זאת סיבה לגאווה: גוגל עושה כבוד לגילה גולדשטיין ז"ל

הדודל של גילה גולדשטיין (ציור: ג'ני קירשטיין)
הדודל של גילה גולדשטיין (ציור: ג'ני קירשטיין)

לרגל שבוע הגאווה מקדישה גוגל את הדודל שלה היום לגילה גולדשטיין ז"ל, האישה הראשונה בישראל שעברה תהליך התאמה מגדרית ומלכת הטרנסיות של תל אביב ושל כולנו. זה חשוב במיוחד דווקא עכשיו, כשהערכים שהקהילה הטרנסית מייצגת נמצאים תחת מתקפה חסרת תקדים בארץ ובעולם

משתמשי מנוע החיפוש של גוגל בישראל נתקלו הבוקר במחזה מרהיב: גוגל דודל (הציור הייחודי שמופיע לעיתים בראש דף החיפוש) שמוקדש לדמותה של גילה גולדשטיין ז"ל, מלכת הטרנסיות הבלתי מעורערת של תל אביב ואישה פורצת דרך בדרכה, לציון 20 שנים מאז קיבלה את פרס יקירת קהילת הלהט"ב על מעמדה החלוצי כראשונת הנשים הטרנסיות בישראל ועל מאבקה לשיוויון עבור הקהילה למרות הדחייה, הרדיפות והתלאות הרבות שחוותה. הדודל של גולדשטיין מחליף את הלוגו של מנוע החיפוש של Google בישראל לאורך כל היום.

>> אלון ויינשטוק, במאי הסרט על גילה גולדשטיין ז"ל, בטור אישי מיוחד
>> "גילה גולדשטיין זה לא טוב לעסק": הבעלים של הסטריטס מתגעגע

ה-Doodle הוא צילום של פסל מעשה ידיה של האמנית ג׳ני קירשטיין מירושלים, שמציג את דמותה של גולדשטיין על רקע בנייני הבאוהאוס האייקוניים של תל אביב, מקושטים בדגלי ישראל וגאווה. חתולי הרחוב שגילה הצילה והכלבים שגידלה לאורך חייה מרכיבים את לוגו Google כמחווה לחיבתה הרבה לחיות. מוטיבים נוספים ב-Doodle לקוחים מעולם הבמה שגולדשטיין אהבה מאוד: מיקרופון, פנס במה וקליפר, שכן לאורך השנים גילה הקליטה שירים, שיחקה בסרטים והופיעה כרקדנית קברט בארץ ובאירופה.

גילה גולדשטיין ז"ל (צילום: דניאלה כהן דינר)
גילה גולדשטיין ז"ל (צילום: דניאלה כהן דינר)

גולדשטיין נולדה ב-18 בדצמבר 1947 בטורינו, איטליה, ועלתה עם משפחתה לישראל בגיל צעיר. בשנות ה-60 הפכה גולדשטיין לישראלית הראשונה שעברה תהליך להתאמה מגדרית באופן רשמי. בשנות ה-70' סייעה גולדשטיין בייסודה של האגודה, ארגון זכויות הלהט״ב הראשון בישראל. לצד עבודתה בזנות, הופיעה גם כרקדנית וזמרת בברים בת״א כמו אלנבי 58. במהלך שנות ה-90' הקליטה מספר שירים מקוריים והנחתה תכנית רדיו שבועית. בשנת 2005 זכתה בפרס שחקנית המשנה בפסטיבל הקולנוע הלהט"בי במיאמי, וב-2010 ראה אור הסרט התיעודי אודותיה "זאת גילה זאת אני" של אלון ויינשטוק. דמותה ותרומתה של גולדשטיין היוו השראה להקמת פרויקט גילה להעצמה טרנסית ב-2011. 

חלוצה וחולצת. גילה גולדשטיין ז"ל (צילום: ורד אדיר)
חלוצה וחולצת. גילה גולדשטיין ז"ל (צילום: ורד אדיר)

"הערכים שגילה גולדשטיין והקהילה הטרנסית מייצגות – שוויון וסולידריות חברתית – נמצאים כיום תחת מתקפה חסרת תקדים בארץ ובעולם", אמר עומר אלעד, מנכ"ל פרויקט גילה, בתגובה לבשורה. "זה הופך את המחווה של Google לגילה ולקהילה חשובה במיוחד. זו זכות בסיסית לחיות בביטחון ובכבוד כאנשים על הקשת הטרנסית ונמשיך להיאבק עבור חופש מגדרי לכולנו".