אריאל לייזגולד מציג: מתיחת פנים ל-223 ונקסט דור לבל בוי

עם הפנים לסין - ורגע לפני שהוא פותח נקסט דור לבל בוי - אריאל לייזגולד, המיקסולוג, החליפה והזקן המחומצן, עושה מתיחת פנים ל־223 ומשיק בו תפריט קוקטיילים א־לה פארם טו טייבל. ראיון

30 בנובמבר 2016

"אני אוהב דברים עגלגלים ונעימים למגע, ויותר מכל את המוזר והבלתי שגרתי". המשפט הזה, שבו בוחר המיקסולוג אריאל לייזגולד (36) לפתוח את ההרצאה שהוא מעביר בשנתיים האחרונות ברחבי העולם – בעקבות זכייתו בתחרות 2014 World Class, האוסקר של הברמנים – הוא גם המשפט שמתאר אותו באופן הטוב ביותר. רוב האנשים שייתקלו בו יסכמו את המפגש עמו כמוזר ובלתי שגרתי. הזקן המחומצן, החליפות הססגוניות, התספורת יוצאת הדופן – משאירים את העוברים בדרכו בתדהמה נעימה שעושה חשק לעוד. האישיות האקסטרווגנטית הזאת והרצון להוציא אנשים מהאזור הנוחות שלהם באים לידי ביטוי גם בשני ברי הקוקטיילים המצליחים שבבעלותו, 223 ובל בוי.

אריאל לייזגולד. צילום: יח"צ Monkey Business
אריאל לייזגולד. צילום: יח"צ Monkey Business

"הכל בא מההורים. הם תמיד רצו שאהיה ברמן", הוא צוחק ומספר על הדרך הארוכה שנאלץ להעביר אותם עד שהבינו שלא מדובר בתחביב אלא בקריירה. "בתור ילד הצפייה בהורים שלי מארחים גרמה לי לרצות לקחת אחריות על סביבת המחיה של בני האדם. עם השנים בחרתי לקחת אותה לכיוונים מעניינים, מוזרים ובלתי שגרתיים.

"הדרך היחידה בעיניי לארח אנשים צריכה לבוא מהסרעפת, באופן שסוחף את כל מי שאתה בא איתו במגע. חלק מהמסע שלי הוא להפתיע, לרגש ולהוציא אנשים מאזור הנוחות שלהם. זה בא לידי ביטוי בצורת הלבוש, הדיבור והאירוח שלי. אין בי רצון להביך את מי שעומד מולי, להפך: אני רוצה להיות האיש שמעניק חוויה שהיא קצת קינקית, שונה, אקסטרימית. אם הוצאתי אדם מהשגרה ולו לרגע אחד קצר – אני מרגיש הכי מתוגמל בעולם".

The guy who makes the drinks. אריאל לייזגולד. צילום: יח"צ Monkey Business
The guy who makes the drinks. אריאל לייזגולד. צילום: יח"צ Monkey Business

חדשני ואוונגרדי

כשפתח ב־2008 את 223 אף אחד לא האמין שיצליח. מודע לתחושת הגיחוך סביב השאיפה לעשות קוקטיילים במדינה שבה שותים בעיקר וודקה־רדבול ובירה, לייזגולד האמין בלב שלם שאפשר להראות לישראלים שיש מנעד נוסף לחוויה הנוזלית. 223 יצר בארץ טרנד חדש, שהביא לשינוי בתחום צריכת האלכוהול. אם עד אז קוקטיילים נחשבו לדרינק מתוק של בחורות, היום כל בר ומסעדה שמכבדים את עצמם מחזיקים בתפריט קוקטיילים מושקע ומעניין, והמילה מיקסולוג הפכה שגורה בפי מסעדנים ובליינים כאחד. עכשיו, שמונה שנים אחרי הפתיחה, 223 עובר לראשונה בתולדותיו מתיחת פנים עיצובית וקולינרית, עם תפריט קוקטיילים עונתי שמושתת על חומרי גלם ותוצרת חקלאית מקומית.

קוקטייל !Persimmon? Hell Yeah. צילום: בן יוסטר
קוקטייל !Persimmon? Hell Yeah. צילום: בן יוסטר

מה עומד מאחורי מתיחת הפנים?

"הגענו לתקופה שבה רבים רוצים להיות חלק מהדיסציפלינה של קוקטייל בר. כבעל עסק, בטח בתחום האירוח, אתה חייב להבין שהיום אתה סופר חדשני ואוונגרדי, ומחר אתה כמו כל אחד אחר. כל מי שעוסק ביצירתיות וחדשנות חייב לעסוק ללא הרף בהגדרה מחדש. תוסיפי לזה את הרצון להיות ראשון, להפתיע, לחדש ולבוא כל פעם ממקום בלתי צפוי, וקיבלת אדם שהוא קצת נוירוטי, מעט חרדתי ובעיקר כל הזמן עם היד על הדופק".

אחת ההרצאות המוזמנות ביותר של לייזגולד מתמקדת בקונספט של בל בוי, הבר הקינקי שפתח ב־2014 במלון ברדיצ'בסקי אחרי מחקר ופיתוח של חמש שנים, שבמהלכן לקח את כל האלמנטים שמרכיבים את חוויית האירוח מבחינתו, פירק אותם והרכיב מחדש: "עשיתי זום אין לגורמים שמרכיבים את המסע שאני רוצה שהאורח שלי יחווה: מה הוא מרגיש כשהוא מגיע לדלת, הריח שפוגש אותו בכניסה, הטקסטורה של הריהוט, הסאונד בשירותים. זה לא מספיק ליצור משהו שהוא יפה, אסתטי או טעים. אצלנו מדברים על חומרי הגלם, התהליך, ההשראה, הסיפור. אף פעם לא תשמעו את הצוות שלי אומר 'הקוקטייל מוגש בתוך אמבטיה'. כשאנחנו מארחים אנחנו תמיד נדבר על המהות. הוויז'ואל הוא רק חלק מהחוויה".

"הוויז'ואל הוא רק חלק מהחוויה", בל בוי. צילום: בן יוסטר
"הוויז'ואל הוא רק חלק מהחוויה", בל בוי. צילום: בן יוסטר

קמו לך לא מעט מתחרים בעיר שניסו לשעתק את החוויה הזו.

"הם לא מתחרים. אני מבסוט מהמקצוענים ועצוב מהשרלטנים, ויש לא מעט ברים כאלה בתל אביב. הדבר המצער הוא שהלקוחות לא יודעים להפריד בין שני הסוגים. אני לא טוען לכתר האירוח, אבל אני מאמין שאי אפשר לקחת נדבך קטן מאוד מהעולם הזה ולהציג אותו בתור החבילה המלאה. להגיד 'הגשתי קוקטייל בתוך כלי מצחיק' וזהו – זו שרלטנות".

בכלל לא כלי מצחיק. קוקטייל Not a Vesper של הבל בוי. צילום: בן יוסטר
בכלל לא כלי מצחיק. קוקטייל Not a Vesper של הבל בוי. צילום: בן יוסטר

בל בוי, הדור הבא

לייזגולד לא עצר השנה במתיחת הפנים של 223. הוא השיק את Duck Face, גרסת האירועים של 223 והבל בוי. באפריל הוא יפתח בעיר המתועשת גואנגג'ואו שבסין עם קבוצת משקיעים את Lock Smith – מתחם הכולל ביסטרו מערבי, חלל אירועים ובר קוקטיילים בסגנון הבל בוי. בעוד כמה חודשים הוא יסב את חדר העישון של הבל בוי ל"באטלר", נקסט דור משלים. להבדיל מאחיו התיאטרלי ועמוס הפרטים, הבאטלר יהיה קלאסי, מינימליסטי ויתמקד במתכונים עתיקים של קוקטיילים מהמאה ה־19. "זה עולם שבו שתי רכבות יצאו מאותה תחנה אבל הלכו לכיוונים הפוכים. החוויה בבל בוי מאוד מפורטת, לכן הבאטלר יהיה במונו: כוס אחת, סוג אחד של קרח, מארח אחד, בלי קישוטים, בלי מיצים – נטו אווירת האירוח האישית של הבאטלר".

מרצה על חווית האירוח. אריאל לייזגולד. צילום: יח"צ Monkey Business
מרצה על חווית האירוח. אריאל לייזגולד. צילום: יח"צ Monkey Business

לאן מכאן?

"ישראל תמיד תהיה הבית וחלק בלתי נפרד מהאישיות שלי, אבל השאיפות שלי לא נשארות כאן, אני אזרח של העולם וכמו תמיד הולך אחרי דברים שאני אוהב. ניו יורק היא אחד מהם. אני מאמין שיקרה שם משהו בעתיד הלא רחוק".

מהחווה לכוס: תפריט הקוקטיילים החדש של 223

בשנה האחרונה חבר אריאל לייזגולד לחקלאים מקומיים וליקט תפוזים מפרדס בשרון, עגבניות חורף מהשפלה, אפרסמונים מזן קרמבו ותותים מיוחדים כדי לאתגר, לחדש ולהוציא אנשים מאזור הנוחות שהוא עצמו הרגיל אותם אליו.

קוקטייל Them Apples מתוך התפריט החדש של ה-223. צילום: בן יוסטר
קוקטייל Them Apples מתוך התפריט החדש של ה-223. צילום: בן יוסטר

בקוקטיילים החדשים שתמצאו במקום (48־56 ש"ח): Persimmon? Hell Yeah! – טקילה, אפרסמון קרמבו, ליים, הל, פומלה, זרעי חרדל ובייבי תרד; Them Apples – ג'ין מתובל בעלי חמציץ, תפוחים ירוקים טריים, בנדיקטין ואקליפטוס; In Cold Blood – עגבניות חורף, פלפל שיפקה טרי, וודקה מתובלת בבצל ירוק ובעלי פטריה, קצפת סלרי, כרישה וחזרת; Original Sin – דלעת אקזוטית אפויה על אבן, ברבן מתובל בעשבים ישראליים, ליקר אפרסק מעושן, וניל אפריקאי, תה שחור/ליים; Habshoush Old Fashioned – רום כהה, ברנקה מנטה, ליקר עשבים איטלקי מתובל בעשבים ישראליים, אגוזי פקאן קלויים, מייפל; Four Seasons – וודקה מתובלת בהדרים, למון גראס, תותים טריים, ליים, קוויאר פסיפלורה (48־56 ש"ח).

223, דיזנגוף 223 תל אביב, כל יום 18:00־3:00, 5446537־03

[tmwdfpad]