הרכבת הקלה תפעל בשבת? בג"ץ התפלץ מהחלטורה של מירי רגב

עוד רכבות ועוד רכבות. הרכבת הקלה (צילום: Teo K/שאטרסטוק)
עוד רכבות ועוד רכבות. הרכבת הקלה (צילום: Teo K/שאטרסטוק)

במהלך דיון שערך היום בג"ץ בעתירה שהגישו ראובן לדיאנסקי ואברהם פורז להפעלת הרכבת הקלה בתל אביב 7 ימים בשבוע, נדהמו השופטים לגלות כי לא התקיים כל הליך של החלטה מסודרת בנושא ונזפו במשרד התחבורה. מירי רגב תאלץ להגיש החלטה כתובה ומנומקת שמידת סבירותה תוכל להיבחן בידי בית המשפט

ההחלטה של משרד התחבורה ומירי רגב שלא להפעיל את הרכבת הקלה של תל אביב בשבת הייתה אולי צפויה, במסגרת השוחד הקואליציוני למפלגות החרדיות, אך עוררה ועודנה מעוררת זעם רב בקרב הציבור הרחב בגוש דן. באוגוסט 2022, כששרת התחבורה הייתה בכלל מרב מיכאלי, עוד הספיקו ראובן לדיאנסקי ואברהם פורז מסיעת "חי – חילונים ירוקים" לעתור לבג"ץ שיורה למדינה ולשרת התחבורה לנמק מדוע לא תשתמש בסמכותה להורות על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת במסגרת התקנות הקיימות, גם ללא חקיקה נוספת.

>> דיווח: התחנה המרכזית לא תפונה עד 2035. ותודה למירי רגב
>> נחשפה תוכנית התחבורה של מירי רגב: להחריב את תל אביב

היום (שני) במהלך הדיון שקיים בג"ץ בעתירה, התברר שאין בידי משרד התחבורה שום מסמך החלטה רשמי ומסודר בענייני זמני הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן, ובית המשפט אף ציין כי המסמך שהגיש המשרד בשמה של מירי רגב הוא "מסמך מביך". ראש הרכב השופטים, השופטת יעל וילנר, נזפה בחריפות בנציגי משרד התחבורה והפרקליטות ואמרה כי "לא רציני שבהחלטה אם הרכבת תעבוד בשבת, החלטה שיש לה השלכות, אין החלטה בכתב עם נימוקים. איפה ההחלטה
ואיפה ההנמקה? זה לא יכול להיות כך. זו תשובה של מי שמייצג את השר, לא יכול להיות שהנמקה תהיה באמצעות תגובה לבג"ץ. זה לא מתקבל על הדעת".

מי צריך תחב"ץ כשיש מיריבוס. מירי רגב (צילום: ליטל פרי)
מי צריך תחב"ץ כשיש מיריבוס. מירי רגב (צילום: ליטל פרי)

החלטורה במשרד התחבורה חוגגת מאז נכנסה מירי רגב לתפקיד השרה הממונה עליו, והובילה להתפטרותם של מרבית אנשי המקצוע במשרד ולמינוי מקורבים לתפקידי מפתח מקצועיים, אבל גם השופט העליון עופר גרוסקופף נשמע המום כשנאלץ להסביר למשרד התחבורה כי עליו "לקבל נתונים, לקיים דיון, לשאול גופים רלוונטיים ולקבל החלטה. לא יכול להיות שדיווח שלך אלינו יהווה החלטה. לא יעלה על הדעת".

"כך פועלת רפובליקת בננות". ראובן לדיאנסקי ואברהם פורז (צילום באדיבות מטה "חי – חילונים ירוקים")
"כך פועלת רפובליקת בננות". ראובן לדיאנסקי ואברהם פורז (צילום באדיבות מטה "חי – חילונים ירוקים")

בסופו של דבר ולאור הביקורת הקשה של השופטים, הודיעו נציגי הפרקליטות כי "יש נכונות של השרה לקבל החלטה חדשה ומנומקת. לעבות את התשתית העובדתית שעל בסיסה התקבלה ההחלטה שבאה לידי ביטוי בתגובה המקדמית". משרד התחבורה ביקש להגיש את החלטתו בעוד 90 יום, העותרים דרשו שבית המשפט יוציא צו על תנאי שיחייב את המשרד לבצע את הבדיקה תוך 30 יום, השופטים התבדחו כי גם אם יאשרו 90 יום – תבקש המדינה דחייה נוספת וטרם הכריעו בנושא.

לדיאנסקי, יו"ר רשימת "חי – חילונים ירוקים" וממגישי העתירה, אמר בסיום הדיון כי "זו שערורייה שההחלטה על השבתת הרכבת הקלה בשבתות וחגים נעשית באופן קפריזי וללא שום בדיקה מקצועית על נחיצותה. כך פועלת רפובליקת בננות. אי הפעלת הקו האדום בשבתות ובחגים מסכלת את תכליות מערכת הסעת ההמונים, בה הושקעו מיליארדים רבים. אני נחוש להיאבק כדי לתקן את העוול ומאמין שבג"צ יתן לכולנו את הסעדים הנדרשים להפעלת הרק"ל בסופי שבוע וחגים".