7 דברים שכבר עכשיו אין לנו כוח אליהם בבחירות 2022

הניסוי הצליח מעבר לכל דימיון. נפתלי בנט ויאיר לפיד, השבוע (צילום: אביר סולטן/גטי אימג'ס)
הניסוי הצליח מעבר לכל דימיון. נפתלי בנט ויאיר לפיד, השבוע (צילום: אביר סולטן/גטי אימג'ס)

אוי ואבוי: אנחנו עומדים בפני מערכת בחירות חדשה (לא חמישית) ונחשול של אכילת ראשים, פייק ניוז, נבואות שקר וסקרי שווא עושה את דרכו לעברנו. יש לכם שתי ברירות: או להפסיק לקבל חלק מהדברים שקורים כאן מדי בחירות או להצטנף באימה ולהמתין לממשלת כהנא חי

הנה זה בא שוב: אחרי שנה שקטה ורגועה יחסית בחזית הפוליטית, בחסות קואליציית חירום בלתי אפשרית שבלמה זמנית את ניסיון חיסול הדמוקרטיה של הכהניסטים והביביסטים (אם נותר בכלל הבדל ביניהם), מוצאים עצמם תושבי תל אביב מוטלים מחדש אל מציאות אכזרית שבה הם אשכרה חייבים להתעניין במה שקורה. רובנו היינו מעדיפים לא לדעת מה קורה ומצליחים להדחיק אפילו את הכיבוש חלק גדול מהזמן, אבל בעת המרוץ אל הקלפי ולאור האיום הטמון בשובו האפשרי של בנימין נתניהו לעמדת הכוח שהשחיתה אותו ללא הכר, אין לנו ברירה אלא לפקוח עיניים ואוזניים ולהיות מעורבים. זה לא אומר שאנחנו מוכרחים לסבול את הלופ התקשורתי סביב הבחירות בכל פעם מחדש ויש כמה דברים שנשמח להיפטר מהם הפעם.

1. אנשים שאומרים "אין לי למי להצביע"

האם אתם ילדים בני ארבע? אם התשובה על השאלה הזו היא "לא", אז לא יתכן שאתם ממשיכים לומר את המשפט הזה כל מערכת בחירות מחדש. אתם אמורים להצביע למפלגה שהכי קרובה אליכם בעמדותיה, גם אם היא רחוקה מעמדותיכם ופשוט פחות רחוקה מאחרות. זה הסיכוי היחיד שיש לכם לקבל ייצוג בפרלמנט. אם אתם לא מצביעים, חיזקתם את המפלגות שרחוקות מכם בעמדותיהן עוד יותר. מי שעמדותיו נטועות בשמאל-מרכז ובוחר לא להצביע כי המועמדים אינם נאים בעיניו כאילו סלל את דרכו של בן גביר לממשלה. זה כל הסיפור.

2. אנשים שאומרים שנתניהו הוא קוסם פוליטי

אם אתם כתבים ופרשנים בתוכנית חדשות מובילה ונאלצים לשדר תעמולה מטעם מכונת הרעל של נתניהו, תמצמצו פעמיים מהר אחרי שאתם אומרים את המילים "ראש הממשלה לשעבר נתניהו" ונצא לחלץ אתכם. נתניהו הוא כזה גאון פוליטי, שהוא הצליח לנכר את כל שותפיו ונאמניו לשעבר, להפוך אותם לאויביו המרים ולהפסיד להם שלוש מתוך ארבע פעמים תוך שנתיים, לבגוד בבעל ברית חדש ולאבד את השלטון. בונוס: למרות הרוב המוצק שיש לאידיאולוגיה הימנית בישראל, הצליח נתניהו להחזיר את השמאל לעמדות מפתח בקואליציה לראשונה מזה כ-15 שנים. עוד קסם כזה – והוקוס פוקוס – הוא נשאר עירום מול הקהל כשתחתוניו על ראשו.

3. אנשים שרוצים לחזות את המציאות הפוליטית

אם יש משהו ביזארי באמת שקרה לתקשורת הישראלית בעשור של נתניהו, הרי זה שמיטב הכתבים והפרשנים הפכו לחוזי עתידות בעלי יכולות נבואיות שאינן נופלות מאלה של האיצטגנינים הגדולים בהיסטוריה. הם כבר אינם מתיימרים לדווח ולפרשן את המציאות, אלא משרטטים מציאות עתידית אפשרית, תרחישים ותסריטים למולטיוורס של הפוליטיקה המקומית, ולמעשה עוסקים במד"ב ופנטזיה על פי נטיות ליבם, כולל שלל סקרי שווא שהם הנדסת תודעה נטו. נאמר זאת כך: אם לחזאים שבסוף המהדורה היו אחוזי פגיעה עלובים כמו אלה של הפרשנים מתחילת המהדורה, כבר מזמן היו סוקלים אותם בבושת פנים. זאת בעיקר לא עיתונות.

לא נגענו כמעט. עמית סגל רואה בכוכבים (עיבוד: אורן אדלר // https://twitter.com/OranAdler)
לא נגענו כמעט. עמית סגל רואה בכוכבים (עיבוד: אורן אדלר // https://twitter.com/OranAdler)

4. אנשים שאומרים "בחירות חמישיות"

אלה לא בחירות חמישיות. אחרי מערכת הבחירות השלישית מאז נפילת הממשלה ב-2019, אי שם במרץ 2020, עשה בני גנץ את הדבר הטיפשי ביותר בעולם ונתן אמון בנתניהו יחד עם כל המנדטים הרבים שנתן לו הציבור כדי להחליף אותו. הוקמה ממשלה ושם נעצרה ספירת סבבי הבחירות מבלי שתקום ממשלה. ממשלת נתניהו-גנץ בכנסת ה-23 איפסה את הספירה. אחרי נפילתה התקיימו בחירות 2021, והן לא היו "בחירות רביעיות" (רביעיות מאז מה, בעצם?); כך גם פירוקה של הממשלה בכנסת ה-24 אינו מוביל ל"בחירות חמישיות" כי אם פשוט לבחירות רגילות ממש, כמו שעושים בדמוקרטיה כשהממשלה מחזירה את המנדט. בחירות ראשונות.

5. אנשים שהופכים את בן גביר לסופרסטאר תקשורתי

הוא לא ראש מפלגה. הוא האיש הכי קיצוני באופוזיציה. הוא הורשע בתמיכה בארגון טרור ובהסתה לגזענות. ובכל זאת התקשורת הליברלית, התל אביבית, זאת שמשודרת בערוץ 12 ובערוץ 13 ונחשבת בחוגי הימין כ"סמולנית" אם לא "אל ג'זירה", הפכה את איתמר בן גביר לפוליטיקאי שמקבל יותר זמן מסך מכל פוליטיקאי אחר במהלך 2021. היא אחראית לפופולריות שלו. היא מפיצה את משנתו מבלי לאתגר אותה. היא העניקה לו קמפיין חינם בשווי עשרות מיליונים. איך האנשים האלה מסתכלים על עצמם בראי בלי להקיא בכלל.

6. אנשים שאומרים "הניסוי נכשל"

הניסוי רק התחיל. הרעיון שמפלגות מכל קצוות הקשת יכולות להקים ממשלה מתפקדת שפועלת למען ציבורים רחבים ומנהל תקין, הוא רעיון הירואי שצריך לספק השראה לכל פוליטיקאי ישראלי, יהודי וערבי, ימני ושמאלני. מה שעשתה ממשלת השינוי הוא לפיכך שינוי דרמטי באופן שבו אנחנו חושבים על קואליציות אפשריות, שינוי שמרחיב מאוד את האפשרויות הפוליטיות בכל רגע נתון. אנחנו רחוקים כתמיד מפתרון בעיות המהות של מדינת ישראל – הכיבוש, השחיתות, ריכוז ההון, מיליציות המיסוי ושודדי הקופה הציבורית – אבל קואליציות חירום כאלה מבטיחות שתהיה כאן מדינה לפתור אותן.

7. אנשים שמפיצים פייק ניוז

לא הכל לגיטימי כדי לנצח בבחירות. יועצי התקשורת והמדיה החברתית של בנימין נתניהו התבטאו בשנים האחרונות במספר הזדמנויות באופן שאינו מותיר מקום לספק: בסביבתו ובקרב תומכיו מאמינים שהפצת שקרים פרועים שגובלים בדיבה ובהסתה זו תעמולה לגיטימית בדרך לניצחון. זאת לא. זאת מכונת רעל שמייצרת שנאה וצמאה לדם. פוליטיקאים שמשמשים חלק מהמכונה הזאת של נתניהו צריכים להיות מוקעים כבלתי לגיטימיים ואנשי תקשורת שמדקלמים דפי מסרים צריכים להיות מורחקים מהמקצוע ולעבור לדוברות ויח"צ.