שלושה מתכוני שפים מתוך ספיישל לתת

במסגרת "ספיישל לתת" יציעו המסעדות הטובות בארץ מנות שף המבוססות על מוצרי המזון שמחלק הארגון. ביקשנו מאבי לוי (המוציא, צ'יריפום), אביב משה (מסה, קוואטרו) ואיתי בידרמן (קפה איטליה) לחלוק איתנו את המתכונים שלהם

ספיישל "לתת" בשיתוף Time Out
ספיישל "לתת" בשיתוף Time Out
14 בספטמבר 2016

לכבוד ראש השנה החליטו בארגון לתת, המעניק סיוע הומניטרי לאוכלוסייה במצוקה, לקיים פרויקט מיוחד עם המסעדות והשפים הטובים בארץ. בחודש ספטמבר (15.9־30.9) יתקיים ספיישל לתת – פרויקט ארצי וראשון מסוגו של ארגון לתת בשיתוף Time Out. יותר מ־60 מסעדות ברחבי הארץ (בהן מחניודה, מסה, מאשייה, טוטומה, המוציא, ליליות, קפה איטליה, טייגר לילי ושצ'ופק) יצרפו לתפריט הקיים שלהן את תפריט ספיישל לתת, שיכלול מנות המבוססות על המוצרים המצויים בארגז המזון שמחלק הארגון. הרווחים ממכירת המנות בתפריט זה יועברו למשפחות נזקקות באמצעות ארגון לתת לקראת ראש השנה.

נוסף על כך, בתחתית תפריט הספיישלים תינתן לסועדים אפשרות להזמין משפחה נוספת לארוחה באמצעות תרומה של 60 ש"ח – שווי ארוחה למשפחה בארגון. מתוך מגוון המנות המוצעות במסעדות בחרנו שלושה מתכונים חגיגיים שכל אחד יכול להכין בבית.

לינגוויני ירקות // איתי בידרמן, קפה איטליה

"פסטה היא מנה מנחמת ובמקרה הזה גם נגישה וקלה לבישול. בחרתי להשתמש בקישואים, פטריות ועגבניות כיוון שהם מוצרי בסיס שיש כמעט בכל בית והם מעניקים למנה נופך ססגוני".

לינגוויני ירקות של קפה איטליה. צילום: דני גולן
לינגוויני ירקות של קפה איטליה. צילום: דני גולן

מצרכים: (4 מנות)

125 מ"ל שמן זית

3 שיני שום קלופות וקצוצות דק

2 קישואים בינויים, חתוכים לקוביות של ½ ס"מ X ½ ס"מ

2 זוקיני בינוני, חתוכים לקוביות של ½ ס"מ X ½ ס"מ

2 עגבניות בינוניות בשלות, חתוכות לקוביות קטנות

¼ כפית מלח שולחן

¼ כפית פלפל שחור גרוס

קורט פפרונצ'יני

½ ק"ג פסטה יבשה מסוג לינגוויני

1 כוס עלי תרד טריים וקצוצים

4 עלי בזיליקום קצוצים

2 כפות פירורי לחם

80 גרם פרמזן מגורר (או לפי הטעם)

אופן ההכנה:

הרוטב:

במחבת גדולה שתכיל את כל כמות הפסטה שופכים את שמן הזית ומוסיפים את השום. מדליקים אש בינונית ומחממים במשך דקה. מוסיפים את הקישואים והזוקיני החתוכים ומטגנים עד שקצוות הזוקיני מקבלים גוון זהוב. מוסיפים את העגבניות ומבשלים שתי דקות נוספות. מוסיפים את המלח, הפלפל והפפרונצ'יני. בוחשים ומורידים מהאש.

הפסטה:

בסיר מביאים לרתיחה מים ומלח (יחס של 1 כפית מלח לליטר מים). מכניסים למים הרותחים את הפסטה ומבשלים לפי הוראות היצרן. כשהפסטה מוכנה, מוציאים חצי כוס ממי הבישול ומוסיפים למחבת עם הרוטב.

הרכבה:

מסננים את הפסטה (אין לשטוף אותה תחת מים קרים) ומעבירים למחבת עם הרוטב. מעלים את המחבת על אש בינונית ומוסיפים את הבזיליקום, עלי התרד ופירורים הלחם ומערבבים היטב במשך דקה עד שהרוטב מצפה את הפסטה.

הגשה:

מעבירים את הפסטה לצלחת הגשה, מפזרים מעל פרמזן לפי הטעם ומגישים.

קציצות בקר // אבי לוי, המוציא, צ'יריפום

"המנה שבחרתי לפרויקט היא קציצות הבקר שאהובות על בני הבכור. היא מזכירה לי את המשמעות והכוונה האישיים שטמונים בבישול. המנה מורכבת מחומרי גלם ביתיים, זמינים ומאוד ישראליים שטעונים ברגש של נתינה ומשפחתיות".

קציצות בקר של אבי לוי, צילום: אפרת ליכטנשטט
קציצות בקר של אבי לוי, צילום: אפרת ליכטנשטט

מצרכים: (4-6 מנות):

לקציצות:

½ כוס שמן זית

2 בצלים גדולים קצוצים

2 כפיות כמון

2 כפות מלח גס

½ כפית אגוז מוסקט

2 כוסות פטרוזיליה קצוצה

3 עלי בזיליקום טרי קצוצים

½ כוס נענע יבשה קצוצה היטב

1 ק"ג בשר בקר טחון

לרוטב:

6 כפות שמן זית

1 בצל גדול קצוץ

2 שיני שום קצוצות

1 כוס פטרוזיליה קצוצה

1 כף סוכר

1 כף מלח גס

1 כפית כמון

8 עגבניות קלופות מגוררות

2־3 עלי נענע שלמים

½ כוס מים חמים

לפתיתים:

1 כף מלח גס

1 חבילת פתיתים עגולים או מוארכים (500 גר')

6 כפות שמן זית

בצל גדול קצוץ דק

2 כפיות פפריקה מתוקה

1 כפית פלפל גרוס

1 כף לימון כבוש מרוסק למשחה

אופן ההכנה:

הקציצות: בסיר רחב מחממים שמן זית על להבה בינונית ומטגנים בצל אחד מבין השניים עד הזהבה. מנמיכים את הלהבה ומוסיפים כמון, מלח ואגוז מוסקט. מערבבים היטב ומוסיפים את כוס אחת מהפטרוזיליה הקצוצה, עלי הבזיליקום והנענע, מערבבים היטב ומורידים מהאש. מעבירים את הבשר הטחון לקערה עמוקה ומוסיפים את הבצל המתובל. מערבבים היטב בשתי ידיים. יוצרים קציצות בגודל כדורי פינג פונג ומניחים בצד.  

הרוטב: בסיר רחב מחממים שמן זית ומטגנים את הבצל השני עד הזהבה. מוסיפים את השום הקצוץ ומטגנים 2־3 דקות נוספות. מוסיפים את הפטרוזיליה והסוכר ומערבבים. מוסיפים את שאר התבלינים והעגבניות המגוררות ומערבבים. מוסיפים נענע ומים חמים ומבשלים מכוסה כ־15 דקות על להבה נמוכה. מוסיפים את כדורי הבשר, מכסים את הסיר ומבשלים כ־30 דקות נוספות.

פרגית על הרגיל עם ירקות בציר בצלי פנינה

אביב משה, מסה:

"הבחירה במנת הפרגית הייתה לי מאוד ברורה מאחר שמדובר במנה אהובה על סועדים רבים במסה והיא קולעת בטעמיה לחך הישראלי. הפרגית צלויה על גריל פחמים ומוגשת בליווי ירקות צלויים בטעמי מדורה ונגיעות של רוטב בצלי פנינה מתקתק".

פרגית על הגריל עם ירקות של מסה, צילום: דני גולן
פרגית על הגריל עם ירקות של מסה, צילום: דני גולן

מצרכים: (2 מנות)

400 גררם פרגיות

מקלות שיפוד

2 זוקיני חתוכים לרבעים

2 עגבניות פרוסות לחצאים

שמן זית לשימון הפרגיות, העגבניות והזוקיני

מלח ופלפל לפי הטעם

6 תפוחי אדמה קטנים

4 כפות שמן זית

2 ענפי תימין מופרדים מהגבעול

2 ענפי רוזמרין קצוצים דק

קורט מלח ופלפל

8 בצלי שאלוט קלופים

2 כפות סילאן

ענף תימין, מופרד מהגבעול

 

לציר בצלי הפנינה:

ק"ג עצמות טלה

1 גזר

1 בצל לבן

1 סלרי

1 כרישה

2 עלי דפנה

2 גרגירי פלפל אנגלי

2 כפות בצלי פנינה

2 כפות דבש

קורט מלח

קורט כמון

אופן ההכנה:

הפרגיות:

חותכים את הפרגיות לרצועות רחבות ומשפדים על מקלות. מושחים את הפרגיות, העגבניות ורבעי הזוקיני בשמן זית ומתבלים במלח ובפלפל לפי הטעם. על גריל חם (עדיף פחמים) צולים את השיפודים כ־4 דקות ואת הזוקיני והעגבניות כ־2 דקות עד להשחמה. שמים בצד.

תפוחי האדמה:

מחממים סיר גדול עם מים ומעט מלח ומבשלים את תפוחי האדמה עד ריכוך. במחבת בינונית מחממים 2 כפות שמן זית, מוסיפים את תפוחי האדמה הרכים עם תימין, רוזמרין, מלח ופלפל ומקפיצים כדקה.

 בצלי השאלוט:

במחבת בינונית מחממים 2 כפות שמן זית, מוסיפים את פרוסות בצלי השאלוט ומבשלים כ־4 דקות עד לקבלת מרקם מעט רך. מוסיפים סילאן, תימין, מלח ופלפל ומערבבים עד לקבלת גוון קרמלי.

ציר בצלי הפנינה:

מחממים תנור ל־250 מעלות. מניחים את העצמות על מגש מרופד בנייר אפייה וצולים במשך 20 דקות עד להשחמה. את הירקות מניחים על מגש מרופד בנייר אפייה וצולים במשך 7 דקות עד לקבלת גוון זהוב. בתום הצלייה מעבירים את העצמות והירקות לסיר גדול, מכסים במים ומוסיפים את עלי הדפנה וגרגירי הפלפל האנגלי ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים 3 שעות. מסננים את הירקות והעצמות ומצמצמים את הציר לחצי מהכמות. מוסיפים את בצלי הפנינה, הדבש, המלח והכמון ומערבבים היטב.

הרכבה:

מניחים על צלחת הגשה את הפרגית, העגבניות, הזוקיני, בצלי השאלוט ותפוחי האדמה ומזלפים מעל את ציר בצלי הפנינה.