אירוע "בתים מבפנים" חוזר, והפעם הוא אקטואלי מתמיד

איפה מפגינים בעיר הזאת? | בתים מבפנים 2023 | צילום: אורן אלון
איפה מפגינים בעיר הזאת? | בתים מבפנים 2023 | צילום: אורן אלון

בתים מבפנים, אירוע האדריכלות הגדול של עיריית תל אביב־יפו, יתקיים זו השנה ה־16, הפעם בווייב אקטואלי מתמיד, ויתרכז בין השאר בתפקידה של העיר והמרחב הציבורי בחברה דמוקרטית. ריכזנו עבורכם המלצות, סיורים ואפשרויות להציץ

אחד האירועים הכי כיפיים בשנה חוזר, זו השנה ה-16: במשך סוף שבוע אחד (18-20.5) ייפתחו מאות מבני ציבור ומבנים היסטוריים, מרחבים ציבוריים, דירות פרטיות ובתים, ויוצעו מגוון רחב של סיורים אדריכליים והרצאות במקומות בלתי שגרתיים ברחבי העיר. ולא פחות חשוב – הכל בחינם.

השנה יקדיש אירוע בתים מבפנים, אפרופו האירועי החודשים האחרונים, מקום ומחשבה על תפקידם של המרחבים הציבוריים בחברה דמוקרטית. בנוסף, הוא יבקש לבחון כיצד העיר מעודדת אותנו לממש ערכים דמוקרטיים של שוויון, ליברליות, הטלת ספק, סקרנות ומעורבות אזרחית. בתכנית משולבים מבני ציבור שתוכננו לשלב אוכלוסיות מגוונות בחיים העירוניים: בית לחיים של עמותת ניצן המשלב מגורים בקהילה, מרכז תרבות מונגשת שמייצר לראשונה בארץ מקום שבו עיוורים ולקויי ראייה יכולים לצרוך תרבות ותוכנן כך שייצר מפגשים תכופים בין קהילת הרואים והעיוורים, בית ספר למתבגרים על הרצף האוטיסטי ועוד.

כמה מהשאלות שינסו לענות עליהן במסגרת בתים מבפנים הן: איפה מפגינים בעיר הזאת? מה הופך אתר למתאים למחאות? איפה הכי נכון להוביל צעדות מחאה ועד כמה משפיע עיצוב המרחב על ההצלחה הוויראלית של הפעולה ברשתות החברתיות? כל אלה ייבחנו במסגרת סיור עם נאוה רוזיליו, פעילה בולטת בהפגנות בקפלן, שיעבור בתוואי שבו צועדים המפגינים מדי שבת כבר חודשים: מכיכר דיזנגוף לכיכר התרבות (הבימה) ומשם לאורך רחוב קפלן ועד למפגש עם האיילון, שבו היא תשתף בתורת המאבק בכלל ובתל אביב בפרט, במקומו של האקטיביזם בחברה דמוקרטית ובאופן שבו יכול מרחב ציבורי לאפשר את כל זה.

מה הופך אתר למתאים למחאות? רחוב קפלן (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)
מה הופך אתר למתאים למחאות? רחוב קפלן (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)

בסיור "בין האישי לפוליטי" עם אדריכלית הנוף ליטל סמוק ממשרד ת.מ.א, ממתכנני כיכר התרבות בשיתוף עם דני קרוון והאחראית על שיפוצו ושימורו של גן יעקב, היא תסקור את האיכויות האדריכליות של הגן שתכננו אדריכל יעקב רכטר יחד עם אדריכל הנוף אברהם קרוון, ומייצרות את החוויה המופנמת והמנותקת שמאפשר הגן. חלקו השני של הסיור יתמקד בכיכר התרבות שהפכה לאחרונה ל"כיכר הדמוקרטיה" –  מההתערבויות האדריכליות המרכזיות והמשפיעות שבוצעו בעיר בעשורים האחרונים.

פארק יצחק שדה, בתים מבפנים 2023. צילום: באדיבות אורבנוף
פארק יצחק שדה, בתים מבפנים 2023. צילום: באדיבות אורבנוף

בין הלוקיישנים האורבניים שבהם ייערכו סיורים אפשר למצוא את הפארק האורבני החדש המשתרע על שטח של שמונה דונמים, והוא חלק מפרויקט התחדשות מתחם יצחק שדה, פרויקט הכולל שטח של כ־80 דונם שבהם ייבנו 14 בניינים. עוד יתקיימו סיורים בקאנטרי העלייה החדש, ובפרויקט המתהווה של כיכר אלוף בצלות בפלורנטין, שכולל את הפיכתה של הסמטה שעמדה מוזנחת במשך עשרות שנים ושימשה ברובן כחניון פרטי, לכיכר ציבורית אורבנית.

כך תיראה כיכר אלוף בצלות. הדמייה באדיבות עיריית תל־אביב-יפו
כך תיראה כיכר אלוף בצלות. הדמייה באדיבות עיריית תל־אביב-יפו

אבל רגע, אתם כאן בשביל להציץ לתוך בתים? אין בעיה. בית אימברגר במושבה האמריקאית הוא המבנה הטמפלרי המקורי היחיד שנותר על כנו במתחם הווילאג' החדש שבמושבה האמריקאית. בסיוריםשיתקיימו בו תתייחס האדריכלית שירז סלומון לגישות שונות לשימור ותספר על עבודות השיפוץ והשחזור שנעשו במבנה בן 150 השנים ועל האתגרים שבהתאמתו למערכות של בית מגורים עכשווי.

טמפלרי במושבה האמריקאית. בית אימברגר, בתים מבפנים 2023. צילום: שי גיל
טמפלרי במושבה האמריקאית. בית אימברגר, בתים מבפנים 2023. צילום: שי גיל

כל זה, כמובן, זה רק על קצה המזלג. סוף השבוע יכלול עוד עשרות אפשרויות לשיטוט עירוני מצפון העיר ועד דרומה. רק פנו לעצמכם.ן את הלו"ז, כי יש הרבה מה לראות. מבפנים.

בתים מבפנים 2023, 18-20.5, ברחבי העיר. לכל הסיורים, רישום והזמנת מקומות