הד של החיים: סוף סוף היקום הזה של מארוול מתבגר יחד איתנו

אנחנו אלימים יותר, למה שהם לא יהיו? "אקו". צילום מתוך פוסטר הסדרה, באדיבות דיסני+
אנחנו אלימים יותר, למה שהם לא יהיו? "אקו". צילום מתוך פוסטר הסדרה, באדיבות דיסני+

"אקו" (שזמינה בדיסני+) היא הסדרה הבוגרת ביותר של מארוול, ולא רק בגלל שהיא אלימה ומדממת, אלא כי היא אנושית ומציגה סיטואציות מורכבות עבור כל הדמויות. כל הכבוד למארוול על שלקחה דמות די שולית, והפכה אותה לגיבורה הכי מעניינת ביקום. או לפחות ביקום הקולנועי של מארוול

11 בינואר 2024

אחת התלונות המרכזיות שיש לי על מארוול היא דירוג הגילאים נודע לשמצה של הסרטים. קווין פייגי, מפיק העל ומאסטרמיינד מאחורי ה-MCU, אמר בעבר שאין צורך בדירוג גיל גבוה יותר משלוש עשרה ומעלה – אבל בדיעבד, הוא טעה. לא רק כי זה גרם לחלק מהקרבות להיראות כמו אימון מחדר החזרות, ולא רק כי זה מנע מאיתנו לראות דם – אלא גם, ובעיקר, כי זה לא איפשר לפתח קווי עלילה בוגרים יותר, אתם יודעים, עם דמויות מורכבות. כישלונו של השלב החמישי של מארוול, זה ששם את המולטיוורס במרכז הבמה וגרם לכולם להתרחק מהפרנצ'ייז, ככל הנראה דחף את ראשיה לחשב מסלול מחדש, כי כרגע זה מרגיש שעלילת היקומים המקבלים בהפסקה עד הודעה חדשה, וטוב שכך. כי בינתיים מארוול מכינה את הקרקע לשלב השישי, שאמור להתחיל ב-2025, וסוף סוף מגיעה סדרה ראשונה בדירוג TV-MA – או אם תרצו, שמונה עשרה ומעלה. 

>> איזהו גיבור: נטפליקס יצרו סדרת פשע נהדרת עם בעיה אחת מרכזית

את אקו (אלקווה קוקס) כבר פגשנו בסדרה "הוקאיי", שהייתה ברובה די בינונית, למעט נקודת אור אחת: חזרתו של קינגפין, בגילומו של וינסנט ד'אונופריו, שהופיע לראשונה בשיתוף הפעולה המוזר והמוצלח של מארוול ונטפליקס, "דרדוויל", והיה אחד מהנבלים הכי מאיימים של מארוול. אקו, שהייתה בת טיפוחיו, למדה את האמת המרה עליו, והחליטה לנקום – כלומר, לירות לו בראש מטווח אפס ברגע בו היה הכי צריך אותה. הסדרה החדשה, "אקו" שזמינה בדיסני+, ממשיכה את הסיפור מ"הוקאיי", אבל גם מרחיבה את הסיפור של אקו עצמה. וזהו כבר סיפור שעובר דרך כמה דורות של שבט הילידים ממנו באה, ואף מראה לנו את המקורות הקדומים ביותר שלו. אחת הסיבות שלא התרגשתי לקראת הסדרה היא שאקו הייתה די משעממת ב"הוקאיי". הגיבורה החדשה קייט בישופ היתה תוספת מרעננת ל-MCU, וקינגפין היה נבל יותר מדי טוב, כך שהסיפור של אקו החרשת-אילמת הרגיש מיותר, ולא רלוונטי. עם זאת, הסדרה החדשה לא רק מצדיקה את עצם קיומה ב"הוקאיי", אלא גם את עצם קיומה של הסדרה ביקום הקולנועי של מארוול.

האנשים שמקיפים את מאיה לופז (זהותה האמיתית של אקו) הם השבט שלה, אותו נאלצה לעזוב בילדותה עקב חטאי אביה, אבל המסע שלה הוא כאמור מסע של נקמה בווילסון פיסק, שהוא קינגפין. סיפורי נקמה יכולים להיות חדגוניים ולא מפותחים מספיק, אבל לא הפעם – בין היתר בזכות ויתור על מגבלות הגיל, ובזכות האופן בו יוצרי הסדרה חושפים לאט-לאט גם את הסיפור האישי של אקו, וגם את הסיפור השבטי שלה. אחד הדברים הייחודיים הוא החירשות שלה (אה, ובנוסף גם אין לה רגל). במארוול, ולצד דרדוויל, היא הגיבורה השנייה עם מוגבלות פיזית בMCU, והמוגבלות הזאת היא חלק אינטגרלי בסיפור. כל הדמויות מסביבה יודעות את שפת הסימנים, וזה הופך להיות יותר מסתם דרך לתקשר עם אקו – שפת הסימנים ממש מצילה את הדמויות בסצינות מסוימות, ולמרות שזה קצת מאט את הקצב, זה הכרחי. בתור צופה שמתחבר יותר לדיאלוגים מאשר לוויזואליה (שגם היא, ללא ספק, חשובה), היה קצת קשה לעקוב אחר הדיאלוגים האילמים של הסדרה, אבל זה חלק מהעניין – הצופה צריך למצוא את הסבלנות לשבת ולקרוא קצת כתוביות, וזה משתלם, כי הדיאלוגים הכי מעניינים בסדרה הם האילמים, וסוף סוף יש קצת מורכבות לא רק בדמויות, אלא גם באופן בו הסיפור מסופר. 

בעוד הדיאלוגים האילמים והמורכבות של הדמויות הופכים את הסדרה לבוגרת יותר, יש גם את עניין האלימות. זאת כנראה הסדרה המדממת ביותר ביקום הקולנועי של מארוול – פציעות חמורות ויריות לראש זה לא משהו שרואים בקפטן אמריקה או בת'ור, אבל הגיע הזמן שגם היקום הקולנועי של מארוול יכוון לקהל בוגר יותר, ויציג אלימות ריאליסטית יותר. אין ספק שזו הצהרת כוונות, ואולי לא כל סרט של מארוול יהפוך לחגיגה של איברים מעופפים כמו ב"דדפול", אבל זה בהחלט מתבטא כהצהרה של קווין פייגי לקהל שהתבגר עם הסרטים שלו, כאילו אמר "היי, לא שכחנו אתכם".

והאמת? הגיע הזמן שהיקום הקולנועי של מארוול יתבגר. וזה לא שהם לא ניסו – ב"ת'ור: אהבה ורעם" יש לנו דמות מרכזית שמתמודדת עם מחלה סופנית ואת כריסטיאן בייל כנבל מפחיד ואפל, אבל כדי לייצר התבגרות אמיתית לא צריך שהכל יהפוך למפחיד ואפל, אלא לא להתייחס אל הצופים כאל ילדים שאסור להם לראות טיפת דם או לשמוע את המילה "פאק". עם "אקו", זה בדיוק הכיוון שמארוול בוחרת בו, בעזרת עם סיפור הנקמה בקינגפין. הרעיון הוא לא רק לנקום, אלא להשתלט על נכסיו, ובהמשך כנראה שאקו תפנה שוב ללהגן על השבט שלה. קינגפין עדיין נשאר הנבל הכי מפחיד ב-MCU, ולפי איך שזה נראה – הוא חזר כדי להישאר. עצם העובדה שאנחנו יודעים שהוא נשאר לקראת "דרדוויל" רק מוסיפה לעמדתו כנבל הכי מאיים כרגע ב-MCU, בעיקר כי זה אומר שבסוף הסדרה הוא יכול להרוג את מאיה. 

"אקו" היא הסדרה הבוגרת ביותר של מארוול, ולא רק בגלל שהיא אלימה ומדממת, אלא כי היא אנושית, ומציגה סיטואציות מורכבות עבור כל הדמויות. אין פה שחור ולבן – אקו היא יותר אנטי-גיבורה מאשר גיבורה, פתאום אפשר להזדהות מעט עם קינגפין, ולא כולם בשבט מוכנים לעזור למאיה במשימתה. היו לי הרבה ספקות לגבי הסדרה, וכולן הופרכו. אם הם ישמרו על האופי הזה, זאת יכולה להיות הסדרה הכי טובה ב-MCU. כולי תקווה שהסגנון הזה יסלול את הדרך לגרסאות בוגרות יותר של דמויות אחרות של מארוול – דוגמת אלקטרה, וולברין ומגנטו – אבל יותר מכל, זה פשוט משמח שאחרי כל כך הרבה זמן שהיקום הקולנועי של מארוול היה מנותק לגמרי מהמעריצים הוותיקים, אנחנו סוף סוף מרגישים שה-MCU מתבגר יחד איתנו.
"אקו", עכשיו בדיסני+