אש בדיסקוטק: מהומה בקהילת הלהטב"ק לקראת מסיבת PAG בשישי

בית ומקום מפלט לכל הקהילה. מסיבת פאג, האומן 17 (צילום: ליאל בומברג)
בית ומקום מפלט לכל הקהילה. מסיבת פאג, האומן 17 (צילום: ליאל בומברג)

אסי כהן לא הספיק לכם: סרטון פארודי של הדראג קווין הפופולרית אריקה ג'נדריקה לקידום מסיבת הפאג באומן 17 בשישי, מחולל סערה וקרבות עזים ברשתות בין קווירים, טרנסיות, א-בינאריים ובליינים להט"בים על טרנספוביה, ניראות מגדרית והומור פוגעני. בסוף כולם יתחבקו על רחבת הריקודים

מהומה בקהילת הלהטב"ק: בתחילת השבוע העלתה מלכת הדראג המצליחה אריקה (קוסלוב) ג'נדריקה סרטון לקידום הסט שלה במסיבה הקרובה של ליין הפאג. מה שנראה תחילה כמו מהלך קידומי שגרתי, הפך במהרה לאירוע שהסעיר את הביצה האינסטגרמית המקומית.

בסרטון הפרודי מגלמת אריקה דמות בשם "דריה הדרים" המציגה עצמה כ"טרנסית בתחילת דרכה, אבל א-בינארית עד שהשיער יגדל". בסרטון היא מקדמת מה שנראה כמו חיתולים למבוגרים המכונים "באמפרס" ומוגדרים כ"סופגים גזרתיים לפאגיסטיות". לאחר עליית הסרטון, שזכה לפופולריות רבה, החלו להגיע תגובות מצד טרנסיות שהצביעו על בעייתיות במסר ועל ניחוח טרנספובי שעולה מהבדיחות.

ליין המסיבות פאג הוא בית ומקום של שחרור ומפלט לקהילה הלטב"קית על כל גווניה כבר יותר מעשור וחצי, ועל כך יש הסכמה מכל הצדדים. הסערה נבעה גם מהתחושה שמדובר בסוגיה שהקהילה צריכה ללבן בעיקר כי המסיבות הן מקום מפגש כזה, ומשום שג'נדריקה עצמה הפכה בשנים האחרונות לדמות מרכזית למדי בחזית המאבק הגאה. שחר ואייר, בליין קבוע בפאג, כתב ש"משפחת הפאג היוותה לי בית בשנה האחרונה. לי ולכל בליין ובליינית שרצו להרגיש חלל בטוח להיות מי שהן. אריקה סללה דרך מדהימה לנראות קווירית, לאלטרנטיביות, ליציאה מהכלל ולהרגיש שלמה עם עצמך. הצדקנות הופכת אותנו לגימיק, ההומור והסאטירה גורמות לנו להיות איתנות וגאות".

דניאל טבול, טרנסג׳נדרית, כתבה כחלק מתגובה נרחבת בסטורי: "הבעיה פה היא שאדם עם קהל סיסג'נדרי, שעובר כהומו סיסג'נדר ביומיום שלו, עושה בדיחה שהפאנצ'ליין שלה הוא שהקיום שלי מצחיק". טבול גם הוסיפה: "ברור לי שזה לא נעשה בכוונה רעה, אבל מדובר בבדיחה שהשורש שלה הוא טרנספובי. מלכות דראג לא היו קיימות לולא נשים טרנסיות, זו התודה שיש לכם להגיד לנו?".

בסדרת תגובות באינסטגרם הבהירה אריקה שכוונותיה היו אך ורק חיוביות ושהיא עצמה א-בינארית. היא האשימה את המבקרות בטרחנות וצדקנות יתר וטענה כי מדובר בתרבות פוליטקלי קורקט קיצונית שלא מאפשרת מרחב להומור. בסטורי שהעלתה כתבה: "כל מי שיש לה בעיה עם הסרטון, נפתח על זה דיון פתוח ביום שישי בלילה אחרי שאסיים את התקלוט הנדיר שלי בפאג", וצירפה לינק לרכישת כרטיסים.

אפשר לדון בזה אחרי המסיבה. אריקה ג'נדריקה במצעד הגאווה 2021 (צילום: ליאור חורש)
אפשר לדון בזה אחרי המסיבה. אריקה ג'נדריקה במצעד הגאווה 2021 (צילום: ליאור חורש)

לביא צור, טרנסג'נדרית, כתבה בסטורי בפנייה לאריקה: "הבעיה היא לא בזה שאת מגחיכה א-בינאריות. את א-בינארית בעצמך ואנחנו מכבדות ומכירות בזה, ומבינות שהמאבק שלך הוא הרבה יותר מזה של הומו סיסג׳נדר". צור הוסיפה: "את מגחיכה טרנסיות בתחילת דרכן. את לא יכולה להכיר או להזדהות עם המאבק שלנו, כי הוא שונה משלך". 

היו שטענו שדווקא באקלים הפוליטי הנוכחי שמסוכן לקהילה הלטב"קית, יש צורך לצופף שורות ולהפגין אחדות. היו שקראו להרגעת הרוחות וכתבו "קוויריות מסרבות להיות אויבות". אופק ווינטרפלד, מבלייני הליין הקבועים, כתב לנו בהמשך לסרטון תגובה שפרסם באינסטגרם: "זו אחלה סיסמה לקמפיין בחירות, אבל ריקה לחלוטין מתוכן. קוויריות אמנם מסרבות להיות אויבות – אבל מה עם הקהילה הטרנסית?". ווינטרפלד התייחס גם לשיח על תרבות הפוליטקלי קורקט: ״יש אינספור טענות שעידן ה-PC מת מזמן ושצריך לקחת דברים יותר בקלילות. עם זאת, אסור שזה יבוא על חשבון כאב אמיתי שהקהילה הטרנסית חווה על בסיס יומיומי – בשוק העבודה, מול המראה ואף בתוך הקהילה".

מרחב בטוח לכולם.ן וכולן.ם מוזמנים. מסיבת פאג באלפאבית ז"ל, 2017 (צילום: גיא חביב)
מרחב בטוח לכולם.ן וכולן.ם מוזמנים. מסיבת פאג באלפאבית ז"ל, 2017 (צילום: גיא חביב)

כעת, אחרי ימים סוערים שבהם ראינו יותר מחלוקות מהסכמות, נדמה שכל הגורמים מעוניינים להוריד להבות ולנסות לקיים דיון אמיתי, סבלני ומכיל. מליין הפאג נמסר בתגובה כי "הפאג משלב צורות שונות של אמנות, מוזיקה אלטרנטיבית, מרחב בטוח וסוגים שונים של א.נשים המרכיבות.ים קהילה שנמצאת בחוד החנית של תרבות הלילה בתל אביב. אנו מרחב בטוח לכל הא.נשים שרוצים.ות לחגוג את זהותם. הגיע הזמן להילחם בטרנספוביה, הומופוביה, גזענות, סקסיזם ותוקפנות מכל סוג. הפאג הוא לכולן.ם. אנו מזמינים את כולן.ם לחגוג איתנו מחר במסיבה שלנו ביום שישי 23.1 באומן 17".

ממערך יחסי הציבור של אריקה ג'נדריקה נמסר כי "ראשית – אני מברכת ושמחה על הדיון החשוב. בתור אחת הדמויות הקוויריות הבולטות בארץ, שהביאה את התרבות הקווירית ללב השיח במגוון ערוצי התקשורת, עצוב לי שבתוך הקהילה תרבות ה'פסינג' חזקה מתמיד. לרדד אותי ולהגדיר אותי כסיסג׳נדר זה לבטל אותי ואת המאבק שלי. אני נמצא על הספקטרום הטרנס-קווירי וכאמנית דראג אני מסרבת להכיר בסממנים פיזיולוגים כמו חזה, ציפורניים או שיער ארוך כמגדירי זהות.אסכם שאני וקוקסינליאן (דניאל טבול) ישבנו, דיברנו וסגרנו את הנושא בטוב ובחיבוק.
נ.ב – איך אפשר לקחת ברצינות דמות שעושה קמפיין לחיתולים?!"