ביקורת

אל תפספסו: אדוני הוא סרט קאמרי, אינטימי ואלגנטי

הסרט ההודי, על גבר שמתאהב במשרתת שלו, מאופק ומדויק להפליא, אבל גם מלא חיים וערגה הולכת וגדלה, שלוכדת גם את הצופים עד לאקורד הסיום המושלם

מתוך "אדוני"
מתוך "אדוני"
23 במאי 2019

עולם ומלואו מתקפל לתוך השם של הסרט ההודי הנפלא הזה. הנרטיב הבסיסי מזכיר דרמות תקופתיות מתוצרת אנגליה על בן אצולה שמתאהב במשרתת, רק שהסרט מתרחש במומביי של היום. עם זאת, עם היותו רומנטי מאוד הוא חסר אשליות ונטול אקזוטיקה. בניגוד למה שנכתב בחלק מהביקורות האוהדות שקיבל הסרט בפסטיבל קאן, זהו לא סיפור סינדרלה.

בת הכפר ראטנה, אלמנה מגיל 19 ולכן סחורה פגומה במונחים מקומיים, עובדת במומביי כמשרתת בדירתו של אשווין, בן למשפחה עשירה של קבלני בניין. משפחתו של אשווין לוחצת עליו להשתדך, אחרי שביטל במחי יד את נישואיו המתוכננים. דירתו היוקרתית נמצאת בגורד שחקים מפואר, וראטנה מתגוררת בחדר קטנטן הסמוך למטבח, שנבנה במיוחד לצרכי שיכון משרתים. היא נמצאת שם כל הזמן, מוכנה לכל בקשה, ורק בין שתיים לארבע היא מקבלת אישור מאדונה ללכת ללמוד תפירה, כי יש לה חלום להיות מעצבת אופנה.

מערכת היחסים בינה לבין האדון יפה התואר, שחזר מניו יורק להשתלב בעסק המשפחתי, ברורה וממוסדת: היא מבוססת על הכרה הדדית במבנה המעמדי עתיק היומין. אשווין מכבד אותה על פי הכללים, אינו נכנס לחדרה ואינו חש שלא בנוח כשהיא מגישה לו את הטלפון שנמצא בהישג ידו. לוקח זמן בטרם הוא מתחיל להבחין בראטנה כאישה אמיצה, רגישה ונבונה, ונעשה מוטרד מכך שהיא שבה ופונה אליו כ"אדוני". החברה הגבוהה והאופנתית במומביי אמנם חוגגת במועדוני לילה מודרניים, וגברי העיר המתפרפרים מוכנים שנשותיהם ימשיכו ללמוד אחרי החתונה, אבל להתאהב במשרתת זה בלתי־קביל, גם עבור המשרתת.

זהו סרטה העלילתי הראשון של התסריטאית המנוסה רוהנה גרה, שלפני כן יצרה סרט תיעודי על הודים עירוניים אמידים ומשכילים שעדיין בוחרים להינשא באמצעות שידוך. הפעם גרה כתבה וביימה סרט קאמרי ואינטימי, שנפרש מנקודת מבטה של ראטנה ומתרחש ברובו בין כותלי הדירה – מרחב אלגנטי אך מלא מחסומים, שמפריד אך גם מחבר בין הגיבורים. הסרט מאופק ומדויק להפליא, אבל גם מלא חיים וערגה הולכת וגדלה, שלוכדת גם את הצופים עד לאקורד הסיום המושלם. הדמויות אינן משתנות, אלא נחשפות בפנינו בהדרגה במלוא מורכבותן. טילוטמה שומה נהדרת בתפקיד בת הכפר המודעת לערך עצמה במסגרת החברתית החונקת, שאת כלליה היא ממלאת ללא תלונה. ויבק גומבר מעניין קצת פחות, אך סימפטי ואטרקטיבי בדמות הבחור שרוצה להפוך לאביר מהסרטים, אך המציאות המורכבת אינה מאפשרת לו לעשות זאת. כך מצליח "אדוני" לספק גם את הריגושים שאנחנו מחפשים בדרמה רומנטית, וגם להציג תמונה מורכבת וחדת אבחנה של דיכוי חברתי. אל תפספסו אותו.

סרט על: גבר עשיר במומביי מתאהב במשרתת שלו

ללכת? כן. דרמה רומנטית מקסימה, משולבת בניתוח חד אבחנה של חברה מעמדית

ציון: 4.5 כוכבים

-> "Sir". בימוי: רוהנה גרה. עם טילוטמה שומה, ויבק גומבר. הודו 2018, 99 דק'