שעות לפני סגירת הקלפיות: כולם מדברים על ההצבעה במגזר הערבי

מי נוהר? אחמד טיבי בקלפי. (צילום: אחמד גהרבלי/AFP/ גטי אימיג'ז)
מי נוהר? אחמד טיבי בקלפי. (צילום: אחמד גהרבלי/AFP/ גטי אימיג'ז)

בחירות בתל אביב: יום של חרדה וכאוס או יום של פאן ובילויים? אפשר גם וגם. אל מול אחוזי ההצבעה גבוהים מהרגיל (לא שזה אומר הרבה), השיח בשעות האחרונות עוסק בעיקר בסכנה למפלגות הקטנות ובאחוזי ההצבעה במגזר הערבי (למרות שאין נתונים רשמיים) - כל מה שנשאר לכם זה לבחור פתק נכון ולצאת לבלות עד המדגמים. כל העדכונים בפנים

1 בנובמבר 2022

יום הבחירות לכנסת ה-25 יצא לדרך הבוקר בתל אביב בשעה 07:00, עם פתיחת הקלפיות ברחבי העיר, ויותר מ-400 אלף תל אביבים בעלי זכות הצבעה (בניכוי תושבי חו"ל הרשומים בפנקס הבוחרים) מקבלים את הצ'אנס שלהם להשפיע על הרכב הממשלה הבאה. לא יודעים איפה להצביע? לא בטוחים איך זה עובד? כל המידע החשוב כאן.

אחוזי ההצבעה, נכון לשעה 16:00, הם הגבוהים ביותר לשעה הזו מאז הבחירות של 1999, מגיעים ל-47.5 אחוז (ביחס ל-34.6 בבחירות הקודמות), אך חשוב לציין את מה שמשום מה לא מובן מאליו – נתונים אלו לא מעידים על משהו משמעותי, או על אחוז ההצבעה הסופי, עד סגירת הקלפיות ב-22:00.

בשעות האחרונות עיקר העיסוק נוגע באחוזי ההצבעה במגזר הערבי, כפי שהופצו מטעם מרכז אקורד, המספק שירותי ייעוץ מבוססי ידע פסיכו-חברתי לארגוני חברה אזרחית. על פי נתוני מרכז המחקר, עד השעה 16:00 רק 23% מבעלי זכות ההצבעה במגזר שלשלו פתק – נתון נמוך ביחס לשנים האחרונות. עם זאת, כפי שציינה הכתבת הפוליטית טל שניידר, זו היא הפעם הראשונה בה מרכז המחקר אוסף ומפיץ את הנתונים, ויש לקחת אותם בערבון מוגבל.

בתווך, וכרגיל, כל המפלגות מפעילות קמפיין גוועאלד מאסיבי, בדגש על המפלגות הקטנות שעומדות בסיכון לא לעבור את אחוז החסימה.

נכון לשעות הערב המוקדמות, יום הבחירות חולף ללא אירועים מיוחדים, למעט סרטון ביזארי שמציג אדם בחולצת מרצ וסיכת יש עתיד מחלל תפילין (תזכורת: אל תאמינו לכל מה שאתם רואים ברשת).

פחות או יותר כל המפלגות התלוננו על היעלמות, חוסרים או כיסוי פתקי הצבעה, אבל אל תקחו את זה קשה. זה קורה בכל שנה, ואם חסר לכם פתק, רק תבקשו.

מיד עם פתיחת ההצבעה בשעות הבוקר, התגלו אי סדרים בקלפיות בעיר כשרבות מהן נפתחות באיחור של שעה ויותר. תושבים זועמים שביקשו להצביע לפני יום העבודה שלהם (לא כולם בשבתון, נו) דיווחו על הגעה מאוחרת של חברי ועדות הקלפי ועל ציוד הצבעה חסר. מנהיגי המפלגות התל אביבים, יאיר לפיד ומרב מיכאלי, כבר הגיעו לקלפיות שלהם בשעות הבוקר המוקדם ונשאו נאומי דירבון ועידוד למצביעיהם.

הבחירות הנערכות היום עשויות להתפתח כדרמטיות במיוחד, ועשויות להכריע את גורלו הפוליטי של בנימין נתניהו או את גורלה של מדינת ישראל כדמוקרטיה ליברלית. הן מתרחשות בצל קמפיין דיכוי הצבעה חסר תקדים של הליכוד במגזר הערבי, כמו גם תחת מבול של דיסאינפורמציה, פייק ניוז, ספינים וסתם שקרים מטורפים. אפילו אחוזי ההצבעה המדווחים בתל אביב הם שקר מוחלט.

כמיטב המסורת, לאורך היום מתכננים תל אביבים רבים לחגוג את החופש בשלל אירועים, ואם תחילתו החמה של היום היא אינדיקציה – החופים הולכים להיות מפוצצים. גם במסעדות ובברים ברחבי העיר נערכים ליום עבודה עמוס עם שלל ספיישלים ומבצעים, ואנחנו כמובן מביאים לכם את המיטב שבהם. החגיגות ימשכו לפחות עד 22:00 בערב, שעת פרסום המדגמים בערוצי הטלוויזיה, וההמשך שלהן תלוי בתוצאות אז צאו להצביע באמאשכם כי בא לנו מסיבה.

>> לאורך היום תתעדכן ידיעה זו במידת הצורך על פי ההתרחשויות ברחבי תל אביב. עדכון אחרון: 1:33