ט"ו בשבט הגיע חג לאלכוהול: הבושוויק מתחבר לשורשים

כן כן, זוהי ערכת קוקטייל ביתית לט"ו בשבט (צילום: דניאל לילה)
כן כן, זוהי ערכת קוקטייל ביתית לט"ו בשבט (צילום: דניאל לילה)

מיקסולוג העל בר שירה מארגן לכם ערכת קוקטיילים ביתית שתעשה לכם ט"ו בשבט שמח במיוחד, בדיוק במקום שבו בוטניקה ומיקסולוגיה מתחברות. ויש לו גם פופ-אפ ירוק במיוחד בשבילכם בחצר האחורית של הבושוויק

12 בינואר 2022

ט"ו בשבט מעורר אצלנו אסוסיאציה ראשונה לחג האילנות ולנטיעות הקק"ל שעשינו כילדים, אבל כאנשים בוגרים החג הזה הוא הזדמנות טובה לדבר על החיבור בין הבוטניקה לאלכוהול.  דווקא התקופה הזו, כשכולנו ספונים בבתים בין אימות לבידוד, עושה לי חשק לציין את החג ביציאה לטבע ולשדות, חגיגת פריחת החיים והירוק – הכי ט"ו בשבט. אין מנוס מזה – במהלך השנתיים האחרונות כולנו ישבנו יותר בבית, חלקנו (וזוגתי בפרט) הפכו את הבתים ואת חללי הפנים לג'ונגלים שלא מביישים את הגנים הבהאיים בחיפה. הסלון שלנו הפך לג'ונגל עירוני והמרפסות שופעות צמחיה (תוך כדי גדיעת חייהם של הקורבנות שלא שרדו את הברירה הטבעית).

זה הבון טון של התקופה: אין טרנד גדול מלגדל בבית שפע של צמחים ועשבי תבלין. לכבוד החג חשבנו על כך והחלטנו לחגוג את האדמה ואת התוצרת שלה, וכמובן את הבוטניקה המקומית, יחד עם החברים הטובים שלנו ממותג הפרמיום Bombay Sapphire Gin שפנו אלינו כדי להעביר אליכם חלק מהתורה, ועם החברים המופלאים מעלה עלה, החלטנו לתת עוד מקום לכישורים האלו ולפתח את ערוגת התבלינים הביתית טיפה מעבר לנענע, כוסברה ורוזמרין הסטנדרטים שנותנים קיק לבישול הביתי. קצת אקזוטיקה עשבית והפכתם את המטבח הביתי לבר פראי ואת עצמכם למיקסולוגים מהסוואנה. כך יצרנו יחדיו שלושה קוקטיילים שמשלבים צמחי תבלין, מדגישים את טעמיו הייחודיים של בומביי ושאפשר להכין בבית ממתכון שלנו. כך תוכלו לא רק לטעום קוקטייל מעניין אלא ממש לגדל אותו בעצמכם 🙂 

בושוויק+עלה עלה+בומביי = ט"ו בשבט שמח (צילום: דניאל לילה)
בושוויק+עלה עלה+בומביי = ט"ו בשבט שמח (צילום: דניאל לילה)

הרומן של האלכוהול ומרכיבים בוטניים הוא עתיק יומין עוד בטרם תפס האלכוהול את מקומו העדכני כמשמח לבב אנוש, היה האלכוהול נוזל שממצה ומשמר צמחים ותמציות צמחים ומשמש לרופאים ליצירת מרקחות שונות ומשונות לטיפול בתחלואים או לנזירים שהיו מכינים תזקיקים חורכי נפש במנזריהם. חלק מאותן תמציות מפורסמות השתמרו לאורך השנים והיום הן תופסות מקום של כבוד בעולם הקוקטיילים, תמציות מרוכזות ומרירות של מרכיבים בוטניים שאנחנו הברמנים מכנים "המלח והפלפל של עולם הקוקטיילים". המרחק בין גידול צמחים במרפסת לבין נזירים מהמאה העשירית שיצרו בנדיקטין או ברמנים מהמאה ה-21 שרקחו קוקטייל הוא לא גדול כמו שחושבים.

חלק מאותם שיקויים גם הפכו לליקרים, וורמוטים ותזקיקים עשביים שאת חלקם ניתן בקלות למצוא על המדפים גם היום כדוגמת בנדיקיטין, מרטיני, שרטרז, ג'נייבר (האומץ ההולנדי) ובן טיפוחיו – הג'ין! עוד לפני שהמונח קוקטייל נהפך לידוע ושגור, היו דרינקים פופולריים בתקופתם ששילבו בין נענע טרייה לברנדי, וויסקי ותזקיקים נוספים. על מוחיטו והשילוב בין רום לבן לנענע אין צורך להכביר במילים – זהו אחד הקוקטיילים הפופולריים בעולם ותוכלו לבקש אותו כמעט בכל מקום אירוח בכדור הארץ.

בר שירה בבושוויק (צילום: אריאל עפרון)
בר שירה בבושוויק (צילום: אריאל עפרון)

עם עליית תור הזהב הנוכחי של הקוקטיילים, החלו הברמנים החדשים לפרוץ גבולות ולהתנסות במרכיבים חדשים מחוץ לקוקטיילים הקלאסיים וכמובן תוך ניצול חידושים טכנולוגיים שאפשרו להם להשתמש במרכיבים בוטניים ואחרים שפעם פשוט לא היו זמינים. בזיליקום, טימין, רוזמרין ומרווה מצאו את דרכם לעולם הקוקטיילים והם היום מרכיבים נפוצים בתפריטי קוקטיילים בברים, מסעדות ומלונות. השילוב של מרכיבים בוטניים בקוקטיילים די פשוט ויכול להתבצע במספר אופנים: 

כתישה: מספר עלים בבסיס השייקר או הכוס. עלים שונים דורשים טיפול שונה. חלקם יהנו מאגרסיביות וחלקם צריכים טיפול עדין כדי לא להוציא מרירות (נענע למשל).

סירופ: בישול של עלים עם מים וממתיק (סוכרים, דבש, אגבה). את הסירופ משלבים כגורם הממתיק והמעניין בקוקטייל.

השרייה: משרים את הגורם הבוטני באלכוהול והאלכוהול ממצה את המרכיבים לעצמו (קצת בדומה לתה). 24 שעות ברוב המקרים יעשו את העבודה

משקה בריאות חורפי בבושוויק (צילום: אפיק גבאי)
משקה בריאות חורפי בבושוויק (צילום: אפיק גבאי)

אז לכבוד ט"ו בשבט, יחד עם מותג הפרמיום Bombay Sapphire Gin והקולגות החקלאים מעלה עלה, יצרנו ערכה שמשלבת בקבוק ג'ין, שלושה עציצי תבלין ועוד כמה מרכיבים שמייצרים קוקטייל משלנו שמדגיש את טעמיו הייחודיים של בומביי. כדי להוציא מרגריטה מהמצב החמוץ שאנחנו נמצאים בו, אנחנו רואים בחג הזה הזדמנות להפוך גם אתכם לנזירים (בכל זאת תקועים בבית) שמכינים את האלכוהול שלהם בעצמם.  וכמובן שהכל גם יגיע אליכם עם שליח עד הבית.

בנוסף, לטובת החגיגה, יצרנו בבושוויק תפריט קוקטיילים חגיגי המעצים את 10 התבלינים הייחודיים שמצויים בג'ין Bombay Sapphire, לצד שימוש בשלל צמחי תבלין הגדלים בשדות המוריקים של 'עלה עלה'. במשך שלושה ימים  תוכלו להנות מהם בחצר האחורית של בר הקוקטיילים, שעוצב ברוח החג בעיצוב המדמה גן בוטני של תבלינים, עם קיר עצום שנבנה במיוחד, מלא צמחי תבלין, וגם עמדה מיוחדת ובה יוצעו למכירה מארזי האדניות לחגיגות הטבע. הפופ-אפ יתקיים בבושוויק במשך שלושה ימים, החל מה-16.1 ועד ה-19.1