אחרי "מד מן", ג'ון האם עשה הכל כדי לא להיות גיבור רומנטי

ג'ון האם ב"Confess, Fletch"
ג'ון האם ב"Confess, Fletch"

הוא ניחן במראה הטוב ובכישרון הדרמטי של מי שהיה יכול להיות כוכב הוליוודי סוג א', אבל הלב לקח אותו לקומדיות כמה שיותר מטופשות, בהן ניפץ בהנאה את התדמית חמורת הסבר שנוצרה לו. עכשיו הוא נכנס לנעליים של לא אחר מאשר אגדת הקומדיה צ'בי צ'ייס

30 באוגוסט 2022

השבוע יצא הטריילר הרשמי של "Confess, Fletch", הסרט החדש של גרג מוטולה (במאי "סופרבאד" – אנחנו נסרב בתוקף לתרגום "חרמן על הזמן"). אם השם הזה מוכר לכם, הרי שזה בגלל שהסרט הזה מנסה להחיות את דמותו של העיתונאי החוקר אירווין "פלטש" פלטשר, שגולם באופן מושלם על ידי צ'בי צ'ייס במותחן הקומי "בלש ושמו פלטש" מ-1985 (פלטש, בתורו, הוא בכלל גיבור סדרת ספרים, והסרט החדש הוא עיבוד לספר מהסדרה שטרם עובד למסך). למרות שכבודו של צ'ייס כשחקן קומי במקומו מונח (לצד אלפי סיפורים על האופי הבעייתי שלו) אבל הפעם יגלם את התפקיד הראשי לא אחר מאשר ג'ון האם.

אחרי שפרץ לחיינו בתור דון דרייפר ב"מד מן", היה נראה שג'ון האם לגמרי יכול ללכת על קריירה של גיבור הוליוודי קלאסי, הן מבחינת המראה החיצוני והן מבחינת היכולות הדרמטיות. אבל במפתיע, מאז "מד מן" דרייפר התמקד באופן כמעט בלעדי בקומדיות – וזהו עבורו תפקיד קומי ראשי כמעט-ראשון (אבל בואו לא נגיד שום דבר על הפרויקט הקודם שלו עם מוטולה – ועם גל גדות, "השכנים של ג'ונס"). בעיקר כי שאר התפקידים הקומיים שלו באמת היו יכולים לגרום לנו לשכוח לרגע שהוא אי פעם היה דון דרייפר – אלמלא העובדה שהוא לגמרי היה דון דרייפר פעם הייתה גם חלק מהבדיחה.

>> דון דרייפר הפך לאייקון של גבריות. עבור צופים שפספסו את הפואנטה

ג'יימס מייסון, "סאטרדיי נייט לייב"

הפעם הראשונה שרוב הקהל האמריקאי גילה את כישוריו הקומיים של האם היה כשהנחה את "סאטרדיי נייט לייב" לראשונה. למרות כמה מערכונים שהסתמכו ישירות על דמותו ב"מד מן" האם התגלה כפרפורמר רבגוני שיכול לעשות מגוון דמויות ואפילו חיקויים, כמו החיקוי הזה של השחקן הותיק ג'יימס מייסון ("לוליטה", "כוכב נולד") בתור אורח שיכור במיוחד במסיבת ההלואין של שחקן האימה האגדי וינסנט פרייס (ביל היידר). בהמשך הפתיע גם בחיקויים של ג'ון פ. קנדי ורובין וויליאמס והיה פרטנר נהדר לקירסטן וויג במספר מערכונים.

ד"ר דרו, "רוק 30"

מ"סאטרדיי נייט לייב" הדרך ל"רוק 30" ברורה (הן מצולמות באותו בניין! וכמובן שהתוכנית הפיקטיבית ב"רוק 30" היא גרסה בדיונית של "סאטרדיי נייט לייב"), אז זה לא מפתיע שהאם הופיע גם בקומדיית המופת של טינה פיי (בעצמה לשעבר הכותבת הראשית של SNL). האם גילם את אחד מבני הזוג העונתיים של גיבורת הסדרה ליז למון, רופא חתיך מדי בשם ד"ר דרו בירד, שליז לגמרי בקטע שלו עד שהיא מגלה שהחתיכות שלו גרמה לו לחיות בבועה של יופי, בזכותה הוא מקבל – ותמיד קיבל – כל דבר שהוא רוצה ולמעשה הוא אידיוט טוב לב אבל לגמרי חסר כישורים כלשהם. האם מגלם את התפקיד – ואת המעבר מלהיות בן הזוג המושלם של ליז ללהיות האקס הדביל שלה – בצורה מושלמת.

ריצ'רד וויין גארי וויין, "קימי שמידט"

ואם כבר מדברים על טינה פיי, האם שיחק גם תפקיד מרכזי בסדרת הנטפליקס הנהדרת שלה "קימי שמידט". בתחילת הסדרה אנחנו נחשפים לכומר ריצ'רד וויין גארי וויין, אותו מנהיג כת מרושע שחטף את קימי בילדותה, רק בפלאשבקים בהם לא רואים את פרצופו – ובהמשך, כשהם מוסתרים בזקן עצום. אבל כאשר אנחנו פוגשים את הכומר במשפט, מגולח, לבוש בחליפה ומקסים את המושבעים, זה הפרצוף הנאה של האם שאנחנו רואים מחייך מספסל המושבעים. האם גילם נאמנה את הדמות במשך ארבע העונות של הסדרה, בהם הוא נע בין נוכל ערמומי לאידיוט ילדותי ומזוקן שחובב קראטה ותקלוטים.

טד, "מסיבת רווקות"

ואם כבר מדברים על האם ובוגרות "סאטרדיי נייט לייב", האם הוא גם חלק משעשע מאוד בקומדיה שוברת הקופות של קירסטן וויג "מסיבת רווקות". האם משחק את טד, היזיז הדושי במיוחד של גיבורת הסרט, אנני. טוד הוא בעצם האופציה הרומנטית שנראית טובה לאנני – בכל זאת הוא ג'ון האם – אבל הוא כל כך מעצבן ודוחה שהוא דוחף את אנני להיות עם ניית'ן, השוטר טוב הלב (כריס או'דאוד). האם כל כך מתאים להיות גיבור קומדיה רומנטית, שזה מרענן שהוא בחר דווקא להיות הדוש שהגיבורה זורקת.

הרב אוברקיל, "המיניונים"

לפני שסרט "המיניונים" השני הפך לתופעה ויראלית שכללה בני נוער ישראלים בחליפות באמצע הקיץ, משום מה, היה את הספין-אוף הראשון בכיכובם של העוזרים הצהובים מסדרת "גנוב על הירח". ושם, בין צעקות של "בננה!" היה גם את ג'ון האם בתור הרב אוברקיל, בת זוגה של נבלית הסרט, סקרלט אוברקיל (סנדרה בולוק). בניגוד לסקרלט, הרב הוא טיפוס די צ'יל וכיפי, שבעיקר רוצה לבלות עם המיניונים ולעבוד על ההמצאות שלו. בסרט מלא בצעקות ג'יבריש, האם הוא נווה מדבר משעשע, והסצנה בה הוא מנסה לענות את המיניונים מספקת במיוחד.

האם ובובלה, "סאטרדיי נייט לייב"

אוקיי, היינו חייבים להכניס עוד מערכון מ"סאטרדיי נייט לייב". ספציפית את המערכון האפל והמוזר הזה בכיכובו של ג'ון והזמר הקיטשי מייקל בובלה, בתור עצמם. המערכון בנוי על משחק מילים פשוט: שם המשפחה של האם נשמע כמו חזיר, שם המשפחה של בובלה נשמע כמו כינוי לשמפניה (אם מבטאים אותו לא נכון). אז האם מחליט לפתוח מסעדה שתגיש רק בשר חזיר ויין תוסס. משם המערכון מתפתח ומציג הופעה קומית מצליחה באופן מפתיע של בובלה והופעה פסיכוטית במיוחד של האם.

מרואיין- בין שני שרכים: הסרט

זאק גליפניאקיס (שהיה גם השותף שלו ושל מוטולה ב"השכנים של ג'ונס", אם אתם מתעקשים על הפירוט המלא של הקשרים הפנימיים ברשימה הזאת) ריאיין ועלב בהרבה מפורסמים בתכנית הרשת שלו "Between Two Ferns" וביניהם גם ג'ון האם. אז כאשר בנטפליקס יצא סרט באורך מלא המבוסס על התכנית, הוא לא חידש הרבה מעבר לסיפור מסגרת סביר וראיונות חדשים עם סלבס כמו פיטר דינקלג', מתיו מקונוהיי – ושוב האם. אבל מה שהסרט כן חידש בו, הוא קליפ הפספוסים המדהים בסיום בו סוף סוף אנחנו רואים את גליפינאקיס והמרואיינים נקרעים מצחוק מהשאלות המביכות, וגולת הכותרת היא ללא ספק התגובה של ג'ון האם לשאלה של על איפה החליפות של דון דרייפר ממוקמות היום: צחוק/חנק בלתי צפוי שיגרום לכל צופה לפחות לחיוך על הפנים.