ג'אנל מונה הוציאה את ההמנון הביסקסואלי של 2018

פרינס העניק לה במתנה את הסאונד, והתוצאה מדהימה וחשובה בדיוק כמו שזה נשמע. "Make Me Feel" מערער על מיניות "נכונה" ומכוון חצים ללב המיינסטרים האמריקאי

ג'נאל מונה בקליפ של "Make Me Feel"
ג'נאל מונה בקליפ של "Make Me Feel"
27 בפברואר 2018

עבור המיינסטרים היא שחקנית שהייתה מועמדת לאוסקר, בסצנת האינדי היא נחשבת למוזיקאית עתידנית, הפמיניסטיות מכירות אותה כאחד הקולות הבולטים של תנועת Black Lives Matter והפאשניסטות הכתירו אותה כאייקון אופנה. בשבוע שעבר נוסף לג'אנל מונה טייטל נוסף: גיבורה ביסקסואלית.

ג'אנל מונה והטוקסידו בגראמי 2018 (צילום: כריסטופר פולק/Getty Images)
ג'אנל מונה והטוקסידו בגראמי 2018 (צילום: כריסטופר פולק/Getty Images)

לקראת צאת האלבום החדש שלה (והראשון מזה חמש שנים), "Dirty Computer", מונה ממזגת את הקריירות שלה כשחקנית עולה וכמוזיקאית מוערכת. בשבוע שעבר היא הוציאה שני קליפים שהם חלק מהסרט שילווה את האלבום, אותו היא מכנה "Emotion Picture" – מעין וריאציה על אלבום ויזואלי כמו "Lemonade" של ביונסה. הטריילר לאלבום נראה כמו סרט מתח הוליוודי עתידני, והוא מוקרן כטריילר לכל דבר בהקרנות הסרט "הפנתר השחור".

עוד כתבות מעניינות:
מה קורה כשנותנים למוזיקאי הגדול בדורנו לכתוב פסקול
המוזיקאים הכי טובים ומעניינים היום בתל אביב
ספוטיפיי, דיזר או אפל מיוזיק? בדקנו בשבילכם

החזון הפמיניסטי והקווירי של מונה עוצמתי ולא מתפשר, אבל גם נגיש. "אנחנו באות בשלום", הצהירה בנאומה בגראמי האחרון, אבל "we mean business". המשפט הזה מסכם יפה את דרך הפעולה שלה להטמעת מסרים חתרניים במיינסטרים האמריקאי. מצד אחד היא "באה בשלום" עם וידיאו כיפי וסקסי לשיר "Make Me Feel", ומנגד עומד הקליפ לשיר "Django Jane" שבו היא לא מוותרת על המסרים המזוהים איתה.


כמו אינספור קליפים לפניו, גם "Make Me Feel" נפתח כשהגיבורה התמימה נכנסת למועדון שכולו מיניות משוחררת וצבעי פסטל. מונה וטסה תומפסון ("תור: ראגנארוק") בוחנות בחורים, מונה מפלרטטת עם אחד מהם שחובש לראשו בנדנה כעורה, אבל – והנה הטוויסט – גם עם תומפסון. בסוף הקליפ שלושתם רוקדים ביחד והמילים של מונה לא משאירות מקום לספק: "an emotional sexual bender".

הדבר הכי יפה בקליפ הזה הוא שנראה שמונה נהנית מכל שנייה: היא משוחררת ונינוחה יותר מהדמות הרובוטית שהציגה באלבומים הראשונים, ונראית כאילו נולדה מחדש כדיוות פופ-סול בטייץ. זו חגיגה של מיניות שעדיין נחשבת "אחרת"; גם כאישה שחורה וגם כביסקסואלית בסצנה הומופובית, והיא מצטרפת לפרנק אושן, אזיליה בנקס, איינג'ל הייז ופרינסס נוקיה ברשימה המצומצמת של ביסקסואלים בהיפ הופ.

בקליפ מונה משתמשת במה שנראה כמו טרנד קולנועי חדש, ואפשר לכנותו "תאורה ביסקסואלית". זה אמנם נשמע מאולץ, אבל סגנון התאורה שבו דמות מוארת באור ורוד מצד אחד וכחול מהצד השני – צבעי הדגל הביסקסואלי – פופולרי גם בהוליווד, לדוגמא בסרטים של שרליז ת'רון ("Atomic Blonde") וקיאנו ריבס ("John Wick 2"). מפתיע ומשמח שהביסקסואליות, שסובלת מתת ייצוג בתרבות, נכנסת ללב המיינסטרים.

שרליז ת'רון ב"פצצה אטומית"
שרליז ת'רון ב"פצצה אטומית"

עם או בלי קשר לתאורה, "Make Me Feel" בדרכו להפוך להמנון ביסקסואלי. ואם הוא נשמע לכם דומה לשיר של פרינס, זה בגלל שעל פי דיווחים, פרינס – הגיבור והמנטור של מונה – כתב את ליין הסינת' המרכזי בשיר ונתן למונה להשתמש בו, לפני מותו. לנקה פריס, די.ג'יית שעבדה עם פרינס, כתבה בחשבון הפייסבוק שלה שכשהיא שמעה את השיר של מונה, היא ידעה שזה של פרינס:

"לא הייתי מרגישה בנוח עם מי שאני בלעדיו", סיפרה מונה בהזדמנות. הגעגועים אליו ניכרים במחוות לאורך הקליפ ומונה ממשיכה למעשה את המורשת שלו: מערערת את הגבול בין "נשי" ל"גברי" ומתנגדת למיניות ה"נכונה" והסטרייטית שהיא צריכה לבטא כדי להחשב לאישה נחשקת בתעשיית הבידור הגברית. מונה אתגרה את התפיסות האלו עוד בסרט זוכה האוסקר "Moonlight", כחלק מדיון תרבותי על המגבלות שהחברה מציבה למיניות הגברית השחורה. כמו שאמרה איסה ריי בדרמה הקומית "Insecure": "למה גברים שחורים לא יכולים לחקור את המיניות שלהם בלי שמיד יצמידו להם תווית?"

ובחזרה לאלבום החדש. כמה ימים לפני שיצא "Make Me Feel" הוציאה מונה את הקליפ ל-"Django Jane" החתרני והטעון, בשקט וללא הצפה בתקשורת. כך היא הבטיחה שכל מי שיעוף על הסינגל החדש והמרים יגלה גם את הסינגל שקדם לו, בו היא עושה ראפ רדיקלי. כבר בבית הראשון היא מצהירה על המהפכה שהיא רוצה לעשות: "we gonna start a motherfucking pussy riot, or we gonna put them on a pussy diet". בהמשך היא מזכירה אינספור טקסטים פמיניסטיים מכוננים, בהם "מונולגים מהווגינה". "זוכרים שאמרו שאני גברית מדי?" היא מטיחה במצלמה, "Black girl magic, y'all can't stand it".