הורגת אותי ברכות: הדור החדש של הגלידות לא מפסיק להסתובב

הקיץ יצאה הגלידה מהקופסה: תחילה התמקמה בין שתי עוגיות, לאחר מכן נמזגה לתוך מאפים חמים ועכשיו היא מתערבלת ללא הפסקה במכונות מיוחדות ומוגשת רכה וחלקה כביום היוולדה

גלידריה סיציליאנית (צילום: אנטולי מיכאלו)
גלידריה סיציליאנית (צילום: אנטולי מיכאלו)
18 באוגוסט 2016

חובבי גלידות בתל אביב וודאי כבר סימנו את המערבלים שלא מפסיקים להסתובב בוויטרינה של הסניף החדש של גלידריה סיציליאנית באבן גבירול. המילה האחרונה של הגלידה המוסית מיוצרת כאן, במכונת גלידה בעלת 16 ראשים שיובאה היישר מתערוכת טכנולוגיית מזון באיטליה. למעשה מדובר בוויטרינת הקפאה המורכבת ממכונות גלידה שקופות, שממשיכות לערבל את הגלידה בתצוגה כדי שלא יתגבש בתוכה ולו גרגר סורר של קרח. התוצאה היא גלידה הנמכרת בטריות שיא, רכה וחלקה כביום היוולדה. השף קונדיטור ערן שוורצברד מסביר: "קיימות שתי אסכולות של גלידה – אחת צרפתית העשויה חלמונים ואחת איטלקית הבנויה על סוכרים, אבקת חלב וחומרי גלם שונים בטעמים מודגשים. הגלידה האיטלקית נחשבת לקלילה יותר במרקם". ובכן, מתברר שהמכונות החדשות הופכות את הגלידה האיטלקית לקלילה עוד יותר.

בדומה לגלידריה סיציליאנית החדשה, הגלידריות שנפתחו לאחרונה כבר לא מנסות לפתות את הלקוחות באמצעות הררים מסוגננים של עיסה קפואה. עכשיו הגלידריות מתעקשות על מעדן צונן ונימוח בעל מרקם חלק והומוגני של מוס. רכות היא לב העניין. הגלידה הרכה הפציעה בעיר לפני שלוש שנים והגיעה בחודש האחרון לקרמיות שיא. התופעה התחילה עם מכונת הגלידה המיוחדת קטבריגה, שיובאה במיוחד מאיטליה לג'לטרייה שבצפון העיר. בתום תהליך הערבול והחדרת האוויר המיוחד של המכונה, הגלידה אינה מוצגת לראווה אלא נטמנת בסירי נירוסטה יעודיים כדי ליצור חווית מרקם ענוגה ומושלמת לחך שמסייעת לטעם להשתלט על כל חלל הפה.

נכון שעוד בשנות ה־70 היו בתל אביב מכונות גלידה אמריקאית שניפקו תלתלים נימוחים של גלידה לכל עובר אורח באלנבי. כיום מכונות הגלידה האלה ודורות עדכניים שלהן זוכות לעדנה. אלא שהגלידה שמתערבלת בעיר ממש בדקות אלה במכונות הגלידה האמריקאית לא מורכבת מסתם שמנת ותועפות סוכר. מדובר בענן פנטסטי בסגנון איטלקי, שעשוי מחומרי גלם מורכבים ויוקרתיים כמו פיסטוקים שמיובאים מאלבה שבאיטליה. השכלולים הטכנולוגיים מאפשרים לשחק עם אחוזי השומן וכמויות הסוכר, שפעם נדרשו בכמויות עצומות כדי לשמור על הגלידה מלהתגבש. התוצאה תהרוג אתכם ברכות.

גלידריה סיציליאנית (צילום: אנטולי מיכאלו)
גלידריה סיציליאנית (צילום: אנטולי מיכאלו)

11 מקומות ללקק בהם גלידה רכה בתל אביב

סיציליאנית

16 טעמים מתערבלים לעיני הלקוחות ובהם פיסטוק מאלבה, וניל ממדגסקר ויוגורט חמצמץ. מאחוריהם חבויים בסירי נירוסטה עוד עשרה טעמים המקפלים לעצמם הפתעות כמו שברי עוגיות או פררו רושה בסניף החדש של הסיציליאנית. תוכלו לערות למנה שלכם גנאש שוקולד לבן, פירות יער או ריבת חלב. המחיר מתחיל ב־16 ש"ח לשני טעמים.

לאביט

מי שמפנטז על השילוב המבריק של גלידת וניל רכה ומעודנת ואספרסו איכותי יגשים את המשאלה בסניף היפואי של רשת Loveat, שמחזיקים מכונה מיוחדת לצורך העניין ואת גלידת הווניל של בוזה. המחיר מתחיל ב־10 ש"ח לכוס גלידת וניל.

או לה לה

שיתוף הפעולה בין בוזה ללחמים יצר את מזללת הקינוחים אוללה שבה המאפים המשובחים עוברים השתלת אישיות בעזרת גלידה נימוחה ישירות ללב שלהם. מכונת הגלידה האימתנית במקום משמיעה רעשים שמרעידים את הרצפה ומפיקה גלידות רכות בטעמי קרמל מלוח, מסקרפונה, שוקולד או סורבה תות. החל מ־12 ש"ח.

או לה לה. צילום: נמרוד סונדרס
או לה לה. צילום: נמרוד סונדרס

רעמסס

קומפלקס הבליינים הקולינרי רעמסס, בניצוחו של השף אלי שטיין, מציע קינוח של גלידת מסקרפונה היישר מברז של מכונת גלידה אמריקאית. הגלידה מגיעה ברוטב קפה ועוגיות (28 ש"ח).

קפטן קארי

דוכן האוכל ההודי של רושפלד בשרונה מרקט נותן פרשנות חדשה לגלידת הקולפי הקלאסית. מדובר בגלידת קולפי פיסטוק על בסיס חלב קוקוס, מה שהופך אותה לטבעונית. הגלידה מתובלת בציפורן, הל וקינמון. אם תבקשו יפזרו לכם על הגלידה פירות מיובשים קראנצ'יים: בננה, תותים, מנגו (19 ש"ח).

גלידה אירופה

האנשים שמאחורי שיפודי וקפה אירופה הקימו את גלידה אירופה עם מחווה לשנות ה־70. הגלידות הרכות יוצאות ממכונה ורטיקלית מיוחדת. תמצאו פה טעמים משתנים כמו פיסטוק, קפה בראוניז, באצ'י, פרג ושמנת חמוצה ופירות אדומים. החל מ־14 ש"ח.

ניטן תאי בק דור

השף קונדיטורית סאני דרעי עושה כשפים במכונת גלידה אמריקאית, בעזרתה היא מוציאה קינוחי גלידה למסעדה ולבק דור, עם טעמים משתנים כמו פיסטוק מלוח עם גרנולה ביתית, לוז מלוח עם אגוזי לוז מסוכרים, מאצ'ה תה ירוק על קרמבל פקאן, שומשום שחור עם פצפוצי שוקולד ועוד (16 ש"ח לכוס).

ג'לטרייה

אמנם מדובר בגלידרייה הכי צפונית בעיר, אבל הג'לטריה שווה את השלאפ. ההיצע משתנה מדי יום. ביום מוצלח במיוחד יש פה קרם קרמל מלוח, גלידת פיסטוק מפיסטוקים איטלקיים, קסטה סיציליאנית או וניל קלאסית. החל מ־16 ש"ח לגביע קטן.

פסטה בסטה

סניף דיזנגוף של האיטלקייה העממית מציע אטרקציה לסגירת הארוחה. גלידה אחת בלבד – מסקרפונה ממכונת גלידה אמריקאית עם שלוש תוספות לבחירה: דובדבנים, ריבת תאנים או נוטלה (11 ש"ח לכוס).

בוטיק סנטרל

כמעט במחתרתיות נמזגת גלידת קרם ברולה צרפתית בסנטרל בוטיק ממכונת גלידה אמריקאית. זה הולך מעולה עם אספרסו בצד, ואיזו פחזנית קטנה שתרכשו בנפרד ותטבלו בגלידה ברגע של אמת עם עצמכם (7 ש"ח).

טראק דה לוקס

במזללה האמריקאית הצליחו לבנות קהל של אוהדים לרעיון ההזוי של גלידת קרמל מלוח ובייקון, שיצרו במכונת גלידה אמריקאית. עכשיו הם ממשיכים להפתיע עם הברקות כמו גלידת פופקורן שבה גוף הגלידה עשוי משמנת שבושלה עם פופקורן. כמו ללקק את המוח של דיוויד לינץ' (17 ש"ח).