בקרוב אצלכם: מדריך המשלוחים של תל אביב

הקרבנו את הצלחת לטובת חמגשית רק כדי לבדוק על בשרנו מהו משלוח האוכל הטוב בעיר. גילינו שלא כולם שרדו את האריזה, שלא כל השליחים חתיכים ושמה שמזמינים הוא לא תמיד מה שמקבלים

משלוח ממסעדת שי־שי. צילום: אנטולי מיכאלו
משלוח ממסעדת שי־שי. צילום: אנטולי מיכאלו
21 בינואר 2016

אז מה חשבנו על המשלוחים של…

יאקימונו מאמות פיליפ פילדלפיה המזנון שי־שי

משלוח הפיצה הראשון בעולם יצא לדרכו בשנת 1889. בערך. אומברטו ומרגריטה, הזוג המלכותי של איטליה, ביקשו לנשנש מאפים מעשה ידיו של שף הפיצה המפורסם רפאל אספוזיטו וקיבלו את האופה עצמו עד הבית. 70 שנה לאחר מכן קיבלנו את דומיניקס פיצה (שמאוחר יותר תהפוך לדומינוס פיצה). 

השנה היא 2016, ובני האנוש אינם זוכרים עוד כיצד לעמוד בתור במסעדה. סטודנטים וסתם תפרנים מזמינים פיצה מרגריטה (זוכרים?) ומפצלים באשראי, מדי פעם מגוונים במוקפץ, המבורגר או אוכל ביתי שלא ממש מזכיר את הבית שלכם או את אימא. לטובת קוראינו העצלנים וחסרי הכישורים הקולינריים ומתוך הזדהות עמוקה, החלטנו לקיים תחקיר משלוחים מקיף וחסר פשרות. לצורך העניין התנזרנו משניצל תירס במשך שבוע במטרה אחת – למצוא את המשלוח הכי טוב בעיר. מה שרואים משם לא רואים מכאן, ומה שמזמינים הוא לא תמיד מה שמקבלים. 

[tmwdfpad]

מלבד ביקורת עניינית ומשום שאנחנו לא מקלים ראש בכל מה שקשור לאוכל, בדקנו גם איך זה נראה מהצד השני. הצקנו לשלושת אתרי ההזמנות הגדולים – משלוחה, ספר האוכל והתפנוקיה – עד שהם הסכימו לגלות לנו כמה טיפ אתם משאירים (זהו? באמת?) ועוד דברים. 

מה עוד גילינו? נתחיל בנתון מעניין: חורף הוא לא העונה שבה מתקבלות הכי הרבה הזמנות למשלוחי אוכל. אמנם דווקא כשסוער בחוץ שטני הטלוויזיה דואגים להציף אותנו בחסויות אוכל ממולאות בשבבי ריאליטי בישול, אבל אנחנו יותר חזקים מזה, ועונת העצלות הרשמית היא הקיץ. במהלך כל השנה שעות השיא הן 12:00־14:00 ובערב, והימים הכי עמוסים הם רביעי, חמישי ומוצ"ש. עוד תורמים לעומס: מלחמה, גשם, יום האהבה, "האח הגדול" ומוצאי פסח האיום. בסוף החודש נרשמת ירידה במספר ההזמנות, שיכולה להיות מוסברת בחרדה מחיוב האשראי הקרב ובא.

בערב הסילבסטר האחרון הפגינו אזרחי ישראל הרעבים חריצות יתר והפכו אותו ליום העמוס ביותר בשנה. עוד ברשימת הכי הכי: המשלוח היקר ביותר היה על סך 10 אלף ש"ח (למשרד), 2015 היא שנת שיא במספר ההזמנות דרך הסמארטפון, המנות הכי פופולרית הן סושי והמבורגר. 

משלוח מהמזנון. צילום: נמרוד סונדרס
משלוח מהמזנון. צילום: נמרוד סונדרס

באתר משלוחה מדייקים: "המנה הכי פופולרית שיצאה במשלוחים היא מנת ההמבורגר מקסי 220 גר' של רשת אגאדיר. אחריה, בהפרש קטן מאוד, באות שתי מנות של רשת ג'ירף: הפיליפינית החריפה והקיסרית החדשה".

ומה לשתות? מתברר שלא הרבה. סכום ההזמנה לסועד במרכז הארץ הוא 140־40 ש"ח, ורק 20־40 אחוז מההזמנות כוללות שתייה, חוץ מבארוחות העסקיות, אז שיעור השתייה קופץ ל־80 אחוז. 

"אני חושב שהסיבה טמונה בחוסר הפנמה של בעלי המסעדות לגבי המחירים", אומר אילן אזולאי מאתר המשלוחים ספר האוכל. "במסעדה הלקוח משלם על שתייה 10־15 ש"ח ומקבל חוויית שירות, בניגוד למי שמזמין ארוחה לביתו".

ואיך אנחנו בטיפים? "יש כמה סוגי לקוחות: אלה שמעגלים את סכום ההזמנה כלפי מעלה, אלה שמשלמים טיפ קבוע, לרוב 5־10 ש"ח, ואחרים שמחשבים 10 אחוזים מעלות המשלוח. מהנתונים שיש לנו, ממוצע הטיפים עומד על 12 ש"ח". לא רע תל אביב. לא רע.