשו לא רק באזור אלנבי וסביבתו אלא בגוש דן כולו ואף באזור השרון. משרד התחבורה ונת"ע, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, הקימו אתר המרכז את כל השינויים בקווי האוטובוס שעברו במקטע הסגור של אלנבי עד כה, כמו גם חוברת מפורטת להורדה על כל השינויים בכל הקווים.

כזכור, חלק מקווי האוטובוס של אלנבי היו אמורים לעבור אל רחוב יהודה הלוי, אך מאבק של תושבי האזור הוביל לשינוי התוכניות בעירייה ולהעברת אותם קווים אל שדרות רוטשילד, מה שהוביל לעיכוב של שנה בעבודות הקו הסגול ברחוב שהיו אמורות להתחיל בספטמבר שעבר.

עבודות התשתית על הקו הסגול החלו עוד ב-2018 והקו אמור להיפתח לציבור ב-2026, כשלטענת נת"ע ועיריית ת"א-יפו העיכובים בעבודות באלנבי אינם צפויים להאריך את מסגרת הזמן של הפרויקט, אך לאור העיכובים האינסופיים בפתיחת הקו האדום אפשר להטיל ספק מסוים לגבי מועד הפתיחה המשוער. עם סיום העבודות צפוי רחוב אלנבי לקבל שדרוג משמעותי לרחוב ייעודי לרכבת קלה ושבילי אופניים, לצד מדרכות להולכות ולהולכי רגל, ויהפוך למרכז תיירותי ומסחרי שיספק מרחב ציבורי ירוק יותר, מעוצב יותר וידידותי לסביבה.

פעם היה לו קלאס. רחוב אלנבי בשנות ה-40 (צילום: לע"מ)
פעם היה לו קלאס. רחוב אלנבי בשנות ה-40 (צילום: לע"מ)

הקו הסגול יחבר את מרכז תל אביב אל הרשויות המקומיות שממזרח לה, כולל רמת גן וגבעתיים, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד-מונסון, תוך שהוא משתרע על פני 27 קילומטרים ו-46 תחנות (מהן 19 בתל אביב). הקו יצטלב עם הקו הירוק בתחנות הר ציון וארלוזורוב מערב, וייפגש עם הקו האדום בתחנות אלנבי וארלוזורוב בתל אביב-יפו. בנוסף, מתוכנן חיבור של הקו הסגול עם רכבת ישראל בתחנות סבידור מרכז וההגנה, כמו גם עם התחנה המרכזית ומסוף האוטובוסים ארלוזורוב בתל אביב-יפו, וכן עם מסוף האוטובוסים במחלף אלוף שדה ברמת גן, מה שהופך אותו לציר משמעותי ברשת התחבורה הציבורית העתידית של גוש דן. נחזיק אצבעות.​