טור דעה

הפרת אמונים: אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' והסכין בגב של תל אביב

כיצד יצביעו בסוגיות עירוניות? אסף זמיר ומיקי חיימוביץ' (צילום: איליה מלניקוב)
כיצד יצביעו בסוגיות עירוניות? אסף זמיר ומיקי חיימוביץ' (צילום: איליה מלניקוב)

אסף זמיר ומיקי חיימוביץ' קיבלו את המנדט שלהם מהבוחר התל אביבי. הבוחר הזה לא יסלח להם על תמיכתם בהסכם הכניעה לנתניהו. עדיין לא מאוחר להתחרט

7 באפריל 2020

אם אתם תל אביבים, אם הצבעתן בבחירות האחרונות ואם בשבועות האחרונים אתם חשים תעוקה קלה בחזה ומיחושים משונים בשכמות, אני שמח לספק הסבר לתופעה המסתורית: ככה זה מרגיש כשנעוצה לכם סכין בגב.

כ-71 אחוז מתושבי העיר הצביעו לגוש "רק-לא-ביבי" ותרמו כ-180 אלף קולות שהם כחמישה-שישה מנדטים, כ-130 אלף מצביעים מתוכם הלכו עם מפלגת כחול לבן. חצי עיר הצביעה למפלגת הגנרלים האמיצים שבאו לבלום בגופם את השחיתות המשתוללת של נתניהו ואת ניסיונות הפיגוע שלו בדמוקרטיה. תל אביב נתנה להם את כל הכוח לבצע מהפך בהנהגת המדינה. הם פשוט החליטו לא לקחת.

ברגע כתיבת שורות אלה עוד לא ברור אם אכן יושג הסכם הכניעה המביש של גנץ ואשכנזי לנתניהו, אבל מצביעי השמאל התל אביבי יכולים לבוא בטענות גם ואולי בעיקר אל עצמם כשנתנו בתמימות מעט פאתטית את אמונם ותקוותם במצביאים שהובילו את "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן". הסכין כבר הייתה להם ביד, זה אנחנו שסובבנו אליהם את הגב והסתערנו בכל הכוח לאחור.

הפרת האמונים של כחול לבן כלפי מצביעיה, הוויתור הביזארי על המנדט שהוענק לה, היא מכה שתל אביב החופשית והלוחמת תתקשה להתאושש ממנה. מי שבחרו בה גם בגלל זמיר וחיימוביץ' חשים ודאי את הדקירה בגבם עמוק וכואב יותר

שוחחתי עם המוני מצביעי כחול לבן בעיר לאורך שנה וחצי של שלושה סבבי בחירות. הם היו שמאלנים תל אביבים משכנעים ומשוכנעים. אחד מכל שניים דיבר על אסף זמיר. אחת מכל שלוש דיברה על מיקי חיימוביץ'. זאת הייתה תעודת הביטוח העירונית שלהם כשניסו להסביר כיצד הם נותנים את קולם ליועז הנדל וצבי האוזר (תל אביבי גם הוא, אגב). עם זמיר וחיימוביץ', הסבירו לי, אפשר להיות בטוחים שהאינטרס התל אביבי – חופש, שיוויון, תרבות, סביבה וניקיון כפיים – מיוצג היטב. הם משלנו. הם גיבורים מקומיים. היא אבירת הסביבה והטבעונות, הוא כמעט ראש העיר, ישבנו איתם באותם בתי קפה ושתינו באותם ברים. אנשים טובים. אפשר לסמוך עליהם.

הפרת האמונים של כחול לבן כלפי מצביעיה, הוויתור הביזארי על המנדט שהוענק לה, היא מכה שתל אביב החופשית והלוחמת תתקשה להתאושש ממנה. מי שבחרו בה גם בגלל זמיר וחיימוביץ' חשים ודאי את הדקירה בגבם עמוק וכואב יותר. בלתי נתפס ששניהם לא השמיעו אפילו קול מחאה רפה בשם בוחריהם, כשהתברר שגנץ ואשכנזי החליטו להכשיר את מסע המילוט של נתניהו ממשפטו. זמיר וחיימוביץ' יודעים היטב ובוודאות שאף אחד מתומכיהם לא עשה זאת כדי שיסיימו כאצבע בקואליציית החסינות של הנאשם מבלפור. הם שמעו מצוין מה אמרו להם הבוחרים שפגשו ברחוב התל אביבי ובחוגי הבית בעיר לאורך קמפיין של שנה וחצי.

תל אביב לא נתנה לזמיר וחיימוביץ' את המנדט כדי שיצביעו במשמעת קואליציונית, למשל, נגד חוקים שנועדו למנוע מנאשם בפלילים להתמודד על ראשות הממשלה. שלא תהיה טעות: בממשלת ימין-חרדים הם ימצאו את עצמם עושים בדיוק את זה

אין ולא יכולים להיות כאן תירוצים. התרגילים שעושה נתניהו לגנץ במו"מ הקואליציוני בעודו מפרק אותו מכל כוחו הפוליטי, צריכים להספיק לאנשים אינטליגנטים כמו חיימוביץ' וזמיר כדי להבין בהקדם שהתפתלויות ה"אין ברירה" ו"האופציות האחרות גרועות יותר" שלהם הן עלבון לא רק לבוחריהם, אלא גם לאנשי הציבור שהם עצמם מבקשים להיות. אחרי מו"מ שעסק בביצור נתניהו ובסיפוח, גם הבולשיט של "ממשלת חירום" לא תופס.

תל אביב לא נתנה לזמיר וחיימוביץ' את המנדט כדי שיצביעו במשמעת קואליציונית, למשל, נגדחוקים שנועדו למנוע מנאשם בפלילים להתמודד על ראשות הממשלה או נגד תחב"צ בשבת. שלא תהיה טעות: בממשלת ימין-חרדים שבה סיעת כחול-לבן-העבודה היא פחות משליש הקואליציה, מהר מאוד הם ימצאו את עצמם עושים בדיוק את זה. תל אביב לא תסלח להם על זה. ובניגוד לגנץ ואשכנזי שכבר לא יזכו שוב באמון השמאל התל אביבי, לאסף זמיר ומיקי חיימוביץ' עדיין יש הרבה מה להרוויח אם יעשו רוורס ויסרבו להשתתף בקרקס השחיתות הזה. ואם אפשר לשלוף בדרך את הסכין מהגב שלנו זה יהיה ממש נחמד.